Vannmengde

Kommer ikke inn på lenka der. Men hvis det er et sett med malt, er det vel ca. 5 - 5,5 kg malt? Du må regne at malten holder tilbake 1 liter vann, og så fordamper det en del liter i løpet av et 90 minutters kok; anslagsvis 7 liter. Noe blir borte i trub både etter mesking og koking, la oss si 5 liter. Så altså: 25 + 17 = 42 liter vann totalt til mesking og skylling.

Dette er nokså avhengig av hvordan du brygger; det er omtrent hva jeg ville brukt.

edit: Beregn 3 ganger maltmengden i mesken, og så skyller du med resten.

På eksempelet til 7 kg malt, så har de skrevet 22,5 liter meskevann.
Mengde skyllevann 30+7-22,5=14,5

Altså totalt 37 liter, med 7 kg malt?

Synes det var mye malt - og lite vann. Du skal ha ekstremt lite tap i løpet av prosessen for at det der skal gå bra, dvs. for at ikke ølet skal bli alt for sterkt. Hva er beregnet OG og alkoholstyrke? En weissbier særlig over 5,5% blir ikke god. (eller: den blir bedre hvis du holder deg under 5,5%).

Hva slags oppsett brygger du på, og hva slags skylleteknikk bruker du? Det er viktig for å kunne beregne realistisk hvor mye vann du trenger.

Oppskrifta ser ikke så gal ut. Men jeg ville ikke normalt gjæret så høyt som 20. 17 grader er standard for weissbier, og du bør gjerne tilsette gjæren ved enda lavere temperatur, f.eks. 15, og la den stige i løpet av et døgn eller to til 17. (NB: Gjæringstemperatur er alltid temperatur i dunken, og ikke romtemperaturen. Gjæren utvikler varme når den jobber, og under den mest aktive fasen ligger temperaturen i dunken i alle fall et par grader over romtemperaturen. Ofte mer.) Ved 20 grader får du muligens vel mye banansmak/-aroma, og gjerne noe fusel, også. Pluss andre "interessante" smaker. Men jeg kjenner ikke den gjæren der, så jeg skal være litt forsiktig.

Greide jo selfølgelig å glemme temperaturen, så den ble liggende på 75c. Lurer på hvordan det blir å påvirke smaken....
Skyllingen gjorde jeg bare ved å koke opp 10l vann til 78c og helle over malten. Så lot jeg det hele koke i 90min med homle i, og siste 10min la jeg i siste rest med homle. Driver å kjøler ned nå. Så får se hvordan det blir.

Det blir sikkert et meget godt øl. Litt rusk i maskineriet må en regne med.
Bare husk på å ha rengjort og starsan'et/desinfisert alt som kommer i kontakt med vørteren etter kok!

Hvis du lå på 75 grader under hele meskingen, er jeg redd det blir smått med alkohol, og veldig mye sødme. Men hvis du bare var oppom, og så fikk temperaturen ned, behøver det ikke å ha gått så galt.

Men det er jo greit å være forberedt på at FG kanskje ikke blir veldig lav - og at det altså er en forklaring på det hvis ølet ikke gjærer så langt ut.

Tilbake
Topp