Tynne rør

magne1972

Moderator
Jeg trenger litt rustfritt rør med indre diameter 2-4 mm.
Jeg driver å bygger automatisk dosering til flaskekarbonering.
Noen som vet hvor slikt finnes?
Norwegian modellers har, men blir dyrt å kjøpe en meter + frakt.
Jeg trenger ca 30 cm :)

Jeg har noen 31cm lenger med tynnveggede messingrør liggende med innerdiameter på 3,9mm og ytterdiameter 4,7mm.
Kan du bruke dette, tror du?

Hobbyking hadde ikke som jeg fant, ellers takker for tilbud og innspill :)
Jeg vil ha de i rustfritt, slik at hele enheten blir i rustfritt og sillikon.
Enkelt for renhold, og estetisk bra :)
Beholder og rør skal være i rustfritt, og peri-pumpen med sillikonslange.

Kanskje du kan bruke desse:
http://www.ebay.co.uk/itm/35-Stainless-Steel-Tubes-4mm-dia-x-0-30-wall-x-256-lg-/251264791105?pt=UK_BOI_Metalworking_Milling_Welding_Metalworking_Supplies_ET&hash=item3a808c7241

Kva med 6mm hydraulikkrør? Burde vere kurrant å få tak i. Trur vanlege 10K PSI har 1mm veggtjukkelse i 6mm. Då får du ID på 4mm.

Georg J. skrev:
magne1972 skrev:

Blir det en byggetråd? :yes:
Tja, kan ordne det.
Siden deler/frakt er kvantumsrabbatert stort sett, bygger jeg også sannsynligvis to. En for meg, og en reserve/salg....
Poenget mitt med denne er at jeg har en konisk som tar 24-25 liter ferdig øl, og med cornelius, så blir en ting underdimensjonert, og jeg er lei av å tømme 4-5 liter øl i sluket.
Flaskevaskingen har jeg utstyr til, men å stikke om 4-5 liter med påfølgende rengjøring/arbeid... meningsløst.
Derfor. Flaskevask/dessinfisering. Inn i automatisk dosering, fylling...
Utifra min konstruksjon skal jeg kunne prime alt mellom 1-24 flasker uavhengig av antall, og nøyaktigere enn ved bulkpriming.
Antall flasker kan også økes ved behov.
Det vel ta 10-20 sekunder å prime, og det gjøres automatisk mens jeg fyller.... :)

magne1972 skrev:
Georg J. skrev:
magne1972 skrev:

Blir det en byggetråd? :yes:
Tja, kan ordne det.
Siden deler/frakt er kvantumsrabbatert stort sett, bygger jeg også sannsynligvis to. En for meg, og en reserve/salg....
Poenget mitt med denne er at jeg har en konisk som tar 24-25 liter ferdig øl, og med Cornelius, så blir en ting underdimensjonert, og jeg er lei av å tømme 4-5 liter øl i sluket.
Flaskevaskingen har jeg utstyr til, men å stikke om 4-5 liter med påfølgende rengjøring/arbeid... meningsløst.
Derfor. Flaskevask/dessinfisering. Inn i automatisk dosering, fylling...
Utifra min konstruksjon skal jeg kunne prime alt mellom 1-24 flasker uavhengig av antall, og nøyaktigere enn ved bulkpriming.
Antall flasker kan også økes ved behov.
Det vel ta 10-20 sekunder å prime, og det gjøres automatisk mens jeg fyller.... :)

Dette skal bli spennende å følge med på.

:) takker for optimismen.
Delene er ikke kommet enda, men skal legge ut detaljer når de er det.
Konseptet har jeg tenkt mye på, og jeg håper og tror det vil fungere.
Hele greia vil nok koste meg 4-5 hundre pr. Stk, men det er billig i forhold til 3-4 liter øl i vasken 1-2 ganger i måneden... :)

Oppdatering.
Mesteparten av delene er kommet :)
Smekket fort sammen elektronikk/pumpe og litt rør/slanger, for å teste patenten, og dette ser virkelig lovende ut.
Skal monteres sammen når de siste sakene kommer for å testkarbonere noen få flasker :)
Det ser utrolig nøyaktig ut, og prinsippet er en elektronisk timer (sestos)
Som styrer en periliastisk doseringspumpe. Pumpen gir maks 60ml i minuttet, og vil ved 10 sek. Gi 10ml. Doseringen styres via tid på timeren.
Rustfritt rør med ID på 2mm gir veldig nøyaktig dosering, og pumpen er selvprimende, og holder væsken i systemet låst i pausestilling.

Desverre, men måtte raske sammen utstyret, da småtrollene mine er over gjennomsnittet innteresert i ledninger og duppeditter :)
Lurer på hvor de har det fra... :)
Bilder kommer under montering.

Bilder av stasjet som ble brukt til testingen ihvertfall  ;D

Vedlegg

• securedownload.jpeg
    securedownload.jpeg
    399,1 KB · Sett: 607
Om dette funker bra er det bare å begynne masseproduksjon 8)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Tilbake
Topp