Både i dag og sist, har jeg en mye lavere OG enn det som er forespeilet. Hva gjør jeg feil? Hva bær jeg gjøre nå? Koke det lenger? Har kokt i 1 time og har OG på 1.020 for Weiss bier. skal være 1.045.
hei, mesket på 65 grader i 90 minutter. Bruker en sil i bunnen av en kjele. Men jeg tror jeg vet grunnen til problemet mitt. OG målingen blir jo helt feil når det er 100 grader...Den første kalkulatoren jeg fant har maks temp på 71 grader. Vet noen om noen andre som kan gi meg riktig OG for 100 grader? Eller skal jeg kanskje ikke måle OG på dette tidspunktet?
Aha, det forklarer jo mye! :-D
Joda, du kan måle på 100*C også såvidt jeg vet. Har ikke korreksjonstabell foran meg, men det finnes jo garantert på Internett! Da ordner det seg nok, lykke til!
Bare ta ut et par dl og kjøl den ned til 20 før du måler. Problemet løst. Jeg bruker et stål litersmål. Tar bare noen sek å kjøle det ned i kaldt vann.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.