Jeg har tidligere brygget kit, og har nå bestemt meg for å hoppe rett fra dette til maltbrygging. Jeg har nettopp mottatt Crankandsteinen min (2A) og mangler nå egentlig bare et kokekar. Ettersom jeg har induksjonsplater hjemme, er jeg avhengig av at kokekaret er i rustfritt stål. Jeg har derfor sett litt på Humlegårdens kjeler, og jeg står nå egentlig mellom den på 36 L og den på 50 L. En av fordelene med den som rommer 50 L, foruten det at den rommer mer, er jo at den finnes med tappekran.
Jeg kommer hovedsakelig til å brygge 25 litersbatcher, så det jeg da lurer på er om 36 literen vil være stor nok, eller om det kan bli noe snaut/er fare for at det kan koke over?
Jeg kommer nok til å brygge alt fra lager til mørk ale/stout dersom det har noe å si for størrelsen kokekaret.
Ettersom kjelen ser ut til å bli den dyreste delen av bryggeutstyret, vil jeg nødig kjøpe feil.
Jeg håper noen kan komme med noen gode tips!
Jeg kommer hovedsakelig til å brygge 25 litersbatcher, så det jeg da lurer på er om 36 literen vil være stor nok, eller om det kan bli noe snaut/er fare for at det kan koke over?
Jeg kommer nok til å brygge alt fra lager til mørk ale/stout dersom det har noe å si for størrelsen kokekaret.
Ettersom kjelen ser ut til å bli den dyreste delen av bryggeutstyret, vil jeg nødig kjøpe feil.
Jeg håper noen kan komme med noen gode tips!