Vil det gjære skikkelig

Har et spørsmål til de mer drevne bryggerne. Jeg brygget en stout i dag, men da jeg hadde tappet vørteren opp i gjæringskaret og hadde helt over den rehydrerte tørrgjæren og skulle sette lokket på såg jeg at det var sprukket rundt kanten. Det i seg selv er jo ikke noe krise, for det gjærer jo like godt om det er litt lekkasje av CO2, det er bare at det vil bli lite aktivitet i gjærlåsen. Problemet er at jeg ikke fikk ristet karet slik jeg pleier, frem og tilbake (gynge det på gulvet) uten at det lekker ut sprekkene i lokket. Så jeg fikk jo ikke blandet det slik jeg pleier. Vil det gjære skikkelig likevel?

Pro tip: tilfør O2 på en annen måte enn v/risting.
Noen eksempler: mixmaster, håndvisp, malingsblander, litermål fra stor høyde, etc.

Det vil bli øl uansett, men kan gjøres enkelt og vil nok være verdt det.

Pro tip: tilfør O2 på en annen måte enn v/risting.
Noen eksempler: mixmaster, håndvisp, malingsblander, litermål fra stor høyde, etc.

Det vil bli øl uansett, men kan gjøres enkelt og vil nok være verdt det.
Jeg har grei fallhøyden når jeg tapper i gjæringskaret, dette var noe jeg erfarte fra tidligere. Og så faller vørteren gjennom en sil, så den blir bra pisket på veien ned i gjæringskaret. Det er mye skum etterpå...

Gjæren blir iallfall mer stressa, kan være du ikke får like høy utgjæring som ønsket, og evt. usmaker assosiert med gjæringsprosessen.

Har kjelen stående på en stol og tapper derfra ned i karet. Gir 20 cm skum. Normalt rister jeg etterpå - men har oppdaget at om jeg glemmer ristingen blir resultatet akkurat like bra. Har en saison tørrgjær som dro 1,045 ned til 1,006 på en uke. Helt greit.
Har malingsblander stående. Blir tatt i bruk når OG > 1,050 :), for sikkerhets skyld.

Sist redigert:
Hva blir gjæren stressa av? At jeg ikke fikk ristet gjæringskaret?

Grunnen til at man skal riste gjæringskaret er for å få inn oksygen i vørtern. Gjærcellene er nemlig avhengig av oksygen for å ha en god cellevekst. Hvis gjærkulturen ikke får vokst seg tilstrekkelig stor kan den bli stressa når den skal ta fatt på oppgaven med å lage vår dyrebare alkohol :). Du kan da se ting som at ølen ikke gjærer helt ut, gjæringen går sakte, usmaker kan bli generert, osv.

Høres kanskje veldig forferdelig ut det her altså, men det er jo bare i teorien foreløpig. Du får vente og se, om du allerede har fått inn endel oksygen går det nok ganske så bra vil jeg tippe :)

Tilbake
Topp