Tips til siling av vørter...

Jeg brygger små batcher på kjøkkenet hjemme, typisk 10-15 liter. Dette fungerer egentlig veldig greit, men jeg opplever at det å finne en god måte å sile vørter etter mesking på er litt utfordrende. Jeg har ikke lykkes å finne et dørslag eller lignende som er stort nok. Jeg opererer med alt fra 2kg til 3.5kg med malt. Iblandet vann blir dette volumet for stort for dørslaget mitt fra IKEA. Har også forsøkt linstoff, men har vel opplevd at det for det første er svakt og har en tendens til å revne, samtidig som vannet renner fryktelig sakte gjennom. Jeg har dog ikke forsøkt disse BIAB -posene. Antar noen har erfaringer fra disse...?

Er det evt. andre gode forslag der ute, eks.vis noen som har kommet over et passe stort dørslag?

Jeg har brukt oransje nylongardiner fra IKEA til mye rart. Mye sikksakksøm så har det vært solid nok foreløpig, iallefall. Posen min tar bare tatt opp til 2kg, men jeg vil ikke tro den ville ha noe problem med det dobbelte.

På Bryggeland på Strømmen selger de jævlig svære dørslag. Har funka for meg!

/edit

Og en meskepose da såklart...

Jeg bruker Teresia fra IKEA, synes det fungerer glimrende for å filtrere humle.
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60260330/?query=602.603.30

Bruker en diger trakt med et dørslag i bunn, samt et stort stykke av stoffet. Når filteret går tett, trekker jeg litt stoff tilside slik at det begynner å renne igjennom igjen. Er jo litt ekstra styr samt infeksjons risk, men sålangt har ikke dette medført problemer hos meg. Star San brukes på alt som vørter er i kontakt med.

Edit: Ser du spurte om siling av mesk/vørter. Da er det vel som andre har nevnt en BIAB pose og et stort dørslag du skal ha, selv om også det gardinstoffet jeg nevnte kunne vært brukt, men en BIAB pose er det beste

Sist redigert:
Er det selve kornet du vil ha ut så går det greit med pose eller gardinstoff.
Men det gir ikke klar vørter, da tror jeg maltsenga er det som skal til.

Takk for svar. Det er malten/kornet jeg skal ha ut, jeg mesker ikke i en pose. Har en antagelse om at jeg får bedre utnyttelse av malten når det ikke er en pose i gryten. Men ser at en slik pose kan være fin til å sile med. Ser for meg at det blir en del bal å holde den på plass når jeg tømmer mesken oppi. Sånn sett er et svært silkar bedre. Har et større oppsett også og da fikk jeg en blikkenslager til å lage et kar som jeg perforerte selv. Forferdelig jobb å perforert, men det fungerer fint. Men det blir for svært når det opereres på kjøkkenet.

Tror ikke det er så veldig stor forskjell på med og uten pose. Bruker pose og det har hendt at beercalc sier 90% meskeutbytte. Det går vel like mye på nok tid og korrekt ph dette.
Hva med en "ståltrådbeholder" av den typen man legger pinnekjøttet i når dette skal kokes?
Tror en pose vil holde seg på plass i en slik. Hva tenker du vørteren skal komme i etter at vørter og malt har skilt lag?
(Bruker også Teresia fra IKEA. Fungerer helt grei det også)

Gode forslag dette, liker dette stoffet på IKEA Teresia, men jeg liker ikke Ikea...
Jeg siler over i en ny kjele som jeg da også skyller i for så å koke.

Om du har mulighet til å få en falskbunn og tappekran på kjelen din så kan du bare sirkulere til du er fornøyd, og så ha i skyllevannet mens du tapper over i kokekjelen, velprøvd og god løsning.

Tilbake
Topp