Tom for DME, kan jeg meske for å lage starter?

Som overskriften sier så jeg jeg plutselig tom for DME.

I begynnelsen var jeg litt stresset, men jeg sitter på mye korn og tenkte at jeg kan jo lage en starter ved mesking istedet for å bruke dme?
Tenkte å bruke nok korn for å få ca 2 liter med vørter.
Jeg antar etter å ha fiklet litt med Beersmith at jeg trenger å bruke rundt 0,6-0,8kg pilsner/pale malt.
Da vil jeg få en noe høy OG, rundt 1,050. Dette kan jeg evt. vanne ut til 1,040.

Er det noen som har gjort dette selv?
Er selvfølgelig klar over at det er mye raskere med DME, men jeg orker ikke å dra til Sandnes for å skaffe meg det nå :p

Selvfølgelig kan du meske for å lage starter. Det er jo bare en helt normalt vørter, uten humle. Vørterøl fungerer også, selv om det kan være litt plundrete med skumming når du gjør klar starteren.

skal være ca 1040 om jeg husker rett. Har brukt det flere ganger med stor suksess. Trenger ikke koke, bare å varme til gjæringstemp og pitche. (kan jo riste ut litt skum seff)

Det er på ca 1,040. Er sikkert litt variasjon, men det er rimelig midt blinken for gjærstarter.

Hvordan er det å bruke denne dersom man skal brygge ett øl med renere smaker som pilsner og bock? Fremdeles like ypperlig?

Det burde ikke være noe problem. Vørterølet er imidlertid overraskende mørkt, så i ekstremt lyse øl kan det kanskje påvirke fargen litt.

Jeg har begynt å lage batcher på 4L i stedet for å lage startere. Mesker i stor kasserolle på komfyren, slenger mesken oppi et dørslag og skyller. Koker dette og tilsetter humle osv. Kjøpte 5L-bøtter fra bryggselv og et nytt whitelabsrør passer fint til denne størrelsen.

På denne måten får jeg produsert mer gjærslurry samtidig som jeg lager et brukbart øl. Fint for å teste ut nye oppskrifter, spesielt fordi jeg begynner å få problemer med flaskekapasitet.

Jeg har alltid brukt Moss Maltekstrakt med Wyeast nutrients til startere. Rett og slett fordi det er så enkelt å bare stikke på Rema og kjøpe et glass.

Vørterøl fungerer sikkert bra, men er det ikke litt vanskelig å kvitte seg med CO2?

Lunkent vørterøl på magnetrører tror jeg går raskt tom for co2.
Eller åpne flaska noen timer før, og alufolie over tuten.
Fin tomflaske får du på kjøpet  ;D

magne1972 skrev:
Lunkent vørterøl på magnetrører tror jeg går raskt tom for CO₂.
Eller åpne flaska noen timer før, og alufolie over tuten.
Fin tomflaske får du på kjøpet  ;D

Hadde vært artig å prøvd å lage øl på vørterøl!

Jeg bruker moss maltekstrakt fra butikken. Så artig å lese at vørterøl er så lett å bruke også.. Jeg har alltid trudd at CO2en i vørterølet kunne by på problemer for gjæra. Skal prøves :)

Har sett at Moss maltekstrakt ikke er å anbefale som ingrediens i øl, og lurer derfor på om det kan sette noen form for usmak hvis man pitcher en stor starter uten å dekantere?

en stor starter kan gi usmak på ølet uansett fordi den er veldig oksidert. Spille ingen rolle om det er moss maltekstrakt, vørterøl eller DME.

Georg J. skrev:
Har sett at Moss maltekstrakt ikke er å anbefale som ingrediens i øl, og lurer derfor på om det kan sette noen form for usmak hvis man pitcher en stor starter uten å dekantere?

Tror dette har med forgjærbarheten å gjøre; De sier Moss Maltekstrakt kan gi noe søtt øl hvis man bruker det til brygging. På startere er det imidlertid helt greit.

Tilbake
Topp