Tørrhumles fra dag 5

Her kommer kilden :)

"For the love of hops" av Stan Hieronymus, 2012.

Ser ut som 3-8 dager er brukt av mange. De som tørrhumler lenge, humler to ganger og fjerner den første tilsettingen før den siste går i. Dersom jeg forstod det rett så fjerner de humlen etter 3-4 dager for å unngå den gressete og bitre smaken. Siste påstand var litt vagt formulert men jeg forstod det slik.

Forøvrig har jeg et godt førsteinntrykk av boken! :skitbra:

Ølen frigir jo også co2 etter at den har blåst fra seg. Så kanskje et triks vil være å rugge på dunken for å frigi det som fortsatt er der men som kan trenge litt hjelp til å slippe ut, og så tørrhumle.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Miguel skrev:
Ølen frigir jo også CO₂ etter at den har blåst fra seg. Så kanskje et triks vil være å rugge på dunken for å frigi det som fortsatt er der men som kan trenge litt hjelp til å slippe ut, og så tørrhumle.

Tja, det er mulig. Husker ikke hvilket bryggeri det var som mente at det var best å tørrhumle 1 Plato før antatt FG, andre var opptatt av at ølet skulle fjernes fra gjæren først. Stod en del om temperaturer og utforming av gjæringskaren også. I det store og det hele, mange faktorer. Tror jeg forsøker meg med 4-6 dager etter stormgjæring og ser om jeg får forventet aroma av det. Har forsøkt 5 dager tidligere men da med beerfining under kaldkrasj. Det ble så lite aroma at jeg skylder på beerfiningsene.... Hva er poenget med et krystallklart øl med hundrevis av kroner med humle i, dersom det ikke dufter et fnugg av humle?
Mistanken til beerfinings kommer av at det duftet mye fra 1 min humle ved tørrhumlig, og enormt ved tilsetting av finings(kaldt øl). Ved fating dagen etter var aromaen sterkt svekket.
Forøvrig digger jeg 1 min humle, synes den gir en mye bedre duft en tørrhumling. Det er bare synd at 1 min humlingen må antagelig være uhensiktsmessig enorm for å få like kraftig duft som tørrhumlingen gir. Tror jeg skal ofre litt mer trub i neste Pale Ale og humle MYE ved 1min og under kjøling, for så å tørrhumle litt sparsommelig. Kanskje få disse to typene duft til å bli balansert?

Høres jo ut som om finingen var synderen. Det er jo "safe" å tørrhumle etter fire fem dager,  eller iallefall etter stormgjæringa.

Tilbake
Topp