Vanlig Pils

Tav

Hei. Var og kjøpte pils-malit i dag, og tenkte eg skulle brygge vanlig pils. Fekk 100 % pilsner malt. Det eg stusset litt på, var att eg fekk 8 Kg malt til 24 l pils. Er dette fornuftig?
Var også litt usikker på hvor mye humle eg skal ha i, og når. Humlen heiter SAA2 3.8 %
Han anbefalte 60 min koketid, og att ein tilsatt på 60m, 30m, og 10m, men han var usikker på mengden med humle eg skulle tilsette i dei forskjellige trinna.
Takker for all hjelp.

Med meskeeffektivitet på 72% vil du få en OG på 1072, noe som er veldig mye for en pils. I allefall en tysk pilsner som skal ligge på 1050 på det meste, om man velger å bry seg om typeriktighet.

Syntes det var mykje når han sa 8 kg på 24 liter øl, men eg syntes kanskje 4 kg høyres litt lite ut. Men dersom dere som har brygget ein del øl meiner 4 kg er passelig, så går eg for 4 kg. Eg har hvertfall ikkje peiling.
Det med humle er vel også fornuftig.

5 kilo malt på 25 liter gir deg rundt 4.6%, sett du får vanlig utbytte på mesken på 75%. 4 kilo vil gi deg lettøl 3.5% :)

med 4kg trenger du 85% meskeeffektivitet for å få OG1044 som blir 4,6% ved FG1009. Hvis du ikke aner hvordan effektivitet du ligger på kunne du safet med litt mer malt, og heller vannet den litt ut før kok for å få ønsket OG (burde bli noenlunde ok om du regner ca 10-15% avdamning pr time). Du kan også vanne ut etter kok, som antakeligvis er litt enklere når du ser hvor mye du har i bøtta.

Og husk minimum koketid på 90 min og ikke 60. Så mye pilsmalt gir mye dms som må avkokes.
Det er heller ingen problem med pils på mellom 5 og 6 % det er faktisk mange typeriktige pils der. Men med økt alkohol må humlemengden også økes. Hvilket utstyr brygger du på?

Trur eg går for 4.5 kg malt, sikkert fornuftig det.
Når det gjelder bryggeutstyr, så bruker eg kjele på 12 liter, og pose. Eg er ikkje så avansert, enda. Skal investere i meir utstyr, men eg syntes i grunn dette fungerer fint. Har to kjeler på 12 liter, og sidan eg har pose, slipper eg skylling og slikt. Kjøling gjer eg i vasken med rennende vatn. Tar ca 4-5 timer på to paralelle sett. Kva hadde vert gevinsten med og gått over til anna bryggjeutstyr fks Beerbrewer? Meir nøyaktig temperatur, eller mindre arbeid?

"Vanlig norsk pils" har en OG på ca 1.043 - 1.045. FG ligger på rundt 1.006 - 1.008. Dette betyr lav mesketemperatur (rundt 65 grader) over relativt lang tid (ca. 90 min). Det kan være en fordel å sikte seg inn på en OG mellom 1.040 og 1.048 ved brygging av pilsner. Som regel kan man si at desto sterkere øl man brygger desto søtere vil det ferdige ølet oppleves.

Som tidligere påpekt: Kok for all del i 90 minutt. Ellers smaker det fort hermetisk mais. Og ta høyde for vanntap. Det forsvinner fort 4 liter på en time.

Vil ellers sterkt anbefale litt mer avansert utstyr enn det du beskriver. Man kommer langt med et eget meskekar og en stor kokekjele på ca. 30 liter.

Da holder eg på og koke pilsen. Brukte 4.5 kg på 24 liter. Da er neste spørsmål. Skal eg etterfylle det vannet som forsvinner under koking? Kanskje koke opp 2 liter vann i ein vannkoker og slippe oppi?

Og angående utstyr. Ser mange snakker om meske kar som ein "must have" ting. Men eg koker på induksjonstoppen min, og setter han på styrke 2, og då holder han temperaturen nøyaktig. om ein bruker Kjøleboks til meskekar, så vil jo ikkje det fungere så bra, eller? Då vil jo temperaturen synke jevnt og trutt? Men att eg brygger for lite om gangen, er ingen tvil om, og eg må nok opp i 30 liter. Ser mange selger hyttekjele på 24 liter, kan dette brukes?

Med en brukbar kjøleboks vil temeraturen holde seg veldig bra på den lille timen den står oppi. Bruker en billig møkkaboks fra CO til 149,- og temperaturen ramler med mindre enn 1°C på den timen (i allefall i midten av boksen). Bruker å måle tempen ved 30min, og det er sjelden de store forandringene. Antakeligvis er nok mesteparten, om ikke all stivelsen konvertert lenge før det har gått en time.

Tav skrev:
Da holder eg på og koke pilsen. Brukte 4.5 kg på 24 liter. Da er neste spørsmål. Skal eg etterfylle det vannet som forsvinner under koking? Kanskje koke opp 2 liter vann i ein vannkoker og slippe oppi?

Og angående utstyr. Ser mange snakker om meske kar som ein "must have" ting. Men eg koker på induksjonstoppen min, og setter han på styrke 2, og då holder han temperaturen nøyaktig. om ein bruker Kjøleboks til meskekar, så vil jo ikkje det fungere så bra, eller? Då vil jo temperaturen synke jevnt og trutt? Men att eg brygger for lite om gangen, er ingen tvil om, og eg må nok opp i 30 liter. Ser mange selger hyttekjele på 24 liter, kan dette brukes?
Normalt etterfyller du ikke vannet som fordamper. Man kan etterfylle vann etter kok for å juster OG, men det er som regel ikke nødvendig.
Fordelen med eget meskekar isteden for ditt biab-oppsett, er litt bedre effektivitet og klarere avrenning og noen flere detaljer.. Biab fungerer for mange helt ok.
24 liters kjele er for volum på max 20 liter etter min mening, og synker en del ved biab....

Dummeste du gjør er å kjøpe for liten kjele. Jeg kjøpte 30 liter og angrer på det. Kan ikke brygge noe større enn 21 liters batcher på 90 minutters kok. Gjør deg selv en tjeneste og kjøp 40 liters gryte.

Takker for gode svar.
Saken er den (som eg har skrevet andre plasser her på forumet) att min far har bryggeutstyr for inntil 200 liter, men desverre brygger han berre Vossa-øl, noko som eg ikkje er så glad i, ikkje det, for ein som liger Vossa-øl, er nok kvaliteten god.
Uansett, så håpte eg att vi kunne bli ein gjeng som brygget øl, og att vi kunne nytte dette utstyret, som ein slags sosial ting, men i stedefor og samle troppene for og lage 200 liter øl som ingen likte, så ville eg starte med og lage 4-5 sorter øl for meg sjølv i det utstyret eg har, for så og gå over på 200 liter, men eg kjenner jo att ein 40 liters kjele hadde fristet, for og kunne brygge flere sorter.Men då forsvinner jo fort det sosiale. Vi får se hva fremtiden bringer. Noen som har erfaringer dei vil dele?

Hei Tav.
Bur du på Voss? Om so, kanskje me kan treffast og preika drit og utveksla erfaringar og øl....(desutan er ikkje "vossaøl" berre, her snakka kultur frå langt tilbake)

Tilbake
Topp