tørr humling

Hei på dere :)

På søndag ble det brygging av hvete øl med 50/50 pilsner/hvetemalt,6,5 kg hver.Det jeg lurer på
om denne kan tørr humles med cascade 7.2% alfa eventuelt hvordan vil det påvirke smaken.Lurer også på
mengden jeg kan ha oppi ,er gla i humle.

Endelig fikk jeg min etterlengtete magnetrører.Bestilte den hos KPT Naturfag ,tok litt tid men
den ser kjempe bra ut. Klarer opptil 5 liter med starter,så nå blir det snart først brygg med flytende gjær.

Hvis du skal brygge typeriktig hefeweizen skal ikke denne ha så mye humle, og hvertfall ikke amerikansk. Men bortsett fra typeriktighet tror jeg annanas Ananas aromaen fra cascade kan forkvalme banan preget du får fra gjæren. Bortsett fra det igjen; prøv. Gi tilbakemelding om det passa eller ei. Hefeweizen har jo en del sitryspreg, så det er ikke umulig det kan funke. Kok i tilfelle opp noe vann, sleng i ønsket mengde humle og hiv hele sulamitten oppi øllet for "tørrhumling". Varmen åpner opp aromastoffene til de grader.

Tørrhumling bidrar vel også mest til aroma og ikke til smak. Som riis'en sier så skal jo ikke en hefeweizen ha så mye humlepreg, men du skriver heller ikke at det er en hefeweizen du har brygget, kun at det er en hveteøl.

En av de beste hveteølene jeg har smakt (to av dem faktisk) er samarbeidsølene mellom Schneider i Tyskland (Hans-Jorg Drechsler) og Brooklyn i USA (Garreth Oliver). Dette er weizenbocks som er tilsatt generøse mengder humle. Ole_R har så vidt jeg husker laget en øl i den sjangeren, håper å få smake den i ikke altfor fjern framtid.

Må bare få lov å nevne det igjen, jeg er imponert over nivået på hjemmebrygget øl her på berget. Jeg har smakt noen tusen kommersielle øl, men det er prosentvis minst like bra med godt øl fra dere som brygger selv! :amen:

Go morgen bryggere

Jeg brukte 50g hallertau til bitter og 50g til aroma i dette øllet,og det ble tørrgjær fra saf.Tror
jeg prøver meg med litt tørr humling hvis det ikke er noen som mener det er fullstendig krasj.

Vil si dets skal mye til for å ødelegge ett øl med en oppskrift, så lenge du ellers følger gode bryggeteknikker med tanke på bl.a. gjæring, renhold og mesking.
Bare prøv deg, det er det som er noe av det spennende med hobbyen vår, vi kan brygge ølet akkura slik vi vil :ilike:

Tilbake
Topp