Tullet med luftinga... repitching, en god plan?

Vær hilset o`medbryggere :amen:

Her om dagen ble det satt to batcher "en stout og en mild" med henholdsvis en 2l starter irish ale i stoutn, og en pakke aktivator rett i milden.
Desverre ble luftingen halvhjertig gjennomført og begrenset seg til ca 2min risting av hver dunk... :bank2:

Dermed stoppet det opp på 1.025 for stoutn og 1.18 for milden :cheeky:
Har prøvd å rolig røre opp gjæren, hvilket hjalp marginalt...

Så...  :help:

Slagplanen nå... Vente til gjæren er sunket helt, kjøle ned til rundt 1-2deg for å få ut siste resten av gjær, tappe på ny dunk, pitche ny gjær og riste som  bare >:D kan...

Noen tanker rundt dette? mulig jeg er på villspor her men...

Takker for alle tips  :biersmile:
Sindre

Ville ikke kjølt ned for så å riste inn oksygen. Hvor lenge er det siden du brygget.? Hvilken gjær?
Rouse på gjæringsdunken hver dag og sett varmere gjerne opp mot 23-24 grader og la stå en uke til.

Enig med rådene fra Brede. Hvis ikke SG/FG har sunket etter å ha svirvlet opp gjæren, hevet temperaturen og latt det stå en uke eller to til, ville jeg ha vurdert repitching med en oppstartet gjær, men ingen risting for å få inn luft,
Og så vil jeg gjerne få anbefale deg å bli med på vårens triveligste busstur, hvor du kan diskutere og smake sammen med en liten hurv med hjemmebryggere og andre ølinteresserte tur/retur NM. Vi har enda endel ledige plasser, så selv om påmeldingsfristen egentlig gikk ut i dette øyeblikk, har jeg nå utvidet den til og med 5.april.
Les mer om den her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5042.0/all.html

Og medlemskap i Norbrygg kan jo også selvfølgelig anbefales, rabatter (bl.a 100,- på bussen), tilgang til artikler og støtte til en organisasjon genuint opptatt av hjemmebrygging.

Lars skrev:
Og medlemskap i Norbrygg kan jo også selvfølgelig anbefales, ........snip........., tilgang til artikler og støtte til en organisasjon genuint opptatt av hjemmebrygging.

Bla.a ein glimrande artikkel med feilsøkingstips om gjær som driv med "prematur tøffelparkering".

Tilbake
Topp