Treg gjæring

Hei.

Etter en del søk på forumet fant jeg ikke noe som direkte ga svar på min lille forundring.  Jeg satte en juleøl, basert på Witjul som ligger under oppskrift folderen.  Bryggeprosessen gikk etter all forventning, og brygget ble satt på gjæringsdunken med den største tilfredstillelse.  Dunken sto i gangen og jeg kunne etter bare kort tid ( knapt et par timer) se at gjæringen var i god gang.  Jeg ende opp med noe høy OG (1070) men jeg ser ikke det som noe stort problem.  Gjæringen fortsatte  dagen etter på men den tok ikke av.  Den har boblet i et greit tempo, men kan ikke si at jeg fikk med meg noe stormgjæring.  Etter to dager var fortsatt gjæringen stabilt rolig, gjevn bobling. Jeg begynnte å bli litt usikker, lurte på om jeg hadde gått glipp av stormgjæringen.  Etter litt tenking gikk jeg igang med sterilisering av prøve utstyr og tok en prøve, den viste 1060... Gulp tenklte jeg, har det skjedd noe med brygget? Jeg la uroen til side og lot brygget stå i boden hvor jeg har stabil 19 grader. Boblingen fortsatte og har boblet gjevnt og trutt. Ingen Stormgjæring...  For to dager siden tok jeg en ny prøve, dette blir bryggets 10ende dag på dunken, og jeg tok en ny prøve. Denne viste 1030.... Puuuh!!!....  Tenkte jeg, det ser jo ikke ser jo ut for å gå rette veien.  Men.... jeg hadde som plan å flaske/ fylle corryfatet nå til helgen(da blir det fjorten dager siden det ble satt på dunken), men det bobler fortsatt!  Ikke så mye, men et par bobler pause på 10 sekunder så et par bobler.... Og det ser ikke ut som det har tenkt å gi seg....

Så spørsmålet mitt er hvor lenge bør jeg vente før jeg går i gang med å flaske/ fylle corryen?  Det skal sies at de prøvene jeg tok gikk ikke i vasken.... De ble konsumert og smaksmessig var dette MEGET godt...Jeg tror ikke det er noe feil, men som nystartet brygger har jeg ikke klart å adobtere tolmodigheten som det ofte blir referert til... Jeg har lyst å få det på flaske slik at det er litt enklere å snike seg en smaksprøve. :) Så ''O store forum'' hvor lenge bør jeg vente??

Nå vet jeg ikke hvilken gjær du brukte. Men det kan fremdeles bloppe i gjærlåsen selv om gjæringen er ferdig, dette pga CO2 i ølet..
Hvis du vil være sikker på at gjæringen er ferdig så vent til du har to like målinger på hydrometeret. Gjerne med en dag eller to mellom målingene.. Ølet tar ikke skade av å være litt eksta på vent ;)

Takker.  :)  Målte på nytt, og ble overrasket over at det faktisk hadde vært en liten endring.  Skal ta en ny prøve i dag, for å se om det har endret seg mer. 

Tilbake
Topp