tynt/blank øl

Hei og hopp alle sammnen.

Har over lengere tid følt att jeg får en litt tynn/blank øl, ofte med litt dårlig skumfasthet. Benytter meg av (chemipro oxi) dessinfiserenede middel, meningen er jo med dette middelet att det ikke skal være nødvendig og rense/skylle etter dessinfisering. Men jeg har stygg følelse att dette middelet har en påvirkning på det ferdige produktet mitt i form av en av de to overnevnte problemene mine. Eller tror dere problemet kan ligge ett annet sted?

Og hvis dere mener jeg skal skylly etter bruk av chemipro oxi, er det greit og skylle med vannet rett fra spingen?

Meningen med midler som chemipro oxi og sterkrens er nok at man nettopp skal slippe å skylle utstyret med vannet rett fra springen, da dette vannet kan utgjøre en liten, men betydelig, infeksjonsfare.

Bruker du kanskje for sterke konsentrasjoner av dette middelet?

Mangel på skum kan også skyldes andre faktorer, bl a vannets hardhet, meskeskjema, andelen av ulike typer malt i ølet, bruk av humle (mer humle gir bedre skum), osv.

Kanskje du kan fortelle litt mer om oppskriften og fremgangsmåten (spesielt under mesking) ved dine brygg?

Jeg bruker stort sett 1  stegs mesk, med en temp på mellom 65c og 67. Jeg varmer opp skyllevannet mitt til 80c og heller over i varmtvanstanken (en kjølebag) da blir vannet ca 77c innen det treffer maltsengen. Jeg lar det skylle i ca 30 min.

Veldig skjeldent jeg paserer mer en 10% spesalmalt i mine brygg med unntak av hvete øllet mitt er jeg oppe i 65% hvete, men det regnes jo som en base malt. Humle er jeg glad i og er som oftes litt i overkanten av det den typeriktige øllen skal inneholde av humle  :sikle. 

Dette med vann og hardhet er en ting jeg ikke har snøring på? har prøvd ett parr ganger og sette meg inn i det, men sitter igjen som ett spørsmålstegn etter hvær gang. Men som jeg har forstått så skal vel vannet i Oslo være ganske greit (jeg bor på Ulsrud).

Tror jeg er ganske nøyaktig på doseringa av Chemipro, men har nå testet ut og skylle flaskene med kokt vann etter dessinfiseringa, og må si att jeg føler en vesentlig forandring i det brygget jeg gjordet det med.
Men nå har jeg gått til innkjøp av Star San hos vin og bar, og er veldig spent på resultatet på de 2 bryggene jeg skal tappe over nå, Star San skummer jo veldig! men det skal vistnokk ikke være noe og bry seg om.

Øistein C skrev:
Hei og hopp alle sammnen.

Har over lengere tid følt att jeg får en litt tynn/blank øl, ofte med litt dårlig skumfasthet. Benytter meg av (chemipro oxi) dessinfiserenede middel, meningen er jo med dette middelet att det ikke skal være nødvendig og rense/skylle etter dessinfisering. Men jeg har stygg følelse att dette middelet har en påvirkning på det ferdige produktet mitt i form av en av de to overnevnte problemene mine. Eller tror dere problemet kan ligge ett annet sted?

Og hvis dere mener jeg skal skylly etter bruk av chemipro oxi, er det greit og skylle med vannet rett fra spingen?

Jeg har også bruks Chemipro Oxi uten å skylle, men har fin farge på ølet. Bruker ekstrakt + minimesk og spesialmalt.

Jeg har for øvrig også kjøpt inn Star San nå, så det blir nok fremtiden

Ja, denne star san virker veldig super  :skitbra: En stor fordel er jo at man kan lage til en blanding og putte den på for eks. en sprayflaske, jeg har forstått at denne blandingen kan stå veldig lenge uten og miste effekten sin. Det er jo praktisk og ha når man skal måle fg på vørteren under gjæringen, ett par sprut inn i tappekrana og la stå i ett par min, så kan man vel så og si utelukke infeksjonsfarer.
Jeg har også bruks Chemipro Oxi uten å skylle, men har fin farge på ølet. Bruker ekstrakt + minimesk og spesialmalt.

Fargen på ølet mitt er det aldri vært noe problem med, men skumfastheten har vært veldig dårlig, og blir sittende igjen med en følelse att brygget er litt tynt!
Er jo en stund siden jeg skrev dette innlegget, og har prøvd meg på og skylle med kokende vann etter jeg har brukt Chemipro Oxi, og jeg må si at skumfastheten virker mye bedre. Men ønsker fortsatt og få en litt bedre fylde i ølet mitt.

Nå skrev jo Eduard i går att hardheten på vannet, eller meskekjemaet kan ha en påvirkning av de de nevnte problemene mine? Venter spent på svar om det er noe galt i meske skjemaet eller vannet jeg benytter meg av  ;D

Tror ikke vannet skal ha så mye å si. Det er relativt likt vann i hele landet (hvilket vil si relativt lav alkalinitet og lavt kalsiuminnhold), og vannet er gjerne det siste man trenger å tenke på i bryggingen. Om du mesker ved for lav temperatur eller over for lang tid, kan det påvirke fylden. Hvilke øltyper pleier du å brygge, og hva er som regel OG/FG i de forskjellige ølene dine?

Ja vi er heldige som bori norge med så bra vann i springen.
Jeg har vel 3 favoritter som jeg er oftest innom, Engelsk pale ale, porter, hveteøl. OG pleier og ligge ett sted mellom 1,055 1,085. Jeg har ofte veldig bra utgjæring og ender opp som regel rundt 1,010-1,015, hender FG blir lavere og. Må legge till at hvete ølet er den jeg sliter mest med fylde og skum!

Tidligere mesket jeg ofte på 66c til.67c. Men har i det siste gått ned til 65c. Jeg har en mistanke att termostaten min viser 1,5c for lite siden den stort sett aldri viser mer en 98,5c ved full koking?

Hvis du sliter med skum og fylde i hveteølet, er nok noe galt, ja... Du har jo selv nevnt dårlig skylling av vaskemiddel som et alternativ, men kan det også hende du har infeksjoner som ødelegger? Det virker ikke som om du har unormalt god utgjæring, noe som kunne vært tilfelle med en del bakterieinfeksjoner, men likevel? Er smaken som den skal (med unntak av de tingene du nevner)? Er kullsyrenivået slik det skal være? For lite/mye CO2 kan påvirke fylden radikalt. Ang. skumfasthet, så er det sikkert unødvendig å si at alle glass man drikker av må være helt rene. Oppvaskmaskinen er ikke et godt sted for ølglass...

Når det er sagt, virker det jo egentlig som du har løst problemet med skumfasthet, og utfra beskrivelsene dine er det ingenting som tyder på dårlig smak! Ang. fylde, så kan høyere mesketemperatur bidra noe, siden det vil gi høyere FG. Rett bruk av spesialmalt (ofte kalt "body builders" på engelsk) er også med på å bidra til fylde. I mange øl er det ikke uvanlig å brue større mengder enn 10 %, som du nevner som et tall.

Det er heller ikke dumt å kalibrere termometeret sitt i ny og ne. Jeg bruker selv et termometer som når jeg har testet også viser ca. 98,5 °C. Samtidig som det viser noe over 0 °C i isvann. Jeg antar derfor at jeg egentlig mesker ved en noe høyere temperatur enn det jeg måler. Dette er dog lett å justere for under bryggingen. Med litt erfaring vet man snart hvilken FG man kan forvente som resultat ved forskjellige mesketemperaturer (dette vil selvsagt variere fra gjærtype til gjærtype).

Håper dette kan være til LITT hjelp, i alle fall. :)

Det er mye som kan spille in skjønner jeg. Smaken føler jeg selv er god, nå er det svært få som har smakt på ølet mit, men de få som har er enig at det er godt. Jeg prøver så godt jeg kan og få riktig mengde med CO2 ved bruk av Beer Smith bryggeprogram, da regner jeg meg fram til de fleste øl typene et kullsyrenivå mellom 2,5 til 2,9.

Det du nevner med vasking av ølglass er noe jeg må skjerpe inn, grunnen til jeg har mistenkt Chemipro Oxi som problemet er variasjonene på enkelte flasker av samme batch. Noen har en grei skummfasthet mens andre har nada! mens fylden føles lik ut på alle flaskene, blankt!

Nå har jeg byttet ut både malten min og rensemiddelet mitt på de 4 bryggene som står og gjærer i kjelleren, så blir spennende og se om jeg merker noe forskjeld. Men skal kalibrere thermometere mit og øke meske tempen en grad eller 2. 

Hvis ikke dette hjelper tror jeg att jeg må be om amme hjelp på en eller annen måte? Men den tid den sorg.

Rapporter om resultatene! Engelsk pale og porter kan godt ha et kullsyrenivå mellom 2 og 2,5 vol. Ellers blir det fort litt for mye. Hvor mye sukker bryker du per liter øl til priming?

Gahr skrev:
Rapporter om resultatene! Engelsk pale og porter kan godt ha et kullsyrenivå mellom 2 og 2,5 vol. Ellers blir det fort litt for mye. Hvor mye sukker bryker du per liter øl til priming?

Jeg bruker ett sted mellom 5- 6g per liter til priming. Dette varierer jo selfølgelig, til mine egoistiske øl (det jeg vet kun jeg vil drikke) ser jeg ligger stort sett ett sted mellom 2,2-2,5L co2dette som oftest litt mørkere øl sorter, men har vel en tendens til og guffe på litt mer en annbefalt når jeg vet det er noen som ikke er så øl intresert som skal smake! De liker drikke med lit futt i som regel. Men er dette virklig en ødlegende faktor for ølets skum og fylde?

Har sittet og lest en tidliger tråd om tillsetninger av bryggesalter og må si jeg kjente meg igjen på en del av de forrklaringene folk hadde på ølet sitt. Etter og ha lest dette er jeg overbevist at mye kan justeres med litt salt og kalsiumsulfat. Vil bli testet og raportert i nermeste fremtid!

Nå er det godt mulig jeg er veldig kritisk til mitt eget øl, hadde vært morsomt og kunne fått en som har gode kunnskaper til og smake på noe av det jeg lager, jeg har jo bare venner og familie som har smakt, og der vet jeg kunnskapen er lik null. Men den siste Bitter jeg lagde gikk ned så det nesten var tomt på 80 års laget til bestemor mye bra tilbakemelding og til og med ett par bestilinger til jul  ;D

Setter veldig pris på rådene og forslagene jeg får av dere på forumet  :skitbra:

Det med at termometeret viser 98,5 grader C ved full koking kan godt skyldes, helt eller delvis, lufttrykket i atmosfæren, som normalt faller med økt høyde over havet. Krysset Ulsrudveien/Østmarkveien ligger på 170 moh, iflg Google Earth. Selv bor jeg på 305 moh, og har full koking på ca 98 grader C uten at jeg mistenker termometeret for å vise feil av den grunn.

Henning1 skrev:
Det med at termometeret viser 98,5 ºC ved full koking kan godt skyldes, helt eller delvis, lufttrykket i atmosfæren, som normalt faller med økt høyde over havet. Krysset Ulsrudveien/Østmarkveien ligger på 170 moh, iflg Google Earth. Selv bor jeg på 305 moh, og har full koking på ca 98 ºC uten at jeg mistenker termometeret for å vise feil av den grunn.

Med rask hoderegning skulle det bety ett lufttryll på 990 mB i tillegg til høyden på 300 Moh. større betydning får det om føleren senkes dypt i kokekjelen, da høyere koketemperatur, for min del nermere 50 cm og koketemp på opp mot 104 deg.

Øistein C skrev:
Jeg bruker ett sted mellom 5- 6g per liter til priming. Dette varierer jo selfølgelig, til mine egoistiske øl (det jeg vet kun jeg vil drikke) ser jeg ligger stort sett ett sted mellom 2,2-2,5L co2dette som oftest litt mørkere øl sorter, men har vel en tendens til og guffe på litt mer en annbefalt når jeg vet det er noen som ikke er så øl intresert som skal smake! De liker drikke med lit futt i som regel. Men er dette virklig en ødlegende faktor for ølets skum og fylde?

Har sittet og lest en tidliger tråd om tillsetninger av bryggesalter og må si jeg kjente meg igjen på en del av de forrklaringene folk hadde på ølet sitt. Etter og ha lest dette er jeg overbevist at mye kan justeres med litt salt og kalsiumsulfat. Vil bli testet og raportert i nermeste fremtid!
Setter veldig pris på rådene og forslagene jeg får av dere på forumet  :skitbra:

Det er min påstand at CO2-innholdet har en god del mer å si enn mange tror. Ikke slik at en variasjon mellom 2-2,5 vol nødvendigvis har så mye å si, men om man tester en mild eller bitter med en OG på 1.035 med f.eks 1,8 vol og 2,5 vol CO2, er det stor forskjell. Det høyeste nivået vil ødelegge den subtile maltfylden og balansen i så lette øl, mens det laveste nivået vil fremheve de samme kvalitetene. Om man motsatt tester en quadrupel med 2 og 3,2 vol CO2, merker man fort at lavt kullsyreinnhold i denne typen gir et for sirupsaktig øl, mens et høyere nivå gjør smaken friskere. Kullsyren renser munnen og gir et lettere preg. Samtidig vil øl med altfor lite kullsyre gjerne oppleves for tynt, da CO2, samtidig som det gir friskhet, også gir en litt mousse-liknende følese i munnen, en slags fylde uten særlig tyngde.  

Mindre CO2 gir selvsagt mindre skum, men det ødelegger ikke selve fastheten til skummet, det skyldes nok andre faktorer.

Ikke overdriv betydningen av mineraltilsetninger i ølet. Disse er av langt mindre viktighet enn rett kullsyrenivå, etter min mening.

Jeg må nok sette meg dypere inn i dette med og nå riktig co2. Har bare valgt ut en mengde som jeg føler passer bra til brygget. Men dette med fasthet på skummet, det er vel det som mangler hos meg. Hva kan det være jeg gjør galt? Bortsett fra co2 nivået. Det kommer nemlig masse skum når jeg fyller opp men dette legger seg relativt fort (ca innen 1 minutt) litt skum er det jo igjen men langt fra det jeg ønsker og oppnå!

Henning1 skrev:
Det med at termometeret viser 98,5 ºC ved full koking kan godt skyldes, helt eller delvis, lufttrykket i atmosfæren, som normalt faller med økt høyde over havet. Krysset Ulsrudveien/Østmarkveien ligger på 170 moh, iflg Google Earth. Selv bor jeg på 305 moh, og har full koking på ca 98 ºC uten at jeg mistenker termometeret for å vise feil av den grunn.

Ja det er jo akkurat i mellom de to gatene jeg bor så det er kansje svaret på koke tempraturen. Jeg har testet tempen med 2 termometere og begge viste 98,5.

Om du sier ting har endret seg i ølene hvor du skylte med vann etter vasking, har du vel gjerne funnet feilen?

Jo det er en vesentlig forandring på de 2 bryggene som jeg skylte etter dessinfisering, men skulle hatt enda fastere skum! Det gjenstår bare og se med de kommende bryggene. Vil komme med raport.
Takker masse for svarene  ;)

Da ble første brygg testet etter og ha byttet till star san, og det var veldig posetivt  :skitbra: Både fylde på ølet smaker bedre og skumet er fastere. Har konsekvent begynt og legge alt utstyr i lut også før dessinfisering så vet ikke om det bidrar til det bra sluttresultatet jeg har fått, men jeg ser meg vertfal ikke tilbake til gamle vaner.

Tilbake
Topp