Jeg har brygget en del batcher nå og ser en tendens som må skyldes en feil jeg konsekvent gjør. Ølet er best etter 1-2 uker på flaske, da er det friskt og har fine nyanser. Etter dette, særlig tydelig etter 3-4 uker på flaske blir det en mer markant, litt sur gjærettersmak som jeg ikke tror er riktig.
Svakheter jeg kan tenke meg selv:
Saison:
Cbw pilsen light pulver, 1362 g
Pilsen light ekstrakt 1,5 kg
Bavarian wheat 1,5 kg
Belle saison 11g gjær
50 g Mittlefruh, 50 min
20 g Saaz, 20 min
Whit:
MALTEKSTRAKT BAVARIAN WHEAT 3 KG
Gjær
White Labs WLP400 / Safale T-58
30g East Kent Goldings, 5,3%, de siste 60 minuttene.
5g Saaz, 3, de siste 5 minuttene
20g Indisk korianderfrø, de siste 5 min.
2g Kamilleblomst, de siste 5 minuttene
40g Ferskrevet appelsinskall
Svakheter jeg kan tenke meg selv:
- Jeg har ikke kjølespiral så pleier å sette kjelen (på ca 10 liter) i badekaret og få ned tempen til ca 30 grader, så blander jeg det ut i gjæringskar med ca 10 liter temperert vann til det blir 20-25 grader. Burde jeg heller blande ut vørteren rett i gjæringskar med iskaldt vann for rask nedkjøling og så la stå i romtemp til det når 20-25 grader?
- Jeg har i det siste ikke brukt tapperør for flasking men brukt krana direkte fra karet. Gjør det rolig men dette kan ha ført til mer oksidering.
- Temperatur både for gjæring og flasking er noe variabel da jeg ikke har skap. Begge de to siste batchene (postet under) ble immidlertid brygget i vinter/vår så vi snakker ikke mer temperaturforskjell enn fra 20-24 C.
Saison:
Cbw pilsen light pulver, 1362 g
Pilsen light ekstrakt 1,5 kg
Bavarian wheat 1,5 kg
Belle saison 11g gjær
50 g Mittlefruh, 50 min
20 g Saaz, 20 min
Whit:
MALTEKSTRAKT BAVARIAN WHEAT 3 KG
Gjær
White Labs WLP400 / Safale T-58
30g East Kent Goldings, 5,3%, de siste 60 minuttene.
5g Saaz, 3, de siste 5 minuttene
20g Indisk korianderfrø, de siste 5 min.
2g Kamilleblomst, de siste 5 minuttene
40g Ferskrevet appelsinskall