Trenger tips og triks til ESB

Jeg var nedom Naboen i Bergen for en ukes tid siden og tok meg et par halvlitere med Kinn sin Bitter. Denne smakte så fortreffelig at jeg ble inspirert til å forsøke meg på en ESB. Dessverre har jeg fint lite kunnskap om nøyaktig hva som må til for å komme innenfor denne sjangeren, ettersom jeg stort sett har laget amerikansk pale ale og lignende så langt.

Jeg brygger ekstraktbrygg med spesialmalt. Så det jeg i bunn og grunn lurte på er hva slags spesialmalt som er vanlig å benytte til ESB, hva slags humle som er vanlig. Og eventuelt sånn ca hvor store mengder i %. Ut fra dette kan jeg sannsynligvis klare å snikre sammen en brukendes oppskrift og se hvordan det går.

Er det eventuelt noen av dere som har en ESB oppskrift på ekstrakt som har vist seg å være ganske vellykket? Isåfall hadde det vært knall om dere kunne dele, og dermed gi meg litt inspirasjon.

Engelsk humle som EKG, Fuggles, Challenger, WGV, etc. fungerer godt, men innslag av importert humle er ikke uhørt i britisk øl. Generelt er bitter mindre bittert enn APA, og med mindre humlepreg ellers også. Du trenger også en engelsk gjær. S-04 om du bruker tørrgjær; mulighetene og variasjonen er langt større med flytende gjær. Krystallmalt er ikke obligatorisk, men svært vanlig, i tillegg til black patent og chocolate malt til farge. Om du lager en enkel oppskrift uten noen større overdrivelser, bør du klare å treffe genren ganske godt.

Til 25 liter (før kok): En engelsk ekstrakt som basis (f.eks Muntons light), med f,eks 3,6kg, og 200g medium krystallmalt (150EBC), 200g mørk krystallmalt (300EBC).
East Kent Goldings 50g (60min) og 25g (0min).
Som Kjetil S sier, vil en flytende engelsk gjærtype (Wyeast eller White Labs, med 1 liter starter) gi aller best resultat, men Safale S-04 eller Danstar Nottingham kan også brukes. Gjæres på 19-20 grader. Kinn bruker Wyeast 1318, mens Wyeast 1968 stammer fra Fullers (som har rettighetene til ESB-navnet). Wyeast 1318 er mest sikker hvis du skal flaskegjære etterpå, og flott til topphøsting.

Tusen takk for gode tips. Akkurat det jeg var ute etter. Skal se om jeg ikke får snekret i hop en brukbar oppskrift de neste par dagene, så skal jeg heller gi dere en tilbakemelding om hvordan det ender opp.

Tilbake
Topp