utnyttelses prosent, beregning av bitterhet

loebrygg

Norbrygg-medlem
Leste i en bok, Designing Great Beers igår at det ikke var no vits i å ta høyde for vørterstyrken så lenge den ikke var lavere en 1.050
dvs. at utnyttelses prosenten aldri vil bli høyere en 30 ved f.eks 60 min
Noen som kan bekrefte dette?

Ved bruk av Noonan, Så er utbyttefaktoren lik mellom 1032 0g 1049, og den er høyest på pellets i 90 min kok(33%) og blomst(31%), Ved 60 min kok vil utnyttelsegraden ligge på 31% for pellets.
However, når det gjelder utnyttelse grad på humle og IBU, Så husker jeg alltid på hva sjæfen for Tinseth, Mr.Glenn Tinseth sa i en podcast på  Jamile show..
Fritt oversatt til Norsk: " Det viktigste er å kjenne sitt eget system, faktisk IBU ihht Tinseth skalaen i et gitt system kan likegjerne være + - 5-10.

Så hvor mye vørterstyrken har å bety i ditt system er veldig vanskelig å svare på med mindre du måler.

Jeg tar opp igjen denne siden jeg vil prøve meg på 7F Mon Plaisir.
Jeg er vant med å bruke Tinseth, men Gahr oppgir bitterhet i Noonan.
Jeg fant en artikkel på nett:
https://www.homebrewersassociation.org/attachments/0000/2501/IBUs.pdf
På side 11/13 er det et eksempel på bitterhet målt etter de forskjellige metodene.
Mon Plaisir har en bitterhet på IBU35 (Noonan). Tolker jeg det riktig at ved bruk av Tinseth bør IBU ligge på 29?

Det høres ikke ueffent ut. Noonan gir høyere "uttelling" i antall IBU på sene tilsetninger sammenlignet med Tinseth.

Tilbake
Topp