tips og råd fibm temperatur ved mesking

Jeg er ganske ny i Gammet, og satt min første batch med amerikansk IPA igår. ser ut til at det er so far so good. men jeg merket at temperaturen under mesking datt rimelig fort, selv med isolasjon utenpå måtte jeg hele tiden fyre opp litt på plata. så det jeg tenker er kan dette være løsningen: https://www.komplett.no/wilfa-enkel-kokeplate-induksjon-p-2000/809821
og bare sette den på riktig temp og selvfølgelig kontroll måle innimellon? syns den gamle traveren av en komfyr jobbet ganske hardt for å koke vørteren etterpå også, så den frister jo litt. evt hva slags termometer bruker dere? kan man ha et digitalt som ligger i gryta stort sett hele tiden? har vel en del varmetap når jeg må åpne karret og måle?
 
Jeg har kun isolert min gryte med liggeunderlag, og hos meg faller temperaturen kanskje én grad i løpet av mesketiden. Mesteparten av konverteringen skjer i løpet av de første 15 minuttene, så om temperaturen faller litt mot slutten er det ikke kritisk. Pass på at du har riktig temperatur fra starten, så lar du bare meskinga gå sin gang. Du kan evt legge en dyne/teppe/sovepose rundt gryta for ekstra isolasjon.

Når det gjelder induksjonsplate vil jeg anbefale denne: http://www.bryggselv.no/products/induksjonsplate-pro-3500w.
 
Sist redigert:
Kanskje bedre å isolere med ligge underlag. Brukte no håndkler pg tepper nå. Ja, men den induksjonsplata fra bryggselv er 2000,- dyrere enn wilfa sin. Er den 2000,- bedre? Jeg mener vaffeljerna til wilfa er jo ganske bra :)
 
Rør i mesken innimellom for å jevne ut temperaturen. Varmetapet ved åpning for måling er minimalt.

Jeg mesker uten liggeunderlag, jeg har funnet ut at dersom jeg har koketoppen på laveste effekt så holder tempen seg temmelig stabil, det er enklere enn å bale med liggeunderlag synest jeg.

Mesking er uansett den minst kritiske delen av bryggeprosessen. Så lenge du treffer temperaturen sånn noenlunde så går det bra. Ved BIAB så vil uansett temperaturen i mesken være ganske ujevn, så meskingen foregår ikke på eksakt temperatur uansett. Avhengig av hvor i mesken det måles vil tempen avvike med flere grader. Særlig når man varmer opp for å bruke flere temperatursteg.

Mesketemperaturen påvirker utgjæringen, dvs hvor mye restsukker det er i det ferdige ølet. Det er også mange andre faktorer som påvirker utgjæring, da spesielt gjærens mengde og helse, hvor mye oksygen man får inn i vørteren og temperaturen gjæringen foregår ved. Å ha kontroll på disse tre faktorene er sånn ca uendelig mye viktigere enn å ha stålkontroll på mesketemperaturen, så fokuser heller på det. Pitch nok, frisk gjær og ha kontroll på temperaturen under gjæring så skal du se kvaliteten på ølene du lager stiger mange, mange hakk.

Jeg bruker Thermapen for å måle. Det er et genialt termometer å ha på kjøkkenet. Svært nøyaktig, trenger ikke dyttes langt inn i noe for å måle og bruker kun 3-4 sekunder på å lese av temperaturen. Koster noen hundrelapper (nesten 1000 på butikk i Norge) men det er vel verdt pengene uansett hva man må betale for det.
 
Ja. Min komfyr er ikke like stabil. Virler som det er full gass eller ingen ting på den, men noen som vet om det finnes termometer man han ha sensoren oppi karret heøe tiden? Den thermapen er på ønskelista. Men må handle litt andre ting før jeg bruler 1000 lappen på den
 
får billige digitale termometer med probe på Jernia / Clas Ohlson etc. De er sikkert ikke supernøyaktige, men burde holde lenge til mesking. Bryggesjapper selger også termometer som er ganske store slik at de ikke forsvinner i gryta.

Men når du først har truffet riktig temp er det bare å isolere gryta og røre rundt innimellom. Tempen faller ganske lite og det lille temperaturfallet gjør ingen ting. Så det har ikke så mye hensikt å måle veldig ofte.

Litt flåsete sagt gjelder følgende: Om du måler feil temperatur et sted i mesken med BIAB så er det bare å måle et annet sted.

Om du observerer store temperaturfall tipper jeg dette er forklaringen - selv uten varme på komfyren og uten isolasjon av gryta er temperaturfallet mitt relativt beskjedent.
 
Glasstermometer fra Bryggselv tror jeg koster ca 70kr. Fungerer helt greit.
Ellers, ha tillit til komfyren din. Kanskje er den treg men stabil vil jeg tro den er.
Mesk med svak varme på plata og skru opp litt før du rører så tapet ikke blir så stort.
Lag flere øl før du kommer på "må ha utstyr" kjøret. Mange har mye liggende som man ikke bruker mer.
 
Er den 2000,- bedre? Jeg mener vaffeljerna til wilfa er jo ganske bra :)

Om den er verdt prisen blir vel en subjektiv vurdering :) Selv synes jeg det er praktisk med en plate med så pass effekt. Slipper å vente i evigheter på oppvarming av meskevann og å få rullende kok på vørteren. Men det blir jo også et spørsmål om hvor ofte man brygger og hvor stort volum.
 
Jeg bruker en dyppvarmer til oppvarming av meskevann og til rullende kok, har kokeplate på 2kW typ gammel wilfa og en 3kW dyppvarmer med lang stav til å sette i gryta, tror den kostet ca 5-6 hundre med frakt på ebay og det selges slike her hjemme også men sikkert til litt høyere pris.
har en 10A kurs til plata og en 16A tiol dyppvarmeren.
 
takk for råd, jeg får prøve med liggeunderlagt neste gang og se hvordan det går. må uansett finne en løsning på temp ved gjæring. har ikke mange mulighetene til å ha 16c og nedover. så må investere der først. kjøleskap go temperaturkontroller er vel greiest løsnignen der? bare finne ett gammel brukt.
 
ja, jeg har skjønt at det er veien å gå. bor i en liten leilighet, så er på leit etter et skap som rommer ett kar på 30 liter. det er visst ikke bare bare, de fleste brukte er jo "full size"
 

Jeg kan ikke anbefalle slike "billig-plater" fordi ramma rundt, eller i hvertfall touchplata, er laget i plast. Dersom kjelen ikke får plass innenfor kokesonen risikerer du å smelte plasten.

Den dyre versjonen fra bryggselv.no vet jeg ikke om er i full alu eller ei, men skulle ramma rundt kokesonen være av plast og bli deformert vil selve plata uansett ikke slutte å virke i og med at betjeningspanelet er plasert lenger vekk fra det varme området. (strålevarme fra kjelen)

Når det er sagt, jeg er også fersk så det holder og har ett lite spørsmål: hvor stort utsving på mesketemperatur vil være ok? Jeg bedriver biab og sist opplevde jeg at komfyren "tok av" og sendte mesken til 85 i løpet av rekordtid. Brukte is for å få den ned til 68 fort. Hva er egentlig værst, for mye eller for lite temp?
 
ja, jeg har skjønt at det er veien å gå. bor i en liten leilighet, så er på leit etter et skap som rommer ett kar på 30 liter. det er visst ikke bare bare, de fleste brukte er jo "full size"
Hvis du har tilgang til en kjeller/rom uten oppvarming på denne tiden av året kan du klare deg uten kjøleskap, men i en lten leilighet er vel ikke det mulighet. Gjærer lager i kjelleren nå, men pri 1 etter hygiene er å ha kontroll på gjæringstemperatur, har alt å si for ølet. STC1000 er mye brukt (søk i forumet) for dette og et sikkert valg for temp. styring
 
Jeg kan ikke anbefalle slike "billig-plater" fordi ramma rundt, eller i hvertfall touchplata, er laget i plast. Dersom kjelen ikke får plass innenfor kokesonen risikerer du å smelte plasten.

Den dyre versjonen fra bryggselv.no vet jeg ikke om er i full alu eller ei, men skulle den være av plast vil den uansett ikke slutte å virke i og med at betjeningspanelet er plasert lenger vekk fra det varme området. (strålevarme fra kjelen)

Når det er sagt, jeg er også fersk så det holder og har ett lite spørsmål: hvor stort utsving på mesketemperatur vil være ok? Jeg bedriver biab og sist opplevde jeg at komfyren "tok av" og sendte mesken til 85 i løpet av rekordtid. Brukte is for å få den ned til 68 fort. Hva er egentlig værst, for mye eller for lite temp?
Detter er også et meget omfattende tema, men forenklet : temperaturen under mesken styrer sukkerkonverteringen og bestemmer hvor mye gjærbart sukker du får. Ligger du på 70-72 grader blir det lite utgjøring og høy FG på ølet
Vanlig er å holde seg innenfor 65-69. Varmer du opp til 80 stopper du all enzymaktivitet permanent og det hjelper ikke å senke temperaturen etterpå. Mesteparten av konverteringen skjer vanligvis de første 20 minutter.
 
Detter er også et meget omfattende tema, men forenklet : temperaturen under mesken styrer sukkerkonverteringen og bestemmer hvor mye gjærbart sukker du får. Ligger du på 70-72 grader blir det lite utgjøring og høy FG på ølet
Vanlig er å holde seg innenfor 65-69. Varmer du opp til 80 stopper du all enzymaktivitet permanent og det hjelper ikke å senke temperaturen etterpå. Mesteparten av konverteringen skjer vanligvis de første 20 minutter.


Ok. Har hatt litt mindre aktivitet i gjæringskaret enn vanlig, dette kan jo forklare hvorfor. På den annen side, så brukte jeg mer malt enn vanlig (mista en pose oppi kjelen så det blei 2 kg ekstra), så hvis bare nok sukker er ekstrahert fra den uforholdsmessig større maltmengden så kan det jo hende det blir øl av det alikevell.

I bunn og grunn synes jeg biab er noe griseri og ufjampelig å drive med aleien på kjøkkenbenken, så når bare kjelen har fått større kran er dett slutt på det styret. Greier jeg å sile kraft, greier jeg å sile øl...
 
I bunn og grunn synes jeg biab er noe griseri og ufjampelig å drive med aleien på kjøkkenbenken, så når bare kjelen har fått større kran er dett slutt på det styret. Greier jeg å sile kraft, greier jeg å sile øl...

Hmm. Nå lurer jeg på om du ikke gjør noe galt. Av de forskjellige måtene jeg har brygget på er det kanskje den med minst gris - og definitivt minst oppvask. Du skal i utgangspunktet ikke sile noe, bare la malten ligge i posen og så lempe ut posen. Hva gjør du?
 
Hmm. Nå lurer jeg på om du ikke gjør noe galt. Av de forskjellige måtene jeg har brygget på er det kanskje den med minst gris - og definitivt minst oppvask. Du skal i utgangspunktet ikke sile noe, bare la malten ligge i posen og så lempe ut posen. Hva gjør du?

Tja, altså.... jeg prøver å brygge 15 liters brygg i 25 liters kjele. Griseriet oppstår når posen skal skylles. Løfter den opp og pressser ett dørslag med egenkomponerte fester under posen og lar dette hvile over vørteren. Utfordringen er at den gjerne vil henge over kanten av kjelen og medfører drypping av vørter på kokeplata. Skrekkcenarioet er å glippe posen ned i vørteren igjen med fontene som resultat. Føler liksom ikke jeg har nok armslag når jeg driver på under avtrekksvifta. Å flytte på kjelen er nemlig ikke ett alternativ når den er full av vørter. Blir nok brannskader på jobb om ikke jeg skal steke flesket mitt hjemme også.

Utfordringen løses antaglig enklest ved å kjøpe større kjele, gjerne med kurv som kan heises og henge på kanten slik at posen kan skylles og renne fra seg, men det patentet har jeg kun sett på jobb og den slags kjeler får ikke plass under kjøkkenvifta hjemme. Så derfor tenkte jeg at det enkleste må være å overføre/sile mesk til egen kjele.
 
Jeg kjører også biab, jeg flytter bare bosen over i annet kar, med "pinnekjøtt" bunn og lar den renne av og skyller i det karret. Og heller tilbake i kjelen for koking av vørter. Funker som snus det
 
Tilbake
Topp