Trenger hjelp til oppskrift!

Rorslett

Norbrygg-medlem
Hei, Jeg har lekt meg med en oppskrift i noen dager nå, men ville satt veldig pris på noen tips, evt forbedringer da jeg fortsatt er forholdsvis ny i gamet. Jeg er veldig usikker på honningen og hvilke mengder jeg kan operere med for at ikke smaken skal bli så altfor fremtredende. (Målet er å lage en IPA)

Batch størrelse: 23 l
OG: 1066 (Beregnet)
FG: 1013 (Beregnet)
IBU: 68.8 (Beregnet)
EBC: 13.9 (Beregnet)

Malt:
6.10 kg - Pale Malt 6 EBC
0.50 kg Caramel malt 30 EBC

Humle:
30g Pacific Gem - 60 min
15 g Simcoe - 15 min
15 g Citra - 15 min
20 g Simcoe - 2 min

Tillegg, koking: Irish moss - 10 min

Gjær: Safale US-05

Tillegg, gjæring: 0.3 kg Honning etter fire dager og 20 g - Citra etter 7 dager.

I hvertfall minst 40g simcoe de siste to minuttene, og ca. 20-30g av hver av de andre på 15 min.
Så kan du redusere mengden på 60min til ønsket total IBU.
Det er ihvertfall det jeg ville gjort, hva du gjør er opp til deg selv.

Enig med Anders her, jeg ville i tillegg kjørt på med 30-40 gram hver av simcoe og citra til tørrhumling.

Man kan få samme IBU ved å kjøre på med mer humle fra 15 min og utover og redusere/fjerne humlen på 60 min. Forskjellen blir mye mer aroma/smak, med samme IBU.

Takk for gode tips, men har noen av dere erfaring med å bruke honning i en Ipa, eller er det tryggest å kanskje droppe det helt?
Har aldri brukt det før så jeg er veldig usikker på hvordan den vil oppføre seg.

Man kan få samme IBU ved å kjøre på med mer humle fra 15 min og utover og redusere/fjerne humlen på 60 min. Forskjellen blir mye mer aroma/smak, med samme IBU.

Min erfaring er at bitterhet fra 60min oppleves som skarpere enn bitterhet fra humle tilsatt på f.eks 15min.

Takk for gode tips, men har noen av dere erfaring med å bruke honning i en Ipa, eller er det tryggest å kanskje droppe det helt?
Har aldri brukt det før så jeg er veldig usikker på hvordan den vil oppføre seg.

Tror ikke at honningen kommer til å gjøre så mye ut av seg i en IPA som den kanskje ville gjort i en annen øltype. Det mest spennende ville ha vært å splittet batchen og hatt honning i kun den ene for å sammenligne "original" vs. den med honning.

Tilbake
Topp