Utstyr til nybegynner

Hei

Jeg har fått stor interesse av brygging. Har brygget endel ølsett (ekstrakt med humle tilsatt) som jeg har vært ganske fornøyd med til nå. Men jeg må inrømme at all grain virker helt knall. Så derfor hopper jeg over ekstraktbrygging og går rett på all grain.
Jeg har handlet denne http://www.ebay.com/itm/TEN-GALLON-...RMOMETER-AND-VALVE-HOMEBREWING-/121035640071 En mesketønne og en vørterkjøler fra samme karen. Hydrometer har jeg og jeg har kjøpt beersmith 2 som jeg har kost meg masse med å lage div oppskrifter osv. Det eneste jeg egentlig trenger da er en stor kjele men akkurat det bør være greit å få tak på. Malt, humle og gjær handler jeg fra nett.

Bør det være noe i veien for å lage mindre batcher med dette oppsettet? Tenker da typisk 10-15 liter før koking av vørter slik at jeg kanskje sitter med 8-12 liter øl til brygging. Jeg liker at meskekaret er såpass stort at jeg også har muligheten til å lage store batcher med frisk pils til sommeren f.eks. Ja, jeg vet jeg kan handle utstyr til å lage alt selv, men her får jeg jo alt i god kvalitet fiks ferdig hjem i posten til rundt 2000 kroner inkludert moms. Da bør jeg jo ha alt jeg trenger sånn i starten.

Virker som et knall forum, jeg har kost meg masse her de siste dagene.

kintii skrev:
Bør det være noe i veien for å lage mindre batcher med dette oppsettet?

Ikke noe problem. Jeg bruker helt lik mesketank, og den holder temperaturen like godt om man bruker stort eller lite volum. Men du trenger kanskje også en HLT (varmtvannstank for skyllevann)? Til dette bruker jeg en tank som er helt lik mesketanken, bare uten falsk bunn, selvsagt. Funker kjempebra.

Godt å høre at jeg også kan brygge mindre batcher med den. Det er flere grunner til jeg vil det, men hovedsakelig for å kunne få prøvd flere spennende oppskrifter samt å ikke kaste mye øl i sluket om det skulle gå galt.

Jeg er klar over at jeg må ha et kar til om jeg skal "fly-sparge", men jeg tror jeg skal starte med batcj-sparging eller partiskylling helt i starten og heller prøve å fokusere på desinfisering i starten.
Virker som en artig hobby  :)

For en nybegynner, er det verre å brygge en stout kontra f.eks en enkel pils? Tenker all-grain.

Jeg vil si det er lettere å brygge en all grain stout enn en pils. Jeg brygget en Guinness klone som mitt 4. brygg, og den ble veldig god, og har vært brygget to ganger til.

Stein Norem Wisted skrev:
Jeg vil si det er lettere å brygge en all grain stout enn en pils. Jeg brygget en Guinness klone som mitt 4. brygg, og den ble veldig god, og har vært brygget to ganger til.

Fin hjemmeside du har. Jeg lurte på å prøve meg på den guinnes klonen du har laget der. Er dette en oppskrift jeg kan dele i 2 og alikevel få et greit resultat?

Ønsker å bare hoppe inn her og spørre om interessen din for å dele den oppskriften på Guinness klone?! Har vært gira på å lage en sånn lenge!?!?!  :angel: :angel: ;D

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Beklager at jeg ikke så nøye nok på innlegget ditt. Hadde jeg brukt øya mer, så hadde jeg jo sett at du hadde en hjemmeside  ::) Beklager!!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Firefighterkristian skrev:
Ønsker å bare hoppe inn her og spørre om interessen din for å dele den oppskriften på Guinness klone?! Har vært gira på å lage en sånn lenge!?!?!  :angel: :angel: ;D

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Hvis du er interessert i stout vil jeg anbefale å ta en titt på Gahrs artikkel om emnet i medlemsseksjonen. Meget interessant lesning!

Hei igjen.

Jeg benytter tråden til å spørre om enda en ting. Jeg holder på å handle inn til en imperial stout og lurte derfor på om det er noe i veien å bruke 50/50 med maris otter og pilsnermalt som base? Det andre jeg lurte på er med tanke på gjæringstemperatur. Jeg har ikke noe gjæringsskap med helt stabil temperatur, men jeg har selvsagt mulighet for å ha brygget på eget rom med en liten varmeovn med termostat, men det vil alltid variere litt i rommet nå i kula, tenker da typisk ned mot 18-19 på nattestid og 21-22 på dagtid om jeg bare har ovnen på meget lav styrke om jeg ikke da heller skal stille opp på natestid og ned på dagtid om dere skjønner hva jeg mener. Jeg tror nok at det vil gjære, men hva vil dette gjøre for smak og ferdig utgjæring?

Tilbake
Topp