Temperaturstyrt gjæringstank

Har noen erfaring med å lage en temperaturstyrt 150-200liters gjæringstank?

Speidel har jo en til salgs her: http://www.speidels-braumeister.de/..._Stainless-steel-fermentation-tank-240l.html
Er det noen som vet hvordan den virker?

Jeg har tenkt litt på dette:

1.  Jeg har lyst til å lage den av gamle VVS beredere.
2.  Jeg har en Ølkjøler til tappetårn, den må jo kunne brukes til kjøling. Da har man jo tilgang på pumpe og kaldt vann. Men hvordan dette bør gjøres er jeg usikker på. Skal en pumpe kaldt vann gjennom en kobberspiral
      som er direkte oppi gjæringskaret, eller skal den ligge som en sløyfe rundt karet på utsiden.?  Hvor lang må spiralen være?
3    Oppvarming.  Hva med å legge en kort varmekabel rundt berederen. Kanje en varmeplate eller en lyspære?
4    Temperaturstyring.  Tenkte på to stk UT200 eller den som klarer å styre oppvarming og kjøling på en gang.

Det hadde vært fint om noen hadde gjort dette før slik at jeg kunne høste litt av erfaringer de har gjort.

jeg var litt inne på en ide om å bruke kald og varmtvann for kontroll av gjæringstanker.
prinsippet er to tanker i hverandre, med vann i mellom, og tilførsel av varmt og kaldt vann, en temperatur regulator som kontrollerer to magnetventiler som slår av/på varmt og kaldtvann for å regulerer temperatur. legger ved en skisse
tenkte å bruke en sånn:
http://cgi.ebay.com/Mini-Digital-Temperature-Controller-Thermostat-Aquarium_W0QQitemZ130456696611QQcategoryZ163866QQcmdZViewItemQQ_trksidZp4340.m263QQ_trkparmsZalgo%3DSIC%26its%3DI%252BC%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BFICS%252BUFI%26otn%3D10%26pmod%3D130443501786%26ps%3D63%26clkid%3D5183764776269832359

Vedlegg

• gjærtankitank tempregulering.png
    18,5 KB · Sett: 677
Det er noe sånn jeg er ute etter.

Hvordan får du kaldt vann? Rett fra springen?

Hva med varmtvann?  en kan jo ikke tømme familiens bereder hver gang man trenger å kjøre opp temperaturen?

Hva med isolering?

Ramsvatn skrev:
Hvordan får du kaldt vann? Rett fra springen?
Hva med varmtvann?  en kan jo ikke tømme familiens bereder hver gang man trenger å kjøre opp temperaturen?
Hva med isolering?

1. og 2. kobler rett på varmt og kaldtvann. det er ikke store mengdene varmtvann som trengs for å justere tempen noen grader (hvertfall for å oppnå 20 grader), så ingen fare for å tømme varmtvannstanken. varmtvann vil vel trenges en sjelden gang innimellom, det vil nok gå med mer kaldtvann, feks ved gjæring av lager.
3. isolering av ytre tank er nok veldig lurt, der er det mulig å gå bananas med glava og isolere ubegrenset (noe som vil redusere vannforbruket).

Hva med å sette inn ett lite vannkoker element?  Man har jo da vann mellom tankene hele tiden tiden?

Hvis jeg bruker ditt prinsipp så kan jeg bruke ølkjøleren min til å kjøle ned vannet med. Da resirkulerer jeg jo bare vannet og kjøler det tilbake i ølkjøleren. Og hvis vørteren trenger varme så slår varmeelementet seg på og kjøleren av?

Ramsvatn skrev:
Hvis jeg bruker ditt prinsipp så kan jeg bruke ølkjøleren min til å kjøle ned vannet med. Da resirkulerer jeg jo bare vannet og kjøler det tilbake i ølkjøleren. Og hvis vørteren trenger varme så slår varmeelementet seg på og kjøleren av?

kommer nok an på kontrolleren, men tror det er tilfelle med den jeg linket til. men hvis det kalde skal sirkulere hele tiden, og elementet slå seg på hver gang tempen blir for lav, så høres det ut som et lite strømsluk-monster.

Jeg synes dette så ut som en strålende ide! En sånn gjæringstank eller to vil jeg også ha, men da i litt mindre format enn 200 liter..
Kan ikke skjønne annet enn at dette vil fungere.
Vet du om noen som selger rimelige magnetventiler? Kan hende du må koble releer mellom kontrolleren og magnetventilene og ha egen strømforsyning til disse da de ikke nødvendigvis går på 220V.

ebaytemperaturkontrolleren fungerer forresten utmerket! Har en lager stående til gjæring i en kald kjellerbod. Har tapet temperatursensoren til siden av gjæringskaret med en bit motorromisolasjon. Har koblet til en varmeovn som varmer opp hele boden på varmekretsen til kontrolleren og temperaturen i ølet har vært  dønn stabil mellom 7.9 og 8.1 de siste tre dagene.

Jeg har tenkt på VVS beredere.

Jeg kan kjøre samme prinsipp som i kokekarene mine. Man bruker 2 tanker med forskjellig diameter da for man et mellomrom på 2cm.

beefeater skrev:
Jeg synes dette så ut som en strålende idé! En sånn gjæringstank eller to vil jeg også ha, men da i litt mindre format enn 200 liter..
Kan ikke skjønne annet enn at dette vil fungere.
Vet du om noen som selger rimelige magnetventiler? Kan hende du må koble releer mellom kontrolleren og magnetventilene og ha egen strømforsyning til disse da de ikke nødvendigvis går på 220V.

ebaytemperaturkontrolleren fungerer forresten utmerket! Har en lager stående til gjæring i en kald kjellerbod. Har tapet temperatursensoren til siden av gjæringskaret med en bit motorromisolasjon. Har koblet til en varmeovn som varmer opp hele boden på varmekretsen til kontrolleren og temperaturen i ølet har vært  dønn stabil mellom 7.9 og 8.1 de siste tre dagene.

Det som er viktigst er vel å ha DC på magnetventilen :)

Det går vel an å lage en kald sløyfe og en varm sløyfe av kobberrør i en enkeltvegget gjæringstank også. Eller én sløyfe som er koblet på både varmt og kaldt vann. Det er jo kun en av delene som brukes om gangen uansett. Kan kjøre de gjennom lokket, slik at det er lett å rengjøre etterpå og ingen fare for lekkasje  :)

Bjarte H skrev:
Det går vel an å lage en kald sløyfe og en varm sløyfe av kobberrør i en enkeltvegget gjæringstank også. Eller én sløyfe som er koblet på både varmt og kaldt vann. Det er jo kun en av delene som brukes om gangen uansett. Kan kjøre de gjennom lokket, slik at det er lett å rengjøre etterpå og ingen fare for lekkasje  :)

Bør vel kanskje ikke ha for høy temperatur på varmtvannssløyfa, det vil vel drepe gjærcellene som kommer i kontakt med kobberet?

Ørjan B skrev:
Bjarte H skrev:
Det går vel an å lage en kald sløyfe og en varm sløyfe av kobberrør i en enkeltvegget gjæringstank også. Eller én sløyfe som er koblet på både varmt og kaldt vann. Det er jo kun en av delene som brukes om gangen uansett. Kan kjøre de gjennom lokket, slik at det er lett å rengjøre etterpå og ingen fare for lekkasje  :)

Bør vel kanskje ikke ha for høy temperatur på varmtvannssløyfa, det vil vel drepe gjærcellene som kommer i kontakt med kobberet?
Nei det er nok lurt å holde det bare litt over ønsket gjæringstemperatur. Tror det hadde fungert godt.

Tilbake
Topp