Treig gjær

Jeg skal brygge en oktoberfest øl i dag, men er litt skeptisk til gjæren jeg har.

Jeg kjøpte en 'Octoberfest Lager - WYEAST XL 2633'. Opprinnelig var tanken å lage en starter, men magnetrørepinnene jeg bestilte på Ebay har ikke materialisert seg ennå, så da var plan B å bare tømme hele pakka i vørteren.
Jeg aktiverte den i går ved fem-tiden, og da hadde jeg forventet at den burde ha blåst seg opp nå. Men det har den ikke. Jeg er helt sikker på at posen inni er knust, og at jeg har blandet godt. Den har stått og godgjort seg på rundt 22 grader C.Produksjonsdatoen på gjæren er 14 september, og da burde den være ny nok. Den har vært lagret frostfritt i kjøleskap siden jeg
kjøpte den.

Det er første gangen jeg bruker flytende gjær, så jeg vet ikke helt hvordan gjærpakka pleier/skal oppføre seg. Jeg har et par pakker Saflager S-23 også. Bør jeg heller satse på disse, eller skal jeg ta sjansen på at den flytende gjæren kommer seg når jeg dumper den ned i sitt rette element? Skal brygge i dag, så hvis noen har erfaring med dette så hadde jeg vært takknemlig for noen raske svar.

Wyeastpakker blåser seg ikke altid opp! så det må ikke være noe problem. Beluft vørteren og bruk litt næring  :)

jeg tror at du kan ta sjansen.

Det er jo oppløftende å høre.
Normalt sett trodde jeg det var best å pitche gjæren i nedkjølt vørter for lager øl, men på pakken står det at vørteren skal ha en temp på 21-24 C inntil man ser tegn på at gjæringen har kommet i gang. Det er vel kanskje smart å gjøre i mitt tilfelle siden gjæren er litt sløv. Påvirker det smaken mye hvis man har høyere temperatur i starten av gjæringen?

På en lager bør du kjøle ned til gjæringstemperatur eller lavere. Dette gjelder også de fleste ale. Dersom du følger anvisningen på pakken vil du få et fruktig øl.

Hvor mange liter brygger du? En halvgod pakke Wyeast er nok i minste laget for 20+ liter lager (ideelt burde du hatt minst 3 nye pakker på 25L), selv om det nok ofte går bra å gjære ut vørteren ved kraftig underpitching.

Hei  :hadet:
Jeg ville annbefalt deg og styre unna den gjæren uten og ha laget en starter av den først! Octoberfest er en undergjæret øl, og trenger derfor mye gjær. Og bare tillsette den gjæren så kan du ende opp med en dårlig utgjæring.
Tempraturen på gjæren bør også være den samme som det vørteren er, og vørteren bør altid ligge på den tempen den skal gjære på. Det som står på pakken er en annbefaling under selve oppblåsingen av pakka, når den er blåst opp putter du den i kjøleskapet og prøver og oppnå samme temp som vørteren, hvis ikke kan gjæren få sjokk og stoppe helt opp, Det har jeg opplevd selv!
Hadde jeg vært deg vill puttet oppi ett par pakker med S-23. Rehydrer tørgjeren så du får mest mulig ut av den.

Da blir jeg litt i tvil igjen. Tørrgjeren er nok det safeste, men jeg liker ikke tanken på å ditche den flytende jeg har kjøpt heller.
Alternativt kan jeg ta vare på den flytende gjærpakka, og prøve å lage en starter av den når magnetrørepinnene fra Ebay kommer.

Jeg sjekket akkurat gjærpakka nå, og det kan faktisk se ut som den har kommet seg litt. Den er nå ca 1 cm tykk. Kjennes ut som det er litt mer gass i den.
Jeg gir den 6 timer til, så får jeg se hvordan det går.

Når det kommer til instruksjonene på pakka, så står det faktisk at gjøren skal dumpes i vørter med en temperatur på 21-24 C, og at det skal være nok til 5 gallons øl.
Men dette skal jeg ta med en bøtte salt, skjønner jeg. Neste gang blir det definitivt en starter. Da ser man jo også på forhånd om gjæren er i form.

Starter (eller mange pakker gjær) er viktig, spesielt på lagerøl eller øl med høy OG.
Selve starteren har det nokk ikke så mye å si hvilken temp du gjærer på (skal dog ikke være bastant på denne meningen, så hvist noen har annen kunnskap kom gjærne med den.)
Selv setter jeg alle mine startere på 18-22C etter hva jeg har mulighet til.
Den gjæren du bruker er beregnet på 9-14C så ville i såfall pitchet den innen disse temperaturene.
http://www.wyeastlab.com/rw_yeaststrain_detail.cfm?ID=134
Siden bryggingen er i dag ville jeg nokk heller satset på tørrgjæren, så får du sette en starter å bruke den flytende til neste brygg.

Grunnen til aktivator pakken er jo nettop det att man skal kunne se om det er liv i gjæren. Hvis pakken din aldri blåser seg helt opp så ville jeg kontaktet den butikken du kjøpte den av og bett om en ny en. Det hender nemling att det er noe galt med en pakke i ny og ne. Har du handlet den hos vin og bar så er de gutta veldig medgjørlige og vil nokk gi deg ett plaster på såret  ;)
Det går helt fint og lage starteren på høyere temp(18-22 °C) men når du skal tillføre gjæren i vørteren er det viktig og ha den samme tempraturen som gjærings temp. Det er ivertfall min erfaring.

Hallo jeg har hatt ein del av den gjæren og har opplevd med de 7 siste posene at de ikke blåser seg opp.Derfor har jeg gåttover på Frysetørret undergjær.
Anbefaler Frysetørret undergjær Fra brygging.no

Hvor har du kjøpt gjæren fra? det er nemlig ikke noe som helst i veien med wyeast sin gjær, den er tvert i mot veldig bra. Du må bare forsikre deg att den er transportert på en bra måte ( det vill si ikke lengere perioder med temp svingninger, og innen for holdbarhets dato). Så klart kan det forekomme noen pakker som er dårlige, men det skjer med tørrgjæer også! og da er det bare og kontakte dem du har kjøpt den fra, så får de stå til ansvar og gi deg ny pakke eller noe lignende.
Jeg har selv erfart 2 pakker som ikke har blåst seg opp! det er klart dette er kjipt men det er derfor LAG STARTER noen dager i forrvein, og for det akkutte behove for og brygge (noe jeg tror alle her på forumet har opplevd) så ah alltid noen pakker med tørrgjær  ;)

Det er mine råd.

Husk at hvis man oppbevarer flytende gjær i kjøleskapet så er det steder i kjøleskapet som kan havne under frysepunktet, bl a helt bakerst mot bakveggen. Hvis så gjæren fryser ned så er det stor sjanse på at gjæren blir satt ut av spill. ;)

Da var brygget satt. Jeg gikk for S-23 gjæren. Den flytende er fremdeles slapp. Fikk testet en del nyanskaffet utstyr, så det var en grei gjennomkjøring.
Neste gang blir det definitivt en starter. Andre ting jeg skal endre på er å bruke gassbrenner i stedet for induksjonsplate til å få koken i gang i gryta.
Det gikk litt seint denne gangen. Kjølespiralen min er også litt for liten, så jeg endte på 15 grader C i vørteren. Nå er det bare å vente og se om det blir øl av det.

Er ikke altids like lett å kjøle langt nokk ned når man brygger lager.
Når temperaturen i vørteren nermer seg temperaturen på kjølevannet går kjølingen veldig tregt.
Har selv erfart att vannet i kranen kann ligge rundt 10C.

Tilbake
Topp