et spørsmål ang hvor lenge maltet kan stå i vannet før en begynner å meske det? Det skal jo stå et døgn, men tåler det å stå lengre (kaldt)?? Og evt hvor lenge.
et spørsmål ang hvor lenge maltet kan stå i vannet før en begynner å meske det? Det skal jo stå et døgn, men tåler det å stå lengre (kaldt)?? Og evt hvor lenge.
Nå falt jeg totalt av ... "skal stå et døgn" .. hvor kommer det fra??
jeg lukter uttrekking av ekle ensymer, bakterievekst osv om du lar maltet stå i vann et døgn......
Når en skal spire kornet før malting bruker man vann, men aldri hørt om noen som bløtlegger malten før mesking. har du noen gang luktet på utmesket malt som har fått stå i meskekaret over natta eller enda litt lengre? Ikke en fornøyelig opplevlse.
Når en skal spire kornet før malting bruker man vann, men aldri hørt om noen som bløtlegger malten før mesking. har du noen gang luktet på utmesket malt som har fått stå i meskekaret over natta eller enda litt lengre? Ikke en fornøyelig opplevlse.
Etter min første batch i sommer ble jeg ferdig med bryggingen litt sent på kvelden. Jeg lot derfor maltrøret stå med masken i i oppvaskkummen... Det luktet IKKE godt neste morgen! ppkast:
Jeg satte en bøtte med mask ut på balkongen over natten fordi jeg ikke gadd å gå ut med den. Det var 25 grader dagen etter, og jeg glemte av hele bøtta frem til det begynte å lukte faen utpå ettermiddagen :bank2:
Jeg har malten i vannet idet termostaten stanser på ønsket mesketemperatur..
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.