Tam øl

Hei.

Etter at min første pale har stått 14 dager til karbonering med ca 5,5g sukker så synes jeg den er litt tam.

Hvordan kunne jeg fått den bedre? 5-6g/l er jo korrekt formel, og gjæren gjør vel jobben sin på 14 dager uansett så lenge det er gjær igjen? (Og det vet jeg vel at det er siden jeg traff FG)

Har det stått i romtemperatur?
Var gjæren ok så er den normalt ferdig med å spise sukkeret nå.
Du kan kjøle ned og åpne igjen og ha mer sukker i men det er alltid vanskelig å vite hvor mye.
Mangler det bare litt hadde jeg ikke gjort noe.
Om formelen sier 5,5 gram og du liker 6,5 så må du velge om det er du eller formelen som får bestemme.
Skal du sende inn til konkurranse så bør du karbonere iht øltype.

5,5 gr i en pale ale vil normalt avgjort ikke kjennes tamt ut. Hvordan er det med skum? Og smaken; du bør kjenne litt sødme som ikke skal være der hvis gjæren ikke er ferdig med jobben sin i flaska.

Kan det være at korkene fra bryggeland ikke er helt optimale på bjørnungene? Slet litt på kapselpåsetteren fra brygg selv ,og som dere ser er den litt skeiv.
Er dette er kjent problem?

Vedlegg

• image.jpeg
    image.jpeg
    151,6 KB · Sett: 30
Jeg har vondt for å tenke meg at korkene er problemet. Billige korkemaskiner kan gi deg litt plunder - jeg gikk grundig lei av min - og kanskje blir en og annen kork ikke sittende godt nok, men det vil være veldig få.
Dårlig skum betyr nok at bare noe av sukkeret er spist. Sett flaskene varmere (badet?), og snu dem litt opp og ned etter noen timer, så du får gjæren opp i ølet igjen. Det bør gjøre susen.

Tilbake
Topp