Varmtvannstank som kokekjele?

Hei. Fikk en rustfri varmtvannstank på 200L. Har ikke fått delt den i to enda, men utvendig så ser det ut  som om det kan bli en perfekt kjele med element og uttak ca 5cm fra bunnen ferdig innstallert:). Er det noen grunn til at disse ikke kan brukes som kokekjele? Tenkte å kappe den sånn at den ble på ca 50L.

PS: hvis disse kan benyttes uten problem så er jo det et billig alternativ til en kostbar kjele. Fikk den som sagt gratis hos den lokale rørleggeren, var bare å velge en som passet. De hadde mange som skulle kastes på dynga, sikkert feil på noe elektrisk eller elementet, men det lar seg fikse:)

Fungerer perfekt for meg iallefall.
Har en 150-liters som er kappa på midten = meskekar + kokekjele á 75 liter.

Et tips er å fjerne evnt småtteri inni m vinkelsliper og vaske med saltsyre. Det kan ha lagt seg et lag av gugg på innsiden, og du unngår metallsmak på det første brygget.
Er du heldig er det halvtoms gjenger på utløp og innløpet.
Mye info om saltsyrevasking her inne, les det først.
Så bruker du briller/hansker, ha myyyye vann rett i nærheten, god ventilasjon og stødige nerver.
Kjøpte min på Coop bygg..

Bruker denne jeg med men har sveïset igjen der hvor elementet var og satt på 3 bein og bryker gass til koking.  Har vel et volum rundt 100 l max. 

Bruker en 200L vv beholder eg og. Har gjort som Sverre K og sveisa igjen orginale hullet for element, satt på uttak i bunn og sveisa på 4 bein (måtte løftes litt opp for å få plass til pumpa).

ySm23.jpg

Album av bygging og første brygg her: http://bilete.kvitekrist.com/#5.0
Ting har endra seg i ettertid. Skifta til bedre "dysjhode" på returen og funne ut av det eine og det andre som faktisk ikkje funker i praksis. Et oppned dørslag funker f.eks som sil til det blir delvis tett og pumpa suger det flatt...

gustavf skrev:
Ser veldig bra ut.

Bruker du originalt varmeelement?

Nei, bruker 3x2kw elementer.

bozo skrev:
Veldig fint oppsett!
Hvor har du kjøpt varmeelementene? Og er du fornøyd med de?

Kjøpt fra cateringparts på ebay.co.uk. Du kjøper de i forskjellige lengder og bøyer de etter behov.

Eg må vel sei at eg er svært nøgd med dei. Enkle å bøye samt at de er så lange i forhald til wattstyrken at de tåler å stå tørt om du skulle få ein tett sil i meskekorga (som skjedde sist eg brygga).

OleKH skrev:
Et oppned dørslag funker f.eks som sil til det blir delvis tett og pumpa suger det flatt...

Den har vi også prøvd ut med samme resultat  ::) 30 minutter med "full flow" gjennom platekjøleren og vørteren var fortsatt lang over 60 °C  :brygging:

Stilig sak.
Fint at elementa funkar for eg har og planar om å bruke slike. Ser forresten at dei finnast i 7 fots lengder no. Eg har testa tørrkøyring og det går fint som du seier.
Eit tips er å sette temperatursensoren til PID'en i veskestraumen rett etter varmeelementa, men det har du kansje funne ut av.
Og så kan det vere gunstig med ein avtapping på sida av kokekjelen til avtapping. Då kan du køyre whirlpool for å la grumset ligge igjen i senter, så slepp du å bruke sila i heile tatt.

Meir bilder!

protto skrev:
Stilig sak.
Fint at elementa funkar for eg har og planar om å bruke slike. Ser forresten at dei finnast i 7 fots lengder no. Eg har testa tørrkøyring og det går fint som du seier.
Eit tips er å sette temperatursensoren til PID'en i veskestraumen rett etter varmeelementa, men det har du kanskje funne ut av.
Og så kan det vere gunstig med ein avtapping på sida av kokekjelen til avtapping. Då kan du køyre whirlpool for å la grumset ligge igjen i senter, så slepp du å bruke sila i heile tatt.

Meir bilder!

Har avtapping i sida, i høgd med sveisesaumen.

Slik tanken er no ville eg helst hatt sil, pga uttak i bunn. Sil v.2 blir samme perforerte plata som er i silkorga med eit ekstra lag finvevd stålmesk. den blir kutta slik at den går ned mellom elementa og kviler i kalotten 4-5cm over uttaket.

Tilbake
Topp