Trub i gjærbøtta

Var litt utolmodig i går og fikk med en del trub i gjærbøtta, gjør dette noe eller synker dette bare til bunnen av bøtta under gjæringen? Noe jeg kan gjøre når jeg flasker?

Fra ein utålmodig til ein annan:    Det går vel til botn i gjærbøtta og.    Ellers så har eg lagt merke til at dess lenger ølet står - dess klarare vert det.  Akkurat det er ikkje heilt ideelt for oss som er utålmodige.

Råd eg har fått før her på Norbrygg er å setja gjærbøtta kaldt eit par dagar før den skal tappast om for flasking.    

vil man få noe uklart øl, som følge av trub i gjærbøtta? eller er det bare og la være og ta med i primingsbøtta?

Jeg har aldri vært særlig opptatt av å ikke få med trub over i gjæringskaret, og har aldri hatt problemer med at det blir med "hele veien". Det legger seg så fint på bunnen av gjæringskaret at, sammen med gjærkaka.

Etter hva jeg har forstått så er det viktigere å ikke få det med over i fat/flasker, enn å unngå å få det over i gjæringskaret.

Slapp av, ikke noe problem  :ilike:

De hadde et eksperiment med dette på Basic Brewing Radio for noen måneder siden, og kom vel frem til at det vanligvis ikke hadde noen negativ effekt -- heller omvendt.

Tilbake
Topp