Ubehagelig ettersmak på øl

Takk for interresant tilbakemelding Bjarne. Du beskriver de samme problemene jeg har hatt. Eneste er at jeg ikke har de samme lagringsmulighetene.. Men for meg virker det som om denne tannin smaken henger sterkt sammen med cold haze'en.

Har ikke hat tid til ølbrygging den seinere tid. Men tenkte å prøve på nytt idag. Denne gangen mesking med mindre vann/malt forhold i en kjølebag. Blir vel mer eller mindre det folk kaller partial mash. Så får vi se om det hjelper på med tannin smaken. Må vel lage meg en mesketank med kobber manifold etterhvert. Men hvis noen har en ide til hvordan får til god filtrering uten tar jeg gjerne imot tips.. :)

Jeg har prøvd meg på maltbrygging et par ganger nå. Den første var en havrestout, og denne gang en IPA.
Begge gangene så har det vært en uønsket lukt og smak. Spesielt lukten er irriterende.
Jeg tenker DMS siden det minner litt om mais/kokt kål el.

Er det noen triks som kan hjelpe når dette først har skjedd? Merker at ølet blir noe bedre etter at det har fått luftet seg en stund, men lukten er ganske sterk.

Jeg mener at jeg har kokt vørteren skikkelig, med lokket halvveis av under hele kokingen, i ca. 90 min.(dog ikke nødvendigvis fosskok hele tiden på grunn av liten effekt på platen.) Er det andre faktorer som gjør at denne lukten dannes? Kan infeksjoner gi tilsvarende lukt/smak?

Skal helst være 8% fordampning under om jeg husker rett ang. pilsnermalt. Har du hatt rask nok kjøling etter kok? Om den blir stående for lenge på temperaturer hvor dms dannes, men at det ikke er varmt nok til at det fordamper, så risikerer man jo en del usmak.

Rask kjøling! Selvfølgelig. Takk for tipset. Jeg vet jo,når jeg tenker etter, at kjølespiralen min ikke kjøler raskt nok. Bør nok lage/kjøpe en motstrømskjøler. Dette og mer varme burde vel redusere sjansen for DMS. Men kan det være andre ting som gjør en slik dårlig lukt/smak?
Hvordan regner dere egentlig ut 8% fordampning?

En liten oppdatering.

Har nå anskaffet meg kjølebokser og lagd en rask kobbermanifold - det funker! Astringens bittersmaken er endelig borte. Nå kan jeg endelig starte oppgaven å lage godt øl..  

Litt "bitter" angående denne brew in a bag (BIAB) metoden. Vet enda ikke om det er høy pH under meskingen eller manglende filtrering som er problemet. Men skal prøve med noe vannjusteirnge engang får å sjekke om det kan være pH.

Angående pH måling - husk å måle vørteren i romtemepratur! Fant ut at pH steg med noen desimaler hvis jeg kjølte ned prøven. Så da jeg målte pH til 5.6 kunne det vært 6.0.

Ellers ble det kjølebokspakken fra Biltema, 12 og 24 liter. 12'ern er kjekk for små batcher på 10-12 liter, selv om isolasjonsvenen nok kunne vært noe bedre/tykkere. Faller noen grader på en time.

Apropos Speidel.. hvis Speidel har samme problem som BIAB, da burde vel flere klage over dette store problemet? Eller er det ikke alle som er fintfølende for denne ettersmaken? Burde forklare hvorfor jeg ikke har hørt om andre som klager over BIAB.

Noen fra denne gamle tråden som har sett lyset? Altså funnet ut hvor denne ettersmaken kommer fra?

Tilbake
Topp