Temperatur

Hei

Jeg er helt ny i ølbrygging og tenkte å ta fatt i min første maltekstraktbrygg om ikke så lenge. Jeg tenkte å brygge en lys ale med undergjær. Siden jeg ikke har tilgang til kjeller og undergjær krever temperatur på ca. 10 grader, lurte jeg på om hvor stor betydning det har hvis det blir store temperatursvingninger gjennom gjæringstiden? Tenkte jeg skulle sette brygget enten i et rom som holder ca. 15 grader (men kan gå opp mot 18 om dagen), eller loftet som blir litt kaldere ca. 8-10 grader om kvelden/natten og 15 om dagen.

8-10 grader er helt fint det, isoler gjæringsdunken med liggeunderlag eller lignende, så får du jevnere temp på brygget. husk at du har litt høyere temp der enn i rommet også, selv om det ikke er så stor forskjell ved undergjær.
15-18 grader blir litt høyt for undergjær. lett for litt mye fruktighet da.... men blir sikkert drikkendes det og.

Det er definitivt lettere å brygge ales ("overgjærede" øl) enn lager ("undergjærede" øl), blant annet på grunn av gjærmengde (dobbelt så mye som i ales) og gjæringstemperatur (typisk 7-10 grader, istedet for 18-20).

Gjæringen utvikler varme, spesielt de første dagene, og det er nettopp da du ikke vil at den skal jobbe for varmt (den jobber gjerne på 2-4 grader høyere temperatur enn i rommet rundt), for å unngå uønskede smaker. Temperatursvingninger er nok ikke optimalt, men prøv og se hvordan det går.

SafAle US-05 er en fin og ren alegjærtype, som du kan lage massevis av forskjellige gode øl med! :)

Når du først nevner safale (føler jeg interrupter alle her:) ), det er jo en tørrgjær, men tåler den noe lagring? skal bestille fra vinogbar (butikken dems blir jo aldri ferdig..) så lurer på om jeg skal bestille flere pakker likegreit?

Takk for svar. Da starter jeg nok med en overgjär. Kommer tilbake når jeg har startet bryggingen...dette blir morro  :skitbra:

Forresten er det noen som har en formening om disse råvarene som jeg skal bruke, funker de bra sammen etc.?

Saaz humleblomst, alfasyre 3,5 %

Irish Moss

Weyermann maltekstrakt 4 kg valgfri type uten humle og gjær

Frysetørret overgjær Safale 04

Skal koke dette i omganger siden jeg ikke har större enn 5 liters kjele. 15 liter koker jeg dagen för, deretter gjären og ekstrakten sammen i 5 liter vann.

neslekkim skrev:
Når du først nevner Safale (føler jeg interrupter alle her:) ), det er jo en tørrgjær, men tåler den noe lagring? skal bestille fra vinogbar (butikken dems blir jo aldri ferdig..) så lurer på om jeg skal bestille flere pakker likegreit?

Ved lagring i kjøleskap har den holdbarhet på mange måneder uten nevneverdig kvalitetsforringelse. Sammenlignet med våtgjær er holdbarheten altså meget god.

Anders_1979 skrev:
Skal koke dette i omganger siden jeg ikke har större enn 5 liters kjele. 15 liter koker jeg dagen för, deretter gjären og ekstrakten sammen i 5 liter vann.

Regner med at du ikke mente du skulle koke gjæren, men for sikkerhets skyld, ikke gjør det. Gjær dør ved varmere en ca 37 grader (tror jeg, sikkert andre som har mer nøyaktig tempratur).

Du kan prøve å bruke loftet, kjøle ned vørteren til litt under 10 grader, isolere det mens det står på loftet, og bruke Californian lager-gjær som skal lage forholdsvis ren lager selv ved litt høyere temperaturer. ;)

Ok da er det ikke lenge för utstyret mitt kommer og tenkte å spörre en siste gang för jeg begynner om min oppskrift er noe god  :attevar:

Tenkte å brygge 20 liter lys ale på dette i ca. 20-25 grader:

Saaz humleblomst, alfasyre 3,5 %----250 g Brukes som bitter og aromahumle

Irish Moss

Weyermann maltekstrakt 4 kg til------4 kg

Frysetørret overgjær Safale 04------250 g

Mengdene er ganske voldsomme...
Med 3kg ekstrakt og 75g humle, ender du opp rundt 5,5% alkohol og 30 ibu bitterhet.
Ville og vurdert ein engelsk humle, Kent Goldings eller Fuggle.

Beer calc på www.haandbryg.dk er og eit bra verktøy.

Lukke til!

MudGun skrev:
Mengdene er ganske voldsomme...
Med 3kg ekstrakt og 75g humle, ender du opp rundt 5,5% alkohol og 30 IBU bitterhet.
Ville og vurdert ein engelsk humle, Kent Goldings eller Fuggles.

Beer calc på www.haandbryg.dk er og eit bra verktøy.

Lukke til!

Testet calc. og jeg kom frem til at hvis jeg brukte alle 4 kg. med ekstrakt med 75 humle og 5-7 gram gjär på 20 liter ville jeg få et brygg på 5,1% med en bitterhet på 30 IBU. Er 30 mye bitterhet? Ev.t hva kan jeg gjöre for å få ned denne?

Fant en liste med noen IBU verdier:

Ales
Pale Ale / Amber Ale – 20-50 IBU
India Pale Ale – 40-60 IBU (this would have quite a bitter bite)
ESB, aka Extra Special Bitters – 28-40 IBU
English Brown Ale – 20 IBU
Porter – 20-40 IBU
Irish Stout – 30-60 IBU (can be quite bitter, depending on signature)
Barleywine – 50-100 IBU (power punch!)

Lagers
American Pale Lager – 10-15 IBU
Pilsner – 25-45 IBU
Bock – 20-30 IBU

Finnes det en bedre liste, eller er dette godt nok dugende?

Tilbake
Topp