Jeg har et tips her til alle som er redd for å ta ut litt vørter for å måle SG på bryggene sine.
Jeg reiste innom et apotek, kjøpte en 100ml sprøyte og et kateter (lang slange for å hjelpe på urinering)
Sprøyten var billig og kateteret fikk jeg gratis siden den var gått ut på dato, i den sterile forpakningen. Snakker du litt med folk som jobber der, så er det sikkert mye rart som går ut på dato, forklar hva du trenger det til.
1. Jeg dynker sprøyte og kateter i starsan,
2. sprayer starsan på gjæringsdunk og gjærlås.
3. Fjærner gjærlås,
4. Setter kateter og sprøyte sammen, tar slangen ned i hullet, suger opp 100ml
5. Setter på plass gjærlås,
6. Fyller opp målerøret med sprøytens innhold, putter oppi hydrometer og leser av SG
7. En liten prøvesmak og notis i boken må til.
Denne måten har funket problemfritt for meg, og jeg har (bank i bordet) ikke hatt infeksjon i noen av mine brygg. Beste av alt,en slipper å "åpne" hele spannet.
Jeg reiste innom et apotek, kjøpte en 100ml sprøyte og et kateter (lang slange for å hjelpe på urinering)
Sprøyten var billig og kateteret fikk jeg gratis siden den var gått ut på dato, i den sterile forpakningen. Snakker du litt med folk som jobber der, så er det sikkert mye rart som går ut på dato, forklar hva du trenger det til.
1. Jeg dynker sprøyte og kateter i starsan,
2. sprayer starsan på gjæringsdunk og gjærlås.
3. Fjærner gjærlås,
4. Setter kateter og sprøyte sammen, tar slangen ned i hullet, suger opp 100ml
5. Setter på plass gjærlås,
6. Fyller opp målerøret med sprøytens innhold, putter oppi hydrometer og leser av SG
7. En liten prøvesmak og notis i boken må til.
Denne måten har funket problemfritt for meg, og jeg har (bank i bordet) ikke hatt infeksjon i noen av mine brygg. Beste av alt,en slipper å "åpne" hele spannet.