Vannjustering for Imperial Stout

Tore B. skrev:
OK, da blir det 60 og 30 gram!

God brygging! Måler du pH i mesken, forresten? Det er jo en grei pekepinn på om man faktisk bruker rett mengde. Verdien i artikkelen min er basert på John Palmers spreadsheet, men jeg har justert en del utifra egen erfaring, og endrer på småting innimellom.

Joda, jeg har tenkt å måle pH i mesken denne gang. Ikke noe jeg gjør vanligvis, men det er sjelden jeg bruker så mye røstet/svart malt.

Hei. Har et Imperial Stout-prosjekt på gang og ønsker at denne blir mest mulig perfekt, ettersom modningen er lang og god (6 mnd). Har vanligvis ikke tenkt så mye på vannjustering, men har skjønt at dette kan spille en avgjørende rolle under meskingen (ph-fall?) for mørke, kraftige øl, som kan resultere i et syrlig og spinkelt resultat.

Jeg har fått følgende info om kommunevannet (ikke målt noe selv):
Kalsium: 13 mg/l
Natrium: 8 mg/l
Magnesium: 0,9 mg/l
Sulfat: 5-10 mg/l
Klorid: 5 mg/l
Hardhet: 2-2,5 dH0
pH: 8

Har lest en annen innføringstråd rundt temaet der det iallefall virker åpenlyst at kalsiumnivået må opp, men vet ikke hva de andre potesielle fallgruvene kan være. Vil neppe overdrive her, men ønsker litt håndfaste tips til hvilke navngitte tilsetninger (altså hva dette kalles i butikken) og mengder som bør justeres for et godt og fyldig resultat.

Hadde satt stor pris på litt hjelp her, ettersom dette temaet er ganske ferskt for min del, og vil nødig drysse på med alskens tilsetninger uten egentlig å ha snøring på dette.

Jeg lurte litt på det samme før jeg nylig brygget en imperial stout. Jeg hadde ikke de tallene du har, så jeg gikk for en spiseskje 5.2 (http://www.bryggselv.no/products/52-ph-stabilizer-113g) per 19 liter vann i mesk. Foreløpig er dette prosjektet ikke mye å skryte av, med 2x stuck gjæring, altfor mye bittersmak fra mørk malt osv, men hadde ihvertfall ingen uforutsette problemer i mesken :)

Hvordan fikk du tak i de tallene der?

Om du blir medlem, så får du tilgang til noen veldig bra artikler. En handler akkurat om vannjustering, og tabeller på hvor mye du skal ha i.

Interessant. Men er ikke ph 5,2 veldig lavt til å brygge stout? Fikk inntrykk av at man må øke ph-nivå ettersom de mørke maltene senker denne under mesking. Fant en oppskrift der det sto 1 ts kalsiumkarbonat (40L) for å få alkalisk vann. Men der sto det også kun "ved behov".

Ang. tallene fant jeg disse på kommunens nettsider.

aphex79: Hørtes meget nyttig ut. Bør vurderes.

5,2 pH Stabilizer er en tilsetning som skal gi en pH på 5,2 samme hva du tilsetter den i, vann, mesk med mye mørk malt osv.

Viktig å merke seg at den _skal_ gi pH 5.2. Det er ikke alltid dette er tilfelle så ikke stol blindt på den.

Aahhh... Mesken skal altså ligge rundt 5.2. Trodde først at det var vannet som ble justert til 5.2 før brygging. Har lest litt rundt angående 5.2 stabilizer og det har ofte kommet fram at denne er svært upålitelig.

Uansett, må nok jekke opp kalsiumen til 50 mg/l på vannet. Men der stopper min viten om hva som bør gjøres.

Uansett, må nok jekke opp kalsiumen til 50 mg/l på vannet. Men der stopper min viten om hva som bør gjøres.
For noen skarve hundrelapper får du tilgang til medlemsseksjonen her på forumet, hvor Gahr har skrevet en ypperlig artikkel om vann og justering av dette. I den artikkelen er det også en tabell som min kollega noe spøkefullt sa burde bli innført som pensum i barneskolen på lik linje med den lille gangetabellen :p

Det er masse snadder å fylle på kunnskapen med i medlemsseksjonen, anbefales på det sterkeste!

For øvrig vil maltet dra ned Ph i vannet - jo mørkere malt jo mer dras Ph ned også gjerne, så vannet må ikke ha 5.2 FØR du tilsetter maltet, men helst etter at meskingen er i gang derimot.

For noen skarve hundrelapper får du tilgang til medlemsseksjonen her på forumet

Ja, det blir nok til det, for dette er et artig tema. Stadig noe nytt å hekte interessen i så fort man behersker et nytt stadium i denne hobbyen. Imens prøvde jeg brewersfriend.com sin kalkulator og den anbefalte (på 34 L vann totalt) 14 g kalsiumkarbonat og 3 g kalsiumsulfat, basert på en London dry stout-profil.

Vann er interessant ja, prøver å sette meg inn i dette jeg også for tiden. Et lite spørsmål; Er baking soda det samme som natron? Trodde det var det samme som bakepulver, men ser at i bakepulver er det fosfater og stivelse i tillegg til natron.

Red.
Fant det ut selv, bakepulver er det samme som baking powder, mens baking soda er det samme som natron eller bikarbonat...

Et spørsmål til... Jeg har flytende kalsiumklorid på flaske som det står 33% på. Det betyr vel at det er utblandet med 2 deler vann?
Så hvis jeg etter brewersfriend-kalkulatoren skal tilsette to teskjeer, så må jeg tilsette 6 teskjeer?

Well... måtte ta sjansen på at jeg tenkte riktig, så nå er den ferdig mesket.
Ser at Bryggselv har kalsiumklorid flak på 77%, så det er tydeligvis forskjell på produktene, og %-anvisningen må vel da vise til mengde ren kalsiumklorid? Satser på det...

Tilbake
Topp