Finn Berger
Moderator
Et streif av vanilje i en stout eller porter er noe jeg gjerne skulle få til. Jeg har googlet og søkt, og finner en del om vaniljestenger og vaniljeekstrakt, og jeg har fått et råd om eikeflis (i stoutartikkel-tråden), som jeg nok kommer til å prøve ut.
I utgangspunktet er jeg lite lysten på å bruke kryddertilsetninger i øl. Det er sikkert en fordom, og dem kan man saktens kvitte seg med. Men det er en smertefull prosess, og jeg vil helst slippe. Så plan A er å finne ut om det er noen "naturlig" måte å få produsert vaniljetoner i ølet på. Plan B dreier seg om å utnytte den lokale ekspertisen til å finne ut den beste måten å bruke vanilje som krydder på.
Så altså:
I utgangspunktet er jeg lite lysten på å bruke kryddertilsetninger i øl. Det er sikkert en fordom, og dem kan man saktens kvitte seg med. Men det er en smertefull prosess, og jeg vil helst slippe. Så plan A er å finne ut om det er noen "naturlig" måte å få produsert vaniljetoner i ølet på. Plan B dreier seg om å utnytte den lokale ekspertisen til å finne ut den beste måten å bruke vanilje som krydder på.
Så altså:
- Fines det noe malt/noen gjær som behandlet riktig vil gi vaniljetoner?
- Hvordan bruke vanilje på best måte?