USMAK PÅ FATØL

HJELP :eek:
Jeg er på randen til å gi opp fat og tappetårn........Jeg får det rett og slett ikke til å smake godt :eek:ppkast:
Jeg har vasket og renset og spylt og jeg vet ikke hva men ingenting hjelper. Øl fra samme brygg tappet på flaske blir helt utmerket, så det har ikke noe med bryggeprosessen å gjøre.
Noe har smakt surt, noe har smakt "fat eller metall" og det siste smakte jord :attevar:

Det var da et leit problem.

Jeg har motsatt erfaring. Synes fatøl smaker friskere og bedre enn tilsvarende på flaske.

Kanskje du kan si litt mere om:
-Kommer dette fra et og samme fat, eller har du mange fat med disse usmakene?
-Hvilken prosedyre og hvilke midler bruker du når du vasker og dessinfiserer både fat og tappeutstyr?
-Naturlig eller kunstig karbonering?
-Bruk av tilsetninger som klarningsmiddel?

Sånn uten videre dukker Co2 opp som en fellesnevner for alle fatene du eventuellt har. Bruker du sterilfilter på Co2 linja?

Når du rengjør fat er det viktig å få ut skitt som legger seg inni inn/ut ventilene på fatene. Ikke alle poppets er demonterbare, men tror det lønner seg å legge litt arbeid i rengjøring av disse.

Har i tillegg erfaring med at sterkrens blir for sterk for slike inn/ut-ventiler som har skruekobling. Fikk "metallsmak" på et øl som ble tappet gjennom en slik der sterkrensen hadde etset bort belegget som disse er dekket av.

Og hvordan og hvor lenge er ølet oppbevart? Det kan ha litt å si også. Og så kan det være at man tidligere har fått øl opp i kullsyreslangen på grunn av et fullt fat og uheldig trykkbalanse, slik at man infiserer hvert nye brygg med denne slangen. Det kan lønne seg å bytte ut slangen og vaske trykkregulatoren. :)

Her er det flere ting som jeg ikke har helt kontroll på skjønner jeg.
-Jeg har 2 stk 50l aluminium (som er værst) og 1 stk 30l rustfritt.
-Vaskemidler har jeg prøvd: klorin, ett stoff som brukes på Arendals bryggeri som jeg ikke husker navnet på og i frustrasjon har jeg prøvd kaustisk soda (som ikke er veldig lurt).
-Naturlig karbonering
-Ingen tilsettninger av klaringsmiddel e.l.

Jeg har ingen filter på CO2......og gassen er gammel?????

Tror nok jeg kan gjøre en bedre jobb med rengjøring av inn/ut ventilene.
Slangene kan jeg og sikkert bytte.
Ølet oppbevares i kjeller på 8-15 grader alt fra 1-6 mnd.

Altså du bruker bryggerifat? Dem har jeg lite erfaring med, bortsett fra å huske at de er vanskeligere å rengjøre enn corneliusfat som de fleste hjemmebryggere bruker. Jeg bruker da kaustisk soda, men det tåles fint av stålfat. Det blir sikkert andre boller når det gjelder alu-fat.

Kanskje du burde prøve med noen annen sin gassflaske, slange og regulator, samtidig som at fatene er helt ordentlig rengjorte og desinfiserte. Kommer man i det 'riktige kjøret' så får man mange fat med godt øl fremover. ;)

TrondH skrev:
(...) i frustrasjon har jeg prøvd kaustisk soda (som ikke er veldig lurt).

Aluminium + kaustisk soda er en dårlig idé. Prøv å legge en klump med aluminiumsfolie i en kaustisk soda-løsning, så ser du hvorfor. :p

Hvis jeg ikke husker helt feil:

Aluminium vil alltid oksidere, som jern (rust), men i motsetning til jern vil oksidlaget på Aluminium hindre videre oksidasjon. Problemet med kaustisk soda er at den øgså løser opp oksidasjonslaget, så i praksis vil du felle ut aluminium fra fatet ditt til du har hull i det hvis du har nok kaustisk soda og tid.

Bjarte H skrev:
Hvis jeg ikke husker helt feil:

Aluminium vil alltid oksidere, som jern (rust), men i motsetning til jern vil oksidlaget på Aluminium hindre videre oksidasjon. Problemet med kaustisk soda er at den øgså løser opp oksidasjonslaget, så i praksis vil du felle ut aluminium fra fatet ditt til du har hull i det hvis du har nok kaustisk soda og tid.

tror t.o.m. det er Co2 du får med lut og aluminium, uansett, det er ødeleggende for aluminium og det naturlige oksydlaget som dannes.

Som dere ser i teksten jeg skrev tidliger så er jeg klar over aluminiums problemet men som sakt.....det var i frustrasjon :bank2:
Det jeg skal gjøre tror jeg må bli å prøve ett uåpnet fat jeg har stående med juleøl i ett annet tappesystem.....smaker det like ille så har jeg 2 veldig billige fat til salgs :laugh:
Så kan jeg kjøre rustfritt neste gang.

En mulighet er å prøve å bytte dine alu-fat mot rustfrie. Mulig du kan høre med en lokal bar eller lignende om det er mulig.

Vi bruker også bryggerifat til lagring av øl. Bruker Cornelius som tappefat. Har ett alu-fat som vi ikke har tatt i bruk pga vanskene med å gjøre det rent. Vi har mulighet til å steame det med 120 °C steam for rengjøring, så mulig vi gjør et forsøk.

Uansett så vil jeg anbefale å kjøpet et no-rinse dessinfeksjonsmiddel som du bruker etter rengjøring, feks sterkrens eller star-san. Bruk dette på fat samt på kobling/fattopp før HVER gang kobling kobles til. Vær obs på at syren i disse dessinfeksjonsmidlene vil bryte ned eventuell overflatebehandling/forkromming av deler i fatkoblinga di, så ikke overdriv kontakttid.

Jeg skyller og rister fatene i lunket vann. Når jeg ser at fatene, stigerør og koplinger er rene bruker jeg kokende vann som siste vask. ( Mye kokende vann ) Har brukt de samme fat mange ganger uten noen form for bismak.

I går testet jeg øl rett fra fatet......like dårlig smak :noway:
Skal teste det rustfrie neste gang.
Takk for gode råd. :amen:

Du kan rengjøre aluminiums-fat med saltsyre. Finnes på fargehandelen. Den bør blandes ut. (Husk: Syre i vann går ann, vann i syre blir et uhyre!)

Ellers ville jeg plukket koblingene fra hverandre så godt det lar seg gjøre, og lagt smådeler i kokende vann.

Hei,

Hvordan fungerer et Co2 filter egentlig? Og hvor får man kjøpt dette isåfall?
Jeg mistenker at noe er mufens med fatølanlegget mitt.

Jeg sliter med en uønsket lukt/ettersmak som minner om et hint av sur eksos eller noe derimot.
Ølet smaker bra før jeg tapper det på corneliusfat, etter 2-3 uker på gjæringsdunk, men når jeg har tilsatt kunstig kullsyre (lar det stå i kjøleskap med ca 0,7- 1 bars trykk i en liten uke) så får det denne lukten og ettersmaken. Men ølet smaker godt, så det virker ikke infisert. Og ofte så blir det bedre jo lenger det står har jeg merket.

Tilbake
Topp