Uklart surt brygg med klumper..hifle

Håkon

Dommer
Okei, idag tappet jeg ølet mitt over på flasker, ploppingen hadde stoppet opp

1. Det var klumper i ølet. Dette var gjæren, er det naturlig?
2. Kunne ikke dy meg, og smakte. Det smakte surt, virkelig surt. Er det infisert?
3. Det var uklart. Ordner dette seg med tiden? (tilsatte Irish Moss under bryggingen)

Madsun - frustrert jomfrubrygger

Klumpene er antakelig gjær. Hvis det smakte surt slik eddik eller surmelk er surt, er det fare for at det er infisert med eddik- eller melkesyrebakterier.

Jeg har vært ute for det samme ang. sur smak i ølet med det samme det er nytt. Etter ei uke var det fremdeles såpass surt at det var udrikkelig. Etter to uker var det blitt noe bedre. Etter en måned var det drikkbart. Ikke et øl man byr venner på men det var allikevel godt drikkbart for meg.   

jeg kan ikke huske hvor lenge det sto til gjæring men det var et ale brygg som sto i rom temp. Etter at det hade sluttet å gjære satte jeg det kjøligere ute i ganga en ukes tid og så tok jeg det inn der det sto i rom temp. i gjen i 3-4 dager før jeg tappet det på flasker. Kan det ha vert sånn....hva heter det? Jeg tenker på det man kan kalle for "gjærkannibalisme" Gjærcellene begynner å spise seg selv.

gjærkannibalisme høres unektelig tøffere ut enn autolyse ;)

Madsun - hører på Rammsund, Rammstein på nynorsk

Eh, overså visst det... :roedme:

Når det har gjæret så kort tid, kan det godt hende at ølet inneholder en del acetaldehyd (et steg på veien til dannelsen av alkohol). Acetaldehyd har en utpreget smak av grønt eple. Om gjæren får litt tid på seg, omdanner den som regel alt dette til alkohol, og man sitter igjen med et renere øl. Det er alltid lurt å la ølet gjære i fred i minst 10-14 dager før tapping/omstikking.

Når det har gjæret så kort tid, kan det godt hende at ølet inneholder en del acetaldehyd (et steg på veien til dannelsen av alkohol). Acetaldehyd har en utpreget smak av grønt eple. Om gjæren får litt tid på seg, omdanner den som regel alt dette til alkohol, og man sitter igjen med et renere øl. Det er alltid lurt å la ølet gjære i fred i minst 10-14 dager før tapping/omstikking.

Gjæringen hadde stoppet opp, derfor fant jeg det klokest å legge det på flaske. Leste i etterkant at gjæren som hadde falt til bunnen av gjæringsbøtta kunne røres litt i for å få futten tilbake, selvfølgelig etter at jeg hadde tappet det over :|

Får se hva som skjer, jeg har iaf greid å lage noe flytende med ølfarge som lukter humle  :biersmile:

madsun skrev:
Gjæringen hadde stoppet opp,

Etter at det slutter å ploppe i gjærlåsen vil gjæren fortsatt være aktiv. Den vil kanskje ikke lengre omdanne sukker til CO2 og alkohol, men den vil forbruke endel av sine egne avfallstoffer, som f.eks. Acetaldehyd.

Men du har jo tross alt fortsatt gjær i flaskene dine, så antagelig kan du få en lignende effekt under flaskekondisjoneringen. Men mulig det da tar lengre tid, og kanskje vil det høye CO2-nivået til slutt sørge for at gjæren gir opp helt?

Selv om det meste av gjæren har sunket til bunns, vil det være en del som skjer i ølet. Å vente 10-14 dager før man stikker om/tapper er stort sett veldig nyttig. Faren for autolyse er svært liten i de fleste tilfeller.

Det er absolutt _ikke_ klokest å tappe på flaske etter bare en uke :)

Det står i mange forelda beskrivelser her og der på nett, men ikke gjør det. Just say no, kids.

For det første får du med deg altfor mye gjær i flaskene. For det andre har ikke gjæren gjort ferdig jobben sin ennå, og ryddet opp i smakene. For det tredje kan det tenkes at gjæringen fortsetter på flaskene, og de til slutt eksploderer av overtrykk.

La gjæringen stå minst en uke etter at ploppingen i all hovedsak har sluttet. Da får mesteparten av gjæren lagt seg, og du får et relativt klart ferskøl på flaskene. Der vil ølet fortsette å klarne, og du får et tynt lag med gjær nederst i flaskene.

Ferskt øl skal ikke smake surt når du har det på flaske. Hvis det er riktig surt, har du nok fått en infeksjon, enten det smaker eddik, melkesyre eller ei. Beste indikasjon på dette er at du smaker igjen om en uke eller to eller tre, og ser om sursmaken blir verre. Da har du _helt_ sikkert infeksjon.

Hei, smakte på brygget mitt igår
Til tross for alle feil jeg har begått, er det herved konstantert infeksjonsfritt og drikkbart :)
Er grumsete og ikke særlig å se til, men det ble øl :)
Er spent på hvordan det utvikler seg fremover!

Madsun - bryggedillefant

Tilbake
Topp