Trenger hjelp til å komme i gang (ekstraktbrygging)

Jeg skal akkurat til å begynne å prøve meg på ølbrygging for første gang. Først ut er et kit med Coopers Real Ale som jeg kjøpte sammen med en pose "bryggesukker" som de kalte det i butikken. Jeg vet ikke hva som er i den posen, men ut i fra hva jeg har lest på nettet så skal det visstnok være best å bruke maltekstrakt i stedenfor sukker i slike kit? Stemmer dette, og i tilfelle, hvor kan jeg skaffe sånt? Har sjekket diverse matvarebutikker uten hell. Blir vel så jeg bruker den posen med sukker bare for å komme i gang.

Så over til det som foreløpig er hovedmålet mitt. Jeg leste i et amerikansk hjemmebryggforum, der jeg fant en oppskrift som frister, men kanskje med litt modifikasjoner. Igjen er det spørsmål om hvor man kan få kjøpt ingredienser. Oppskriften følger under, hadde satt veldig pris på om noen kunne gi noen tipd og råd om hvordan jeg bør angripe dette, er som sagt helt fersk i faget. På forhånd takk! :)

Oppskrift (Caramel Cream Ale):
Malts
3 pounds extra light DME
3 pounds light wheat DME
1 pound Caramel 60L (steeped for 45 minutes at 150'-165')

Hops
1oz Cascade for bittering (60 minutes)
.5oz Saaz for flavor (20 minutes)
.5 oz Tettnang for aroma (end of boil)

Yeast
Wyeast German Ale

Extras
1 tsp Irish Moss (10 minutes)
4oz Lactose @ 15 minutes
2 oz real vanilla extract

Priming
>1cup Lactose
4oz vanilla (Be careful! This may be too much vanilla for some people.)
1.5 cups light DME

Hei og velkommen til forumet!

Det er riktig at det ofte er bra å bytte ut sukker med spraymalt i ølsett, men bryggesukkeret du har fått vil jeg tippe er en blanding av sukker og maltekstrakt som er godt egnet i så måte. Hva var merket/spesifikasjonene på sukkeret du fikk? Det er litt enklere å avgjøre hva man skal svare med litt mer info.

Når det gjelder oppskriften du har funnet, er det et par ting du kanskje bør tenke på:

Humlemengdene er litt meningsløse når man ikke tar i betraktning innholdet av alfasyre i humlen. Dette innholdet oppgis i % på pakken når man kjøper humle. Ellers så ser mengdene forsåvidt greie ut!

Siden du er helt i startgropa når det gjelder brygging, ville jeg ha styrt unna både laktose og vaniljeekstrakt. Jeg ville satset på å brygge et så "rent" øl som mulig, og lært litt om hvordan "vanlige" ingredienser smaker i et øl først. Men, for all del, har du lyst, har du lov!

Til sist ville jeg har holdt meg til vanlig farin til priming. 5-6 g per liter gir et fint kullsyreinnhold. Maltekstrakt kan variere en del når det gjelder utgjæringsgrad, og da blir det mer problematisk å beregne en mengde som gir et greit kullsyrenivå.

Men det viktigste er å brygge mye! Skaff deg noen bøker om emnet: Lars Bjørnstad og Espen Haavardsholms "Moderne Hjemmebrygging" er en og bok på norsk, John Palmers "How to Brew" (tredjeutgaven) er en bra bok (den beste) for alle nivåer av hjemmebryggere.

Lykke til og spør i vei på forumet.

Takker! :skaal2:

Det bryggesukkeret jeg nevnte var noe de hadde pakket selv i butikken, tror jeg. Det er bare en pose med 1,1 kg, med en håndskrevet lapp som det står bryggesukker på. Sukkeret er forøvrig hvitt, hvis det har noen betydning.

Ellers har jeg lett litt rundt om på nettet for å finne andre ingredienser, men er ofte i tvil om hva det er jeg egentlig er på utkikk etter. Da spesielt den ingrediensen som skal lage karamellsmak på ølet i oppskriften. Er dette en flytende maltsirup, eller er det i fast form? Så snart jeg har alle ingrediensene setter jeg i gang! :) Grunnen til at jeg ønsket er øl med hint av karamell er at jeg før jul var ute på restaurant, og fikk servert et øl (jeg angrer på at jeg ikke spurte hva slags øl det var) som hadde en tydelig ettersmak av karamell, uten at det smakte søtt.

Fant dette hos Petit: Münchener karmellmalt Castle Malting hel EBC 120, 1 kg. Er dette noe jeg kan bruke?

Det skulle jeg gjerne visst også, men som sagt spurte jeg ikke. Vi var en stor gruppe, og ba bare om "øl". Jeg bet meg merke i denne karamellsmaken, men ellers smakte ølet som vanlig pils. Mulig det var et slags juleøl, siden det var i desember.

"Karamellmalt", "krystallmalt", "caramalt" eller "crystal malt" er alle betegnelser på det samme. Disse malttypene kammer i forskjellige farger (EBC-verdier, jo høyere verdi dess mørkere malt) og har forskjellig smak. De lyseste variantene gir en lett karamelltone i et gitt øl, de mørkere variantene kan gi nyanser av toffee og mørk, tørket frukt som rosiner eller svisker. Typiske mengder for en enkelt type karamellmalt i et øl er 100-500 g (men dette varierer selvsagt fra øl til øl). En krystallmalt med en EBC-verdi på 120, som forøvrig typisk kalles caramünich eller caramünchener (münchener karamellmalt) gir en lett toffee-smak. Jeg ser at det i oppskriften du skisserer er spesifisert en karamellmalt med en Lovibond-verdi (L) på 60. Lovibond er en fargeskala brukt i USA. Om du ganger L-verdien med 2,6, får du en tilnærmet EBC-verdi. Petit har en krystallmalt (Muntons crystal) på 150 EBC. den vil ligge noe nærmere 60 L, så kanskje du bør velge den i dette tilfellet.

Takker for svar :) Nå driver jeg og leter etter humle, men ser at det stort sett selges i pakninger på 100 eller 250 gram. Er det greit å oppbevare humle til senere bruk? Ser ut som jeg kun trenger 14 eller 28 gram av forskjellige typer humle. Noen som har erfaring med bestilling fra USA, eller finnes det butikker i Norge som også selger løs vekt?

Med det samme, alfasyreinnholdet avgjør hvor bitter humlen er, eller har jeg misforstått?

Gøran skrev:
Takker for svar :) Nå driver jeg og leter etter humle, men ser at det stort sett selges i pakninger på 100 eller 250 gram. Er det greit å oppbevare humle til senere bruk? Ser ut som jeg kun trenger 14 eller 28 gram av forskjellige typer humle. Noen som har erfaring med bestilling fra USA, eller finnes det butikker i Norge som også selger løs vekt?
Med det samme, alfasyreinnholdet avgjør hvor bitter humlen er, eller har jeg misforstått?

Humlen oppbevarer du i fryseren. Når du har benyttet ønsket kvanta, presser du så mye luft ut av posen som mulig og
reforsegler humleposen før den går tilbake i fryseren. Slik holder den seg over lengre tid ;)
Alfasyren indikerer bitterhet, det har du rett i  :brygging:

Nå dukket det opp flere ting jeg trenger å få avklart før jeg sender i vei en bestilling. I oppskriften står det noe som heter DME, som jeg tidligere tolket som Dark Malt Extract...men som jeg etter hvert har forstått betyr Dried Malt Extract? Er dette riktig, og er det eventuelt mulig å bruke flytende maltekstrakt i stedet? Hva er forskjellen, bortsett fra at de er i pulverform eller flytende form? Finner ikke noe DME hos Petit, med mindre det er det samme som spraymalt?

I følge oppskriften skal jeg ha 3 pounds (som tilsvarer 1,36 kg) DME, hvor mye måtte jeg eventuelt ha brukt av flytende maltekstrakt i stedet?

Gøran skrev:
Nå dukket det opp flere ting jeg trenger å få avklart før jeg sender i vei en bestilling. I oppskriften står det noe som heter DME, som jeg tidligere tolket som Dark Malt Extract...men som jeg etter hvert har forstått betyr Dried Malt Extract?

DME = Dried Malt Extract = Spreymalt (på norsk) Og du får både lyse og mørke, uhumlede og humlede versoner hos bl.a Petit & Vin og Bar

Kan godt benytte flytende ekstrakt i stedenfor, men påregn da ca 10% mer (noen med bedre tall på effektivitet flytende/sprey?)

Felles er at ekstrakter er vanskelig gjære langt ned, så forbered deg godt og lag en solid gjær-starter  :brygging: :biersmile:

Da er jeg nesten i mål med handlelisten min :) Kun en ting står igjen, og det er valg av gjær. Gjæren som står i oppskriften er flytende, og da må jeg lage en gjær-starter? Jeg har lest andre steder at det å lage gjær-starter kan være litt problematisk, at det lett kan oppstå infeksjon. Eller kanskje dette gjalt rehydrering av tørrgjær? Uansett er dette noe jeg aldri har gjort. Er det enkelt å lage en gjær-starter, så prøver jeg meg på å følge oppskriften. Hvis ikke, vil det bli et helt forskjellig øl hvis jeg velger en tørrgjær, for eksempel Munton Premium Gold overgjær?

Å lage en gjærstarter er egentlig ikke noe problem så lenge du sørger for å holde en god hygene og desinfiserer alt som kommer i kontakt med starteren etter kok.
Er egentlig som å sette en liten batch med øl.

Selv bruker jeg å lage en starter på 2-3l
Bruk ca.100g DME pr.l. vann.
kok dette opp og avkjøl det til ca.20C
Hell det over i egnet beholder som du på forhånd har dessinfisert, å tilsett gjæren. (Bruker selv en 5l erlenmeyer kolbe av borelisk glass, så jeg kan koke opp, kjøle ned og gjære i samme beholder.)
Etter noendager når det har gjæret ut, setter du det kaldt slik att gjæren bunnfeller.
Så kan du helle av overflødig vørter før du tilsetter gjæren til vørteren.

Gøran skrev:
Da er jeg nesten i mål med handlelisten min :) Kun en ting står igjen, og det er valg av gjær. Gjæren som står i oppskriften er flytende, og da må jeg lage en gjær-starter? Jeg har lest andre steder at det å lage gjær-starter kan være litt problematisk, at det lett kan oppstå infeksjon. Eller kanskje dette gjalt rehydrering av tørrgjær? Uansett er dette noe jeg aldri har gjort. Er det enkelt å lage en gjær-starter, så prøver jeg meg på å følge oppskriften. Hvis ikke, vil det bli et helt forskjellig øl hvis jeg velger en tørrgjær, for eksempel Munton Premium Gold overgjær?

Siden oppskriften baseres på Wyeast German Ale bør du nok benytte den. Du får kjøp den som flytende gjær i XL-pakke (125ml) fra bl.a Petit
Den skal i utgangspungtet gi en grei nedgjæring selv uten starter.

Jeg er vel mer skeptisk til mengdene vanilje som benyttes  :-X Jeg tror nok at bryggeren du har "lånt" oppskriften fra har basert seg på et svært personlig øl ;)
Du må være rimelig sikker på at du liker vaniljedrikke før du kjører på videre  :laugh:

Og jo gjæren er faktisk en av de ingrediensene som virkelig er med på å skape ølets smak og aroma, så en endring her vil kunne gi utslag. Nå skal det imidlertid sies
at vaniljesmaken kanskje hamler opp med de fleste andre smak/aromaer i denne oppskriften. . . Hvilket bryggeren også advarer mot ser jeg  ;)

Hadde tenkt å sløyfe vaniljen uansett, da jeg ikke kan huske å ha smakt øl med vaniljesmak før:) Det jeg er ute etter er karamellsmaken

Om du bruker flytende gjær, bør du lage starter uansett. Wyeast-posene inneholder næring, men ikke "mat" for gjæren i form av noen slags sukkerløsning. Når pakkene blåses opp etter aktivering, betyr det ikke at det foregår noen formering, bare en aktivering av de levende gjærcellene i posen. Startere lages for å dyrke opp nok gjær og også for å gjøre gjæren aktiv og klar til å ta fatt på gjæringen av et større øl.

Ang utgjæringen til maltekstrakt, så burde det være uproblematisk, så lenge man bruker nok gjær og tilfører vørteren luft før gjæren tilsettes. Eventuelt kan du også bruke gjærnæring i ølet (en god ting uansett).

Hvis du skal bytte ut spraymalten med flytende ekstrakt, ville jeg ha økt mengdene med ca. 25 %.

Angaaende humlen blir den etter sigende snart en god del billigere, ettersom humlehøsten verden over i 2007 var veldig daarlig. Mulig 2008-sesongen allerede er paa markedet, men i hvert fall skulle Vin og bar først faa inn billigere humle (2008) midt i januar! Jeg betalte 239 for 250 gram 3.6 % AA i forrige uke...

Blir sikkert så jeg venter litt til før jeg bestiller, er midt i et oppussingsprosjekt også, så det er litt dårlig med plass og tid. Men ser frem til å begynne så snart som mulig :)

Angående gjærstarter, er det noe spesielt man må passe godt på under tilberedningen? Jeg er fremdeles skeptisk til å sette i gang med noe "avansert" som kan ødelegge mitt første ekstraktbrygg...

Steinarja skrev:
Selv bruker jeg å lage en starter på 2-3l
Bruk ca.100g DME pr.l. vann.
kok dette opp og avkjøl det til ca.20C
Hell det over i egnet beholder som du på forhånd har dessinfisert, å tilsett gjæren. (Bruker selv en 5l erlenmeyer kolbe av borelisk glass, så jeg kan koke opp, kjøle ned og gjære i samme beholder.)
Etter noendager når det har gjæret ut, setter du det kaldt slik att gjæren bunnfeller.
Så kan du helle av overflødig vørter før du tilsetter gjæren til vørteren.

Som jeg skulle sagt det selv! ;-)

Og hvis man ikke har alt av fancy laboroatorieglassutstyr så er en 4-liters spylevæskekanne el.l. også velegnet! (skyll den godt i kalt vann, evt. steriliser med klor først, men spylevæske er nå også sterilt i seg selv).  Hvis du har bil og kjører litt på salta veger så får du så mange av disse kannene at de kan brukes en gang og så kastes.

Så kan du borre hull i korken og putte i en gummipakning og en gjærlås!

Det finnes spylervæske med sitronlukt  ;D

Har lest litt rundt omkring angående gjærstartere nå, og ser at noen mener at ved å tilføre oksygen formerer gjærcellene seg mye fortere. Men dette øker vel også faren for infeksjon, fungerer det helt greit å bare lage starteren og så la den stå?

Tilbake
Topp