Vanilje-skjokolade-hasselnøtt Porter

Hei,

Skal prøve meg på min første Porter i morgen.
Har lyst til å lage en porter med tydelig hint av vanilje, hint av skjokolade og hasselnøtt. Har googled litt og kommet opp med følgende ca. oppskrift sålangt:

OG: 1.060
Volum: 5gallons
Yeast: WLP001
koketid: 60min

Grain
65%  Maris Otter pale ale malt 
10%  Dark Crystal
7.5%  Roasted Barley
7.5%  Chocolate malt
10%  Brown malt

Hops
Bittering: Magnum Halletrau 13%
Aroma:  East Kent Goldings 4.5%
Total IBU 35

Tilsettninger:
2 stk vaniljestang
200gr ristede hassenøtter ved mesking
200gr ristede hasselnøtter 10min igjen  koking

Noen som har noen innspill?  Er særlig usikker på mengden vanilje og hasselnøtter jeg skal bruke.

Hei

Hvis du skal ha et tydelig hint av vanilje må du øke mengden en del.
Hvis du ikke skal bruke ekstrakt ville jeg forsøkt med 5 stk å tilsatt disse etter ca 6-7 dager gjæring.
Ang malt så ville jeg økt mengden pale malt med 10% og kuttet ut roasted barley helt.

Spent på hasselnøtt tilsetningen din.. Faren ved å tilsette dette i kok er at du vil miste det meste av aroma, men siden du tilsetter så seint så mulig det er greit?

Har akkurat satt en sjoko hasselnøtt porter som står å gjærer. Her skal jeg tilsette hasselnøttekstrakt (som jeg lager selv med bourbon) ved fating.

Har ikkje prøvd meg på denne type porter før (på tide?), men eg likar mine portere på den meir rista sida. Også eg ville ha kutta ut rista malt, men eg ville erstatta den med svart malt, kanskje også auke mengda litt, men det er avhengig av smak og (eller?) behag.

Takk for gode innspill sålangt. Kutter ut Roasted Barley.
Vurderer å fordele andelen som tidligere jevnt på Dark Crystal og Brown malt. Slik at disse blir ca 13% hver.

Hvor mye aroma humle tilsettes vanligvis til denne typen øl?  Er normalt veldig stor fan av bitterhet og humle, men er veldig usikker på hvor mye dette brygget "tåler"

-Adrian

Tell me more, tell me more :) (please)
Hasselnøtter uten skall(!) ristes i ovn til de blir gyllenbrune og man ser de blir litt oljete. Deretter kuttes de grovt opp. Legg de i et glass med lokk og hell vodka eller lignende over, f.eks brandy. Jeg brukte bourbon pga jeg hadde dette for hånd.
La de stå i ca 1 mnd, rist av og til.

adrian_r skrev:
Hvor mye aroma humle tilsettes vanligvis til denne typen øl?  Er normalt veldig stor fan av bitterhet og humle, men er veldig usikker på hvor mye dette brygget "tåler"
-Adrian

Sjølv om litt aromahumle kan passe fint til portere så er det vel ikkje veldig vanleg å tilsette mykje aromahumle. Har no ein 15 liter robust svart amerikanskinspirert porter gjærande som eg har brukt 1,25 gram Chinook / liter. Dette kan kanskje bli litt mykje, men skal testast. Hadde det t.d. vore ei humle som ikkje avgir så sterkt preg (Hallertau, EKG, Fuggles etc) så trur eg det hadde gått veldig fint. Eg har tidlegare brygga ein annan variant av denne porteren med meir krystallmalt, men då med 4 gram aromahumle / liter. Det vart altfor mykje. Trur eg blir meir fornøgd denne gongen. Men det er viktig at malten kjem godt fram i ein porter.

Yes,
da var bryggedagen godt i gang og vørteren står og putrer.

Endte med følgende tall:

65%  maris otter pale ale malt
13.5%  Dark Crystal
13.3% Brown malt
8.5%  chocolate malt.
200gr ristede hasselnøtter
OG:  1.063
Volum (før koking) 4.5gallons.

Tenker å tilsette:
1.1oz Magnum 13%  ved 30min ca 40 IBU
2 oz. East kent Goldings 4.5%  ved 0min
2 stk vaniljestenger ved 0min
75gram kakaopulver ved 15 min
200gr ristede hasselnøtter ved 5min

Hva tror dere, suksess eller fiasko?

Litt uvisst med OG. Etter koking hadde jeg 1.068. Bommet litt med starteren jeg hadde satt dagen før. Den var ca 1.5liter med OG ca. 1.040 brygget med maltekstrakt av typen en kjøper i matbutikken. Så er spent på hvor mye starteren påvirker det endelige resultatet, da den i volum utjør ca 10% av totalen!

Vørteren smakte i hvertfall godt, så blir spennende dette! Tenker å tilsette mer vanilje etter ca 1 uke med gjæring!

OG måler du altså etter kok og nedkjøling, uavhengig av starteren. Det mest vanlige er å dekantere starteren og bare tilsette gjæren. Så din OG er vel da 1068. Hvilken gjær bruker du?

OG i selve vørteren var 1.068.  Men så tilsatte jeg gjærstarteren på 1.5liter med uviss spesifik gravity. Ja, ideelt skulle den vært dekantert, men den hadde komt så "dårlig" i gang at jeg valgte å tilsette hele.

White Labs WLP001  en stykk "flaske" ble brukt.

Vørteren gjærer, men går "tregt"

Tilbake
Topp