Varmeelement i meskekar.

Hei Godtfolk.
I og med at jeg planlegger å ta steget fra ekstraktbrygging til maltbrygging har jeg i dag laga meg meskekar av to vindunker med 2 mm hull i den inneste og tappekran i den ytterste. Planen var i tillegg å sette inn et varmeelement fra en vannkoker i den ytterste dunken for å kunne regulere temperatur.
Men jeg er usikker på klaringen mellom elementet og den innerste dunken.  :jaha: Hvor stor klaring bør jeg ha mellom bunnen og elementet?
Elementet er på 2000 W
Noen med erfaring?

2000 W i mellomrommet mellom to plastdunker? Dunkene vil jo isolere en del, så varmeelementet vil neppe gjøre noe særlig til jobb om du ikke resirkulerer kontinuerlig med pumpe, og jeg kan ikke tenke meg at varmen blir jevnt fordelt da heller.

Hmm, du er inne på noe der. :jaha:
Da skipper jeg det.
Dunken er isolert med to lag liggeunderlag, så den vil antagelig holde bra på varmen.

Kjetil S skrev:
2000 W i mellomrommet mellom to plastdunker? Dunkene vil jo isolere en del, så varmeelementet vil neppe gjøre noe særlig til jobb om du ikke resirkulerer kontinuerlig med pumpe, og jeg kan ikke tenke meg at varmen blir jevnt fordelt da heller.
Tja, er det ikke omtrent slik Speidel virker?

Dette er jo RIMS som beskrives, og jeg vil tro det er langt bedre enn ingenting....

Dag skrev:
Kjetil S skrev:
Tja, er det ikke omtrent slik Speidel virker?

Varmeelementet ligger mellom de to "dunkene" ja, hele veien rundt ikke bare på et sted.
Speidel pumper også vannet mellom de to, slik at du har en sirkulasjon. Pumper suger fra ytterkammeret og blåser ut i innerkammeret, om man kan kalle det kammer da. (Maltrøret er bare et rør med gummipakning du plasserer på bunn i kjelen til speidelen)

Men Speidel er av metall, som i utgangspunktet gir langt bedre varmespredning. Med et varmeelement liggende et eller annet sted ute i kanten av et plastkar, vil det bli sterk lokal oppvarming. Men om varmeelementet kan brukes utenfor meskekaret, under resirkuleringen, vil jeg tro at det kan fungere utmerket.

Tjo, jeg ser hva dere skriver, men med sirkulering tror jeg ikke det blir så lokal oppvarming likevel. Når du fyller det ut på toppen av mesken så vil det nok sildre ganske jevnt gjennom.
Varmeledningsegenskapene til stål tror jeg også er noe overdrevet. Det er riktignok metall, men det leder ikke varme på langt nær så bra som f.eks kobber eller aluminium. Jeg har drevet og mesket med både spann-i-spann (plast) og en rustfri stålkjele (Stana kjøkkenbryggeri), begge isolert med ett lag liggeunderlag. Stålkjelen holder temperaturen langt bedre enn plastspannet! Definitivt!

Det vil funke fint så lenge du heile tida flyttar veske forbi varmeelementet. Altså pumpar vørteren frå bunn og fordelar den fint utover toppen av mesken. Har du ein temperaturmålar i sløyfa i tillegg har du bedre kontroll. Endå bedre, la ein billig PID frå e-bay styre varmeelementet og bruke pumpe som er kontinuerleg på.

Tilbake
Topp