Valberget Stavangerøl

Hei folkens

Har akkurat smakt på valbergets stavangerøl fra Lervig.
Syns den var riktig så god, og lurer på om noen har noe mer info om hva slags øl det er.
Det står bak på at det er en martzën, men det skrives vel strengt tatt märtzen gjør det ikke?
Ellers ser jeg etter litt googling at lervig på sine facebooksider påstår at det er en pilsner.
hm
God var den i alle fall, frisk, letdrikkelig og fin.
Skulle gjerne hatt noe slikt som sommerøl, men det blir det litt sent for. Kanskje en høst øl?

Tradisjonelt brygget i mars for kaldlagring til høsten, og stavet uten t, men uttalt med t. Det er vel der de sliter litt med stavinga. Et raskt googlesøk viser at de ikke er alene om det. Jeg er ellers enig i at lervigs variant er et godt og friskt sommerøl.

I tillegg til godt øl i flaska kan jeg også si at det vekker noen patriotiske tanker hos meg når jeg sitter med dette ølet :)
Elsker etiketten!

Bryggerne Beau Shiner og Mike Murphy har fått schwung på bryggeriet, og godt er det. :)

Jeg har funnet det ølet ved Meny ved Viking Stadion.
For min del syntes jeg dette ølet skuffet stort. Mulig jeg drakk ølet ved en litt for høy temperatur. Tror jeg må teste en flaske til i kveld.  :)

Ellers synes jeg utviklingen av sortimentet hos Lervik begynner å bli spennende.

Ja, var mye spennende i utvalget til Meny på Grønland da jeg var innom Oslo for noen uker siden.

*misunnelig*

Lervig Valberget Stavangerøl er ment å være en Märzen, ja, men prosentmessig ligger den vel (for å holde seg under den famøse norske "butikk-grensen") ca. 0,6 - 0,9% under det nivået en Märzen ideelt sett bør ligge på. Og siden den er ufiltrert, ville nok tyskerne helst ha klassifisert den som en "Kellerbier". Men akkurat det er vel bare av interesse for kategori-fanatikerne. Selv synes jeg ihvertfall den er en ganske frisk og behagelig øl.

Tilbake
Topp