Tilsetningssmak i kölsch

Tenker å brygge en kölsch til helga, og tenker at det hadde vært gøy å tilsatt en morsom smak.
Nå har jeg sett for meg at hylleblomst med fordel kan brukes, men er veldig i tvil om eventuell menge.
Hadde vært gøy dersom noen har eksperimentert med øltypen og kan komme med tips til hva som kan tilsettes.
Setter også stor pris på om noen har en formening om hvor mye hylleblomst som eventuelt bør tilsettes.

Kamomille brukes jo i enkelte Wit, kunne kanskje fungert? Evt kjøre på med ekstra sene tilsteninger av diverste edle humletyper, feks saaz, mittelfruh, og de i den gata.

Etter litt diskusjon med bryggepartner fant vi ut at vi ville gå steinhardt ut med smakstilsetning. Til 25L kölsch tilsatte vi ca 80g ingefær, 25g appelsinskall og 4 røde chili fra butikken under kok, og lot det koke i ca 20 min. Slengte i en liten klype safran også, men ut fra det jeg har lest på nettet, ser jeg at safranen kanskje kun har noe å si for fargen. Et par grep i prosessen gjorde at vi fikk høyere effektivitet enn beregnet og endte opp med en OG på 1060. Ut fra forandringene ser jeg at vi snakker om noe annet enn en tradisjonell kölsch her nå (Kanskje ikke kölsch lenger), men er fryktelig spent på resultatet. Nå lagres ølet på 16 grader. Skal rope ut om smaken

Steike! Som du sier, neppe mye kölsch igjen. :) Ikke sikkert det blir så galt. Chilien skal du være litt obs på. Virkestoffet (capsaicin) som gir brennende følelse er lipofilt, dvs fettløselig. Kan være at du mister veldig mye på veien hvis det ikke overlever til alkoholen er på plass.
Blir spennende å høre!

A

Steike! Som du sier, neppe mye kölsch igjen. :) Ikke sikkert det blir så galt. Chilien skal du være litt obs på. Virkestoffet (capsaicin) som gir brennende følelse er lipofilt, dvs fettløselig. Kan være at du mister veldig mye på veien hvis det ikke overlever til alkoholen er på plass.
Blir spennende å høre!

A
Takk for fint innspill! I fremtida, hvordan utnytter man best chili i et brygg? Tilsettes det i karet underveis i gjæringskaret?

Jeg har aldri prøvd selv, så dette blir litt teori. Kanskje "tørrhumle" med finkuttet chili etter primærgjæring, så får du et alkoholuttrekk av det sterke uten å få overdreven grønnsaksmak fra koking?
Ville sjekket verdsveven først. ;)

A

Tilbake
Topp