Veldig høy SG/FG, hjelp?

Hei

Har en Brown Ale til gjæring (OG 1.050 - tørrgjær US-05, brukte 1 pakke på 25 liter)

Etter en uke, så måles den til 1.023. Har aldri vært borti en så høy måling etter en uke før. Vi sleit litt med å få igang gjæringa denne gangen, begynte ikke stormgjæring før etter mer enn 24 timer, sannsynligvis pga for lav temperatur. Etter at gjæringa startet har den stått på 19-20 grader.

Er det noe vi kan gjøre for å få igang igjen gjæringa?

Hvis ikke, er ølet drikkendes?

Kommer uansett til å la det stå en uke til.

Hans Kristian.

Det er noe aktivitet, men ikke mye (1-2 plopp i minuttet)

Mesket på 66grader i 60-70 minutt.

Litt redd for å riste i karet i denne fasen, er det noe poeng å røre forsiktig nedi for å hvirvle opp gjær?

Hans Kristian

Ville ikke rørt rundt nå...... Vent en uke til. Blir sikkert godt...... Aller verste tilfelle har du sikkert fått en god desser øl ;D
Har selv opplevd noe det samme med høy SG på rundt 23 men etter andre uken var gått så havnet den på 15.
Det var på en amerikansk brown ale med safale 05 med mesketemp på 68.

Du trenger ikke riste for å få opp gjæren, bare beveg gjæringskaret som en pendel slik at ølet begynner å rotere. Siden luften i karet også er fortrengt av CO2 burde ikke det kunne gjøre noen skade. US-05 starter forresten fint på 15 °C, så kanskje gjæren din var litt skadet.

Fordi man ikke bør røre inn luft i ølet, siden det kan føre til oksidasjon som kan gi usmak.

Dessuten er US-05 litt treg i avtrekkeren noen ganger. Ved lavere temperaturer litt sen, og spesielt ved dårlig belufting...
Det er en grunn til at det ikke er utgjæret etter en uke :)

Gahr skrev:
Fordi man ikke bør røre inn luft i ølet, siden det kan føre til oksidasjon som kan gi usmak.
Er det ikke stort sett bare CO2 igjen mellom vørteren og gjærlåsen etter en uke med plopping?

Larzan skrev:
Gahr skrev:
Er det ikke stort sett bare CO₂ igjen mellom vørteren og gjærlåsen etter en uke med plopping?
Etter at du åpner lokket og begyner å røre? Nei, tror ikke det.

magne1972 skrev:
Larzan skrev:
Gahr skrev:
Er det ikke stort sett bare CO₂ igjen mellom vørteren og gjærlåsen etter en uke med plopping?
Etter at du åpner lokket og begyner å røre? Nei, tror ikke det.
Jeg mener uten å åpne lokket, kun rotere forsiktig for å få litt bevegelse i bunnlaget.

Etter at gjæren er tilsatt er det egentlig lite vi kan gjør (godt) for resultatet. Jeg selv følger rutinene på forhånd, og setter vørteren til gjæring på rett temperatur, justerer temp underveis etter skjema, og tar tiden til hjelp. Jeg måler ikke, elle driver med andre dikkedarer under gjæringen. Det får bli som det blir ;)
Istedenfor å røre opp gjæren, så gir litt lengere gjæring akuratt samme resultat (bortsett fra oksyderingsfaren)
Jeg ser veldig lite poeng i å måle/justere noe som er bortimot ferdig sålenge grunnlaget er ok, blir resultatet stort sett ok.....

magne1972 skrev:
Etter at gjæren er tilsatt er det egentlig lite vi kan gjør (godt) for resultatet. Jeg selv følger rutinene på forhånd, og setter vørteren til gjæring på rett temperatur, justerer temp underveis etter skjema, og tar tiden til hjelp. Jeg måler ikke, elle driver med andre dikkedarer under gjæringen. Det får bli som det blir ;)
Istedenfor å røre opp gjæren, så gir litt lengere gjæring akuratt samme resultat (bortsett fra oksyderingsfaren)
Jeg ser veldig lite poeng i å måle/justere noe som er bortimot ferdig sålenge grunnlaget er ok, blir resultatet stort sett ok.....

:skitbra:

Du kan prøve å auke temperaturen to-tre grader, men mest truleg er jobben gjort for gjæren sin del.

Gahr skrev:

Jeg ser at dette kan være et problem om man rører, men om man rister/vipper dunken med lokk og gjærlås på vil det ikke komme til "luft" og vil en da få samme virkning?

Tilbake
Topp