Valg av ny gassbrenner

Trenger ny gassbrenner, og disse er stive i pris her hjemme.
Valget står foreløpig mellom følgende:

http://www.ebay.de/itm/EXTREM-STARKER-Gasbrenner-2-Ringe-12-55-KW-30cm-/271031345357?pt=DE_Haus_Garten_Garten_Grills&hash=item3f1aba20cd
Pris: ca 560 + de norske avgifter

eller denne:

http://www.ebay.de/itm/EXTREM-STARKER-Gasbrenner-3-Ringe-25-35-KW-50cm-/280936718436?pt=DE_Haus_Garten_Garten_Grills&hash=item4169222064
Pris: ca 800 + de norske avgifter

Kjelen er fra Bryggselv, 78 liter og skal brukes til kok.
Er det noen som har lignende brennere og laget stativ?
Andre forslag mottas også med takk :)

Tja. Hadde nok gått for den største av dem, grunnet effekt og ikke minst omkrets. Kan være greit å peise godt på for å få vørteren kjapt i kok.

Brenneren gir 25kommanoe kw ved 50 millibar trykk.
Vanlige "norske" lavtrykksregulatorer gir deg 29 millibar..

Hvis du skal ha god effekt tror jeg høytrykk er veien å gå, feks 0-2 bar regulator fra Jula og en høytrykks Banjo Burner fra US of A.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

50mbar gasstrykk får du ikke ut av en vanlig h-kobling (type du har på grillen) for norsk gassflaske. Spørsmålet er om den brenner like fint (med tanke på riktig blanding av luft og gass) med 30 mbar :)

Edit: too late!

Fin den, og billig. Bruker samme på en 75-liters kjele, går greit det.

Jeg varmer 40 liter i slengen til mesk/skylling, koker ca 60 liter. Bruker varmekappe rundt kjelen, tror nesten det er en forutsetning med så lav effekt pr liter.

I praksis er det bare første varming av vann til innmesk du vil ha mer fart på. Kan løses ved at du starter litt før, eller at du jukser med meskevann fra varmtvannskrana.
(Skyllevannet varmer jeg under mesking, og jeg starter brenneren under skylling. )

Jeg har krabbekokeren fra Mekk til 300 kroner. Den gir kun gul flamme og soter noe så inn i... Noen forslag til hvordan jeg fikser dette? Bruker en 30 mBar regulator fra Biltema. Er dette for lite trykk kansje? finner ingen plass å justere luft/gass blandingen på denne krabbekokeren. Det står på den at man skal bruke 30 mBar trykk på den, men hva vil skje om jeg kobler på en regulator som gir høyere trykk? Er ikke så bevandret i gass verdenen..

30 mbar er i minste laget for den brenneren
Luftreguleringen er den blanke hylsa ytterst på brenneren som skyves inn og ut(lukket ved tenning så får du mindre tilbakeslag)

RawRoffe skrev:
Brenneren gir 25kommanoe kW ved 50 millibar trykk.
Vanlige "norske" lavtrykksregulatorer gir deg 29 millibar..

Hvis du skal ha god effekt tror jeg høytrykk er veien å gå, feks 0-2 bar regulator fra Jula og en høytrykks Banjo Burner fra US of A.

For min del ble det en banjo fra homebrewstuff. Angrer ikke nei.
Fart i denne ja;D

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

jan ivar skrev:
30 mbar er i minste laget for den brenneren
Luftreguleringen er den blanke hylsa ytterst på brenneren som skyves inn og ut(lukket ved tenning så får du mindre tilbakeslag)

Etter prøvefyring så sota jeg ned gryta noe så jævlig.. fulgte ditt råd og det ble en strøken blå stikkflamme.. supert  :amen:

Tilbake
Topp