cyberklad skrev:Av 33 brygg så har vi hatt 2 som har blitt ødelagt. Det ene ble ødelagt når det ble tappa i fra flasker som ikke ville karbonere seg over på et fat, via en trakt for og prøve og forcekarbonere det. Den andre øllet vi har fått ødelagt gjorde seg om til en malt edikk. Men det hadde vel stått på gjærkaka i to måneder og var det 3 brygget som ble gjort på den vaska gjæren.
Selv om vi i starten ikke bestandig fikk vaska krana i gjæringskarret og vi har tømt sukker rett i øl flasker. Vi har til og med holdt på og rota rundt i kokekaret under kjølinga med et sverd for og få fiska en humlepose som hadde satt seg fast i tappeutgangen. Selv om man er uheldig og får noen bakterier i øllet så trenger ikke det og bety at du ender opp med infisert øl.
Det er begrensa hvor mye skade noen få bakterier klarer og gjøre i vørteren når man kaster i miliarder med sultne gjærceller. De vil som regel konkurere ut de få baketeriene rimelig effektivt.
Når man tapper øllet så er det jo også alkohol i det som sørger for og hjelpe til med og holde mye av bakteriene borte. Om man får none luftbobler i en flaske eller et fat så har du kanskje hatt uflaks og oksygenert en milliliter eller to med øl, men det skader ikke hele produktet. Så lenge man ikke rører og styrer alt for mye.
Hadde det vært som en del av forumbrukerne her inne mener så hadde man aldrig funnet opp øllet i første gang. da viste man tross alt ikke hva gjær var og brukte en øl pinne som man stakk nedi vørteren og håpa at fjøsnissene beskytta øllet. De fikk tross alt til øl i de virkelig gamle dager når de knapt viste hva såpe var. de hadde ikke akkurat mye mulighet til og sterilisere alt i hele verden da.
Gahr skrev:Hehe. Men ølet deres var nok også ofte rimelig infisert etter dagens standard...
cyberklad skrev:Hvis du ikke har tørrhumla den så er det ikke uvanlig
magne1972 skrev:Personlig mener jeg at Fg på 1011, og IBU 77 er mer humle en bra er.
Jeg er ikke et humlehode, men mener likevell at balansen er viktig for et bra øl.
Odland er garantert uenig
Jeg balanserer, for enx jevnest mulig smak, og IPA er vel også designet for dette i utgangspunktet?
cyberklad skrev:Selv mener jeg at en 7% pale kan ligger under 40 IBU men være godt tørrhumlet.