Ventilert overkarbonerte flasker - hvordan lagres de videre?

Jeg har ventilert flaskene til en batch overkarbonert 6 % APA, flaska på 1,016 mot intended 1,011. Bør brygget lagres videre i kjøleskap (for å klarnes igjen) eller i romtemperatur (for at gjæren kan spise mer sukker)? Flaskene skal gis bort om to-tre-fire uker.

Håper på svar her også. Har gjort det samme selv. Står i kjøleskap inntil videre i påvente på svar herfra :D

Vil anta at andre har mer kompetanse enn meg på dette, men i mellomtiden ... :)
Etter hva jeg leser, har du to utfordringer.
1 overkarbonert øl
2 høy SG / FG
Ser ut for at første steg med utlufting har gått bra. Flere måter å gjøre dette på. Du har sikkert funnet en bra som ikke tilfører ny O2, og som gjør korken tilstrekkelig tett.
Den andre henger ikke nødvendigvis sammen med den første, men den kan gjøre det.
Dersom du har flasket før den er ferdig, vil det kunne gi overkarbonering. Overkarbonering kan også skyldes for mye sukker ved flasking, eller uønskede bakterier som spiser komplekse sukkerarter. La oss anta det første.
Når gjæren har gjort seg ferdig, er den stort sett ferdig. Nå har du fått ut overtrykket, og gjæren er ikke tilført mer næring. Den skal derfor stoppe og gå i dvale.
Det er en liten mulighet for at det store trykket du hadde i flasken har påvirket gjæren, og at det reduserte trykket etter ventilering også vil gjøre noe, men jeg vet ikke hva - og ville ikke brydd meg med det.
Jeg ville testet en flaske før du gir dem bort. Rist ut CO2 og mål FG. Jeg ville ikke lagret dem lenge siden du har tuklet med korken.
Lagres kaldt for klarning, og for å redusere høyere utgjæring enn hva du nå har.
Dette går helt sikkert bra.

Tilbake
Topp