Temperaturkontroll i kjøleskap.

Jeg tenker å bruke et lite kjøleskap til gjæring av lager.
Ser mange her på forumet bruker diverse kontrollmekanismer på kjøleskapene. Hvorfor det egentlig?
Når jeg stiller inn kjøleskapet på 3. f.eks holdes jo temperaturen uansett på en jevn temperatur.
Er det noe her jeg ikke har fått med meg?

Er vel helst til gjæring av ale, ved f.eks. 18-20 grader, at temp kontroll med varmekilde er nødvendig.

Mange kjøleskap har en termostat som har maxtemp også - og den er gjerne under den temperaturen du ønsker å gjære f.eks. lagerøl på. Sånn sett er det ganske praktisk å overstyre den innbygde termostaten...

Jon Sira skrev:
Jeg tenker å bruke et lite kjøleskap til gjæring av lager.
Ser mange her på forumet bruker diverse kontrollmekanismer på kjøleskapene. Hvorfor det egentlig?
Når jeg stiller inn kjøleskapet på 3. f.eks holdes jo temperaturen uansett på en jevn temperatur.
Er det noe her jeg ikke har fått med meg?

3 grader er i kaldeste laget for gjæring av en lager. Dessuten skal en helst måle temperaturen i vørteren og ikke i rommet. Erfaringsmessig har det vist seg at det er tilstrekkelig å feste måleprobe på utside av dunk, og isolere punktet mot romtemperatur.

En STC1000 (egentlig en akvarietermostat) er enkel å bruke til å regulere temperaturen i kjøleskap under gjæring. Denne koples til stikkontakt og slår på kjøleskapet nå temperatur i vørter overstiger satt temperatur. Et slikt system gir deg mye bedre kontroll over temperaturen under gjæringen.

http://www.ebay.co.uk/itm/Digital-STC-1000-Termoregolatore-All-Purpose-Thermostat-Aquarium-w-Sensor-Probe-/200937407692?pt=UK_BOI_Industrial_Automation_Control_ET&hash=item2ec8cd84cc

ovestad skrev:
En STC1000 (egentlig en akvarietermostat) er enkel å bruke til å regulere temperaturen i kjøleskap under gjæring. Denne koples til stikkontakt og slår på kjøleskapet nå temperatur i vørter overstiger satt temperatur. Et slikt system gir deg mye bedre kontroll over temperaturen under gjæringen.
Den vil altså slå av og på kjøleskapet for å justere temperaturen? Uten at kjøleskapet blir ødelagt?

Du må ha en Frostvakt og stc 1000, samt kontroll boks, her står endel inn på forumet om du tar og søker på gjæringskap mener jeg på :) om du kjøper stc 1000 følger det med bruksanvisning hvordan den skal koblest opp..Har dette på fryser hjemme der jeg har pils til gjæring nå, tempraturen holder seg på -1 +1 grad til det som er innstilt:)

Stenumgard skrev:
ovestad skrev:
Den vil altså slå av og på kjøleskapet for å justere temperaturen? Uten at kjøleskapet blir ødelagt?
Hei. Jeg bruker denne på 2 kjøleskap og en fryseboks uten at de har gått i stykker. (ca ett år)
Det er enkelt og greit fire settinger som du stiller inn.

F1 Temp set - ønsket gjæringstemperatur
F2 Difference Set Value - hvor mye kan du tåle at temp. svinger (setter du den til 1 så vil tempen dersom den er satt til 19grader kunne variere fra 18 til 20 grader)
F3 Compressor Delay - settes på maksimum verdi for å hindre kompressoren i å gå dukken.
F4 Temperature Calibration Value - Mine har kontrollere er ok til gjæring. Har de feil verdi så kan du sette inn en korreksjonsverdi her.
en høyere diff set value vil og gi en "roligere" kompressor. Siden den ikke trenger å jobbe så ofte for å holde f.eks. 0.1 i diff. Min er satt på 0,5 i diff. Men det funker på 1 i diff også  :)
Husk at det er 220V AC.  Finn deg en godkjent boks og koble dette i . (for du må koble litt selv her) Det kan gjøres med deler fra Chlas! Men dette vet du kanskje fra før.

rhildre skrev:
Du må ha en Frostvakt og stc 1000...
Om du trenger en varmekilde eller ikke avhenger av omgivelsestemperaturen gjæringsskapet står i og hvor varmt du ønsker å gjære. Dersom skapet står i en romtemperatur som alltid er høyere enn ønsket gjæringstemperatur trenger du ikke noen varmekilde, kun kontroll på kjøling.

Termostatene i både kjøl og frys kan være ganske unøyaktige, og måler ikke nødvendigvis temperaturen i brygget. Jeg har to gjæringsskap, det ene kontrolleres med STC1000 det andre med UT200. Ingen har varmekilde i bruk da begge står i rom som holder mer enn 19 grader året rundt. (Det med STC1000 har en varmekolbe fra Maritim, men jeg bruker den kun når jeg gjærer brygg hvor det er nødvendig å komme over omgivelsestemperatur).

Det er viktig som det påpekes at du setter et intervall på termostaten (STC1000 eller UT 200) slik at kompressoren i skapet får hvile, og ikke går av/på i korte intervaller. Da blir den ødelagt.

EDIT: Har ytterligere en STC1000 i kegeratoren. Her ligger temp-føleren i friluft ca. 2/3 ned fra toppen og 10 cm ut fra skapveggen. Har bare prøvd meg frem, og bruker her +- 1 grad mot +- 0,4 i gjæringsskap. Grunnen til at jeg ikke fester denne på et fat er at innholdet i fatene på mystisk vis blir borte, antakelig en slags fordamping/lekkasje gjennom stålet  ;D

Jeg er ikke trygg på å tukle så mye med elektronikk. Satser derfor på kjøleskapets egen termostat. Har målt temperatur over lengre perioder og den holdes jevnt på 9 grader. (veit at ikke luft temp og temp i karet er det samme ).

Jon Sira skrev:
Jeg er ikke trygg på å tukle så mye med elektronikk. Satser derfor på kjøleskapets egen termostat. Har målt temperatur over lengre perioder og den holdes jevnt på 9 grader. (veit at ikke luft temp og temp i karet er det samme ).

Det er det ikke. Under stormgjæringen har jeg målt så mye som 23grader i et rom som holder 20. (Ale gjæring)

Du må hvertfall teste litt og justere etter dette.

Med stc1000 så måler føleren tempen på gjæringa og ikke omgivelsene. (Hvis du isolerer rundt giveren da :))

Om du er skeptisk til å tukle for mye kan vel en UT-200 være noe http://www.bryggselv.no/products/ut200-temperatur-kontroll

Det er faktisk mye lettere å lage et stc-1000 oppsett enn det det virker som.

Noe som kunne hørt hjemme i et eget DIY-underforum, hint-hint ;)

Hei
Jeg trenger varme i mitt skap - det kommer til å stå i kjelleren der det er 10 grader.
Noen forslag til hva jeg kan bruke som varmekilde ?

Henrik

Tilbake
Topp