Unøyaktige temperaturmålere

Temperaturmålere er kjekt å ha når man brygger øl. I prosessen med å lære meg dette "faget" har jeg kjøpt og prøvd litt av hvert. Både data loggere, sprit termometer og diverse K, PT element.

Når jeg taper disse samen og måler i vann får jeg ganske så sprikende resultat. Mye avvik. Typisk kan være 2 grader i gjæringsområdet og mer i meskeområdet.

Hadde noen sprittermometer fra bla europris som viste 5-6 grader feil.

Syntes det var frustrerende å ikke vite hvilke som var riktige. Er innholdet i gjæringskaret 18gr, el 16 el 20?

Har temp logger på jobb som er garantert +- 0,3C som er bra i denne sammenheng. Husk at feil i sensor må legges til feil i instrument. Er begge oppgitt +- 2C så ender en altså på +- 4C

Nok om det, nå har jeg kaliberet opp temperaturmålerne mine (notat med sprittusj på instrumentet) og konklusjonen var ganske overraskende. Flere av dem var 2-3 gr feil. Generelt viste dem for mye. Vannet var altså kaldere enn på displayet...

Det som var positivt var at de hjemmelagede probene til BrewTrolleren, som er basert på Dallas/Maxim DS18B20 1-Wire var begge innenfor 0.2C så da kan dem være like riktige som kontrollinstrumentet.

Sikkert i overkant stor nerdefaktor her, men kanskje av interesse for noen..

Hans Einar skrev:
Det som var positivt var at de hjemmelagede probene til BrewTrolleren, som er basert på Dallas/Maxim DS18B20 1-Wire var begge innenfor 0.2C så da kan dem være like riktige som kontrollinstrumentet.

Sikkert i overkant stor nerdefaktor her, men kanskje av interesse for noen..

Veldi bra, har kunn brukt DS18S20 men aldri skjekket dem mot kjendt termometer, bare mot hverandre der de er på 100 del lik, det
er ike få jeg har brukt :) men tror ikke jeg engasjerer meg mer i å kontrollere dem, de er forøvrig oppgitt til +- 0,5 grader.

Absolutt interessant at det er så store avvik. Jeg har kalibrert mine i forhold til hverandre, men har ikke sjekket hvor mye min "standard" avviker fra faktisk temperatur. Slik jeg ser det så er det viktigste at jeg har kalibrert sensorene mine og at jeg kan reprodusere samme temperatur hver gang. På den måten kjenner jeg mitt system og kan få forutsigbare resulater og så korrigere om jeg ikke skulle være fornøyd med forrige brygg.

Har kjøpt in DS18B20 sensorer selv, men har dessverre ikke hatt tid til å ta dem i bruk...

Ganske vanlig at hjemmeutstyr viser en god del avvik. Jeg har kalibrert speidelen og de fleste andre temp.målere i hjemmet mot en IRTD.

http://www.kayeinstruments.com/validationproducts/irtd.htm

Dere som bruker 18b20 sensorer... Hvordan gjør dere de vanntette?

Forøvrig, så har jeg registrert at bruker man 18b20/18s20 med 9bit oppløsning, så gir den f.eks. 37 grader sålenge temperaturen er 37,x. Mao, 37,99 grader vises som 37 grader...
Med 12bit (med 18b20), så blir det jo mer nøyaktig... :) (0,0625 graders oppløsning?)

Dette stemmer bra overeins med eigne observasjonar. Eigentleg mest overraska over at dallas-sensoren var såpass nøyaktig.

Kjøpte en Thermapen herfra for en stund siden og har ikke angret på det: http://thermapen.co.uk/ Dette termometeret er kjent for å være veldig presist, og temperaturen avleses på få sekunder. Veldig praktisk hjelpemiddel, og ikke dyrere enn at jeg syns det er vel verdt investeringen.

Cornelius skrev:
Dere som bruker 18b20 sensorer... Hvordan gjør dere de vanntette?

Forøvrig, så har jeg registrert at bruker man 18b20/18s20 med 9bit oppløsning, så gir den f.eks. 37 grader sålenge temperaturen er 37,x. Mao, 37,99 grader vises som 37 grader...
Med 12bit (med 18b20), så blir det jo mer nøyaktig... :) (0,0625 graders oppløsning?)

Hva bruker du til å vise tempen, det virker å være en SW sak

Mine er tette og fine enda. Jeg har gjort det på følgende måte.

Klippet de tre beina av slik at de er 3mm lange. Brukt en "god" kabel til formålet. Avisolert bare 1mm, hatt på små krympestrømper. Fortinnet alt med fin loddebolt. Loddet og krympet de tre ledningene. Har så klippet til en krympestrømpe som passer over hele. Klemt alle hulrom fulle med Tek7. Fullt den store krympestrømpen med Tek7. Tredd krympestrømpe over og varmet slik at det tyter ut Tek7 i begge ender.. Tørket av.

bilde.JPG

https://www.dropbox.com/s/u205hb174flddvo/bilde.JPG
Edit: Får ikke vist bilde, legger med link.

Hans Einar:
Tek7 og krympestrømpe høres ut til å fungere. ;) Jeg har selv sålangt brukt krympestrømpe rundt enkeltbena, men har så brukt smeltelim rundt hele etterpå; det fungerer greit en stund, så begynner vann å lure seg inn langs ledningen og løsner smeltelimet der... :(

Oddvar:
Jeg bruker 18b20 sensorene sammen med PicAxe mikrokontrollere, så på enkelte prosjekter sendes data direkte til en pc som logger dataene, og andre steder kobler jeg et oled-display til picaxe'n: https://www.techsupplies.co.uk/epages/Store.sf/sec3d164ff065/?ObjectPath=/Shops/Store.TechSupplies/Products/AXE133Y

Du er klar over at det er forskjell på b20 og s20 ja, ellers ville du fått enda rarere resultat. Men greier ikke termometeret ditt å vise 37,06, 37,12, 37,17 osv er det noe med softwaren i microcontrolleren, det er ikke føleren som gjør det. Gu bruker resistoren mellom + og D

Oddvar Demmo skrev:
Du er klar over at det er forskjell på b20 og s20 ja, ellers ville du fått enda rarere resultat. Men greier ikke termometeret ditt å vise 37,06, 37,12, 37,17 osv er det noe med softwaren i microcontrolleren, det er ikke føleren som gjør det. Gu bruker resistoren mellom + og D

Ja, s20 gir vel bare 9bit data, mens b20 gir opptil 12bit. :)
PicAxe kontrolleren har direkte støtte i firmware'n for 18b20; jeg kan si 'readtemp pin2' og få tilbake et heltall som er 9bit temperaturen direkte, eller 'readtemp12 pin2', hvor jeg da får tilbake et Word, som jeg ganger med 0,0625 for å få en mer nøyaktig temp. ;) (Nå kan ikke Picaxe regne med desimaler da, men det er veier rundt det... ;) )

Pussig nok så har jeg funnet ut at mitt mest nøyaktige termometer er et glasstermometer til 49,- på Bakke Brygg som er det mest nøyaktige. Har vært gjennom et par steketermometeret, et "melketermometer" og et digitalt kina-termometer kjøt fra dealextreme....

Cornelius skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Ja, s20 gir vel bare 9bit data, mens b20 gir opptil 12bit. :)
PicAxe kontrolleren har direkte støtte i firmware'n for 18b20; jeg kan si 'readtemp pin2' og få tilbake et heltall som er 9bit temperaturen direkte, eller 'readtemp12 pin2', hvor jeg da får tilbake et Word, som jeg ganger med 0,0625 for å få en mer nøyaktig temp. ;) (Nå kan ikke Picaxe regne med desimaler da, men det er veier rundt det... ;) )

Det er ikke værere da enn at du må bruke
readtemp12 pin2
På Atmel og BasicStamp må du legge inn hele coden for å lese tempen men får den da i 0,06 oppløsning.
Andre har jeg ikke brukt.

Har ett analogt termometer for kjøtt, ett digitalt grilltermometer (weber), ett kjøkkentermometer av noname-type, samt ett fra europris.

Prøvde passe varmt vann, og både det digitale weber-termometret, kjøkkentermometret og kjøtt-termometret viste ca. samme temperatur med en toleranse på +/- 0,2 grader. Europris termometret viste 4 grader for lite. Da visste jeg iallefall hvilket termometer jeg IKKE skulle bruke.

Hallstein skrev:
Har ett analogt termometer for kjøtt, ett digitalt grilltermometer (weber), ett kjøkkentermometer av noname-type, samt ett fra Europris.

Prøvde passe varmt vann, og både det digitale weber-termometret, kjøkkentermometret og kjøtt-termometret viste ca. samme temperatur med en toleranse på ± 0,2 grader. Europris termometret viste 4 grader for lite. Da visste jeg iallefall hvilket termometer jeg IKKE skulle bruke.

Der er du ved kjernen. Vet du egentlig det?

Hans Einar skrev:
Hallstein skrev:
Har ett analogt termometer for kjøtt, ett digitalt grilltermometer (weber), ett kjøkkentermometer av noname-type, samt ett fra Europris.

Prøvde passe varmt vann, og både det digitale weber-termometret, kjøkkentermometret og kjøtt-termometret viste ca. samme temperatur med en toleranse på ± 0,2 grader. Europris termometret viste 4 grader for lite. Da visste jeg iallefall hvilket termometer jeg IKKE skulle bruke.

Det er vel få hjemmebryggere som har ISO-sertifiserte kalibreringsrutiner:) Så at et tilfeldig termometer er opp mot 2-3 grader feil (eller mer) er vel meget sannsynlig.
I tillegg varierer temperaturen i mesken med mange grader, avhengig av hvor man stikker termometere ned. (pga ulik sirkulasjon/varmeledning/varmetap)
Nå det på tross av dette lages så mye bra hjemmebrygg, så må vel det bety at meske- (og gjæreprosessen) er tilgivende og tåler mye rart.

js skrev:
Hans Einar skrev:
Hallstein skrev:

Det er vel få hjemmebryggere som har ISO-sertifiserte kalibreringsrutiner:) Så at et tilfeldig termometer er opp mot 2-3 grader feil (eller mer) er vel meget sannsynlig.
I tillegg varierer temperaturen i mesken med mange grader, avhengig av hvor man stikker termometere ned. (pga ulik sirkulasjon/varmeledning/varmetap)
Nå det på tross av dette lages så mye bra hjemmebrygg, så må vel det bety at meske- (og gjæreprosessen) er tilgivende og tåler mye rart.

Temperaturen blir veldi gjen etter kort tid er min erfaring og jeg måler kontinuerlig under hele meskingen.

js skrev:

Det stemmer, og jeg er hjertens enig, men ønsket likevel å sette det litt på spissen. Hos meg var det ikke tre som viste likt og ett som stakk seg ut, men sprik i alle retninger. Da er det ikke så greit å vite hvilket som er det mest riktige..  ::) Hos meg var det det med lavest temperatur som var riktig.

Tilbake
Topp