Ukurante gjæringstemperaturer - trenger tips til gjær.

Jeg driver med ekstraktbrygging. Grunnet plassmangel i leiligheten foregår all gjæring hos meg i kjelleren. Den holder ganske stabil temperatur over kortere perioder, men har ingen mulighet for temperaturregulering, så temperaturen varierer med årstidene.

Vår og høst ligger det på 10-14 grader, som skal være ganske fint for mange lagervarianter.

Om vinteren kan det imidlertid krype ganske langt under 10, som vel er for kaldt for det meste, og om sommeren ligger temperaturen på rundt 14-18 grader. Det er vel litt varmt for lagergjær og litt kaldt for ale.

Noen som har en formening om det er mulig å gjøre noe fornuftig under disse forholdene, eller om jeg må gi opp å brygge noe skikkelig på sommer og vinter?

jeg gjærer på 14-18 grader på danstar Notthingham, virket som det skulle gi ett meget godt resultat.
Men det abselutt enkleste måten å sikkre seg en billig og enkel gjærings temp på rundt 10 grader er rett å slett ett kjøleskap, de fleste holder rundt 10 grader på maks

Danstar Nottingham er jo veldig tilgivende på temperatur i følge de selv:

The recommended fermentation temperature range of this strain is 14° to 21°C (57° to 70°F) with good tolerance to low fermentation temperatures (12°C/54°F) that allow this strain to be used in lager-style beer

Kan jo være noe?

Edit: Litt tregt ute ;)

Nottingham fungerer ok ned mot 12 grader så det skulle funke bra fra vår til høst, du finner nok andre do kan bruke også

9 grader er vel minimum for mange lagergjær så vinteren blir nok ikke så enkel

Sjekk Finn og se om du finner et gratis kjøleskap eller fryser, stc-1000 får du på ebay for ca 23$ og så kan du bruke reptilvarmekabel, lyspære eller varmepad fra felleskjøpet.
20 watt burde holde i ett kjøleskap

jan ivar skrev:
Nottingham fungerer ok ned mot 12 grader så det skulle funke bra fra vår til høst, du finner nok andre do kan bruke også

9 grader er vel minimum for mange lagergjær så vinteren blir nok ikke så enkel

Sjekk Finn og se om du finner et gratis kjøleskap eller fryser, stc-1000 får du på ebay for ca 23$ og så kan du bruke reptilvarmekabel, lyspære eller varmepad fra felleskjøpet.
20 watt burde holde i ett kjøleskap
:ilike:
Jeg har stc-1000 enkel å grei å sette inn i kjøleskap fryser, og med en varme matte for reptiler ville denne ha funket knall :D
hele mitt oppsett med benkekjøleskap samt fryser og stc-1000 kom på rundt 500.- måtte kjøpe reptil varmer :/ min gammle virket ikke lengre.
En annen måte som faktisk er mye enkelere er varme koble akvarium og ett svært kar med vann en kan senke gjæringskar ned i, de kan du sette tempen på brygget meget nøyaktigt med. Bare en tanke om du har hatt akvarium, og en koble til overs

Tilbake
Topp