Svinn av vørter til humla

Hei, jeg bare lurte på om andre har problemer med at relativt mye av vørteren absorberes og "forsvinner" i humlen? Særlig ved brygging av små volum, og bruk av blomst, sveller humlen voldsomt, og "stjeler" relativt mye av væsken. I dag løste jeg dette ved å presse ut siste rest i gryta med en stekespade, men vet ikke hvor lurt dette var.  Hvordan løsere dere, mer erfarne, bryggere dette problemet?

Jeg "løser" det ved ikke å bry meg... Det går tapt en del, avhengig av hvor mye humle man bruker, men det er lite å gjøre med det. Man kan selvsagt bruke pellets og ordne seg et system med god sentrifugering, men det letteste er nok bare å justere batch-størrelsen sin, slik at man sitter igjen med det man ønsker. Har du et godt system for avsiling av vørteren, og litt tålmodighet, vil du minimere tapet, men man må dessverre regne med en del svinn.

Om du presser ut vørter av humlen, vil du få med en god del gugge også. Med mer bunnfall etter endt gjæring, er det ikke sikkert du egentlig tjener så voldsomt mye på dette. Det kan også påvirke ølets smaksmessig, men dette er det delte meninger om. Jeg heller til at det ikke betyr allverden, men lar humlen likevel være i fred.

Selv, når jeg tapper vørteren over i gjæringskarret, heller jeg det igjennom en finmasket maltpose, så presser jeg forsiktig ut det  meste av veske som er igjen i humel + hot/cold-breake.
Har ikke lagt merke til noen større pro lemer med det.

takk for svar folkens. var bekymret for at mye av godsakene i humla satt igjen, og at dette derfor kunne være viktig. men da er det tydeligvis ikke absolutt kritisk for ølet hva man gjør med denne siste resten. flotte greier.

Gahr skrev:
Jeg "løser" det ved ikke å bry meg... Det går tapt en del, avhengig av hvor mye humle man bruker, men det er lite å gjøre med det. Man kan selvsagt bruke pellets og ordne seg et system med god sentrifugering, men det letteste er nok bare å justere batch-størrelsen sin, slik at man sitter igjen med det man ønsker. Har du et godt system for avsiling av vørteren, og litt tålmodighet, vil du minimere tapet, men man må dessverre regne med en del svinn.

Om du presser ut vørter av humlen, vil du få med en god del gugge også. Med mer bunnfall etter endt gjæring, er det ikke sikkert du egentlig tjener så voldsomt mye på dette. Det kan også påvirke ølets smaksmessig, men dette er det delte meninger om. Jeg heller til at det ikke betyr allverden, men lar humlen likevel være i fred.

Enig.  :ilike:
Dette er også min enkle teknikk. Det forsvinner ca 1l pr 100gr humle. Og det er tapt øl. Jeg har en kraftig klype jeg kjøpte fra B3 som jeg presser humleposene med, men det blir likevel mye borte. Justering av batchen er ganske funksjonelt. Om man ikke har mulighet til å koke opp mer kan man også bruke pellets og heller la de følge med oppi gjæringskaret. Etter noen uker med gjæring bunnfeller det ganske kompakt og man mister minimalt med vørter.

Min "løsning" er å ha en tråd i hver humlepose, Når jeg begynner å tappe vørter, så knyter jeg disse høyt i kjelen. På den måten så får de rent av seg en god del av vørteren uten at jeg må klemme på posene.

Det funker for meg som bruker humlepose ;)

Når jeg brygger med hel humle er jeg sikker på at jeg mister mer enn 1 liter per 100gram humle, så hel humle er en skikkelig vørtertyv.

Noen av oss ihvertfall driver å beregner hvor stort utbytte vi får av malten under meskinga.
Her inngår maltmengde, volum, og OG.
Hvilket volum er det dere regner med?
Hvis humla stjeler en liter pr. 100 gram, så blir det feil å beregne meskeutbyttet fra det volumet som havner i gjæringskaret.

Egil B.

Jeg beregner alltid meskeutbyttet, dvs jeg tar ut vørterprøve etter at det har startet å koke og jeg vet volumet. Etter koking med humleoppsug og gugge sitter jeg igjen med stusselige 70%, som dere kanskje skjønner er jeg en humlegaling.

Hvis du sitter igjen med 70% volum i gjæringskaret av det du hadde i kjelen når du begynte å koke,
så viser jo det at det har stor betydning hvilket volum, og hvilken avlesning av sukkerinnholdet som legges til grunn ved beregning av meskeutbytte.
Jeg har hittil benyttet et enkelt regneark fra de gamle nettsidene til PETIT for å sette opp resepter, og beregne utbytte og bitterhet.
Ser at jeg må lage meg et nytt regneark, der jeg kan legge inn volum og sukkerinnhold, både før og etter kok.

Egil B.

Man kan gjøre slik Richard gjør, altså beregne utbyttet utifra SG og volumet ved starten av kokingen, eller bruke OG og volumet etter koking (det gjør jeg). Disse tallene bør gi omtrent samme utbytte. Å bruke volumet etter avsiling (altså vørtermengden i gjærkaret) blir som Egil B. sier feil, da man alltid vil ha mindre vørter i gjærkaret enn i gryta.

Richard skrev:
Jeg beregner alltid meskeutbyttet, dvs jeg tar ut vørterprøve etter at det har startet å koke og jeg vet volumet. Etter koking med humleoppsug og gugge sitter jeg igjen med stusselige 70%, som dere kanskje skjønner er jeg en humlegaling.

Hvordan beregner du volumet, jeg tenker da på at 100 liter ved 4 grader er mindre enn 100 liter ved 100 grader ?
Jeg tror BeerTools kalkulerer med dette siden 100 liter blir til 96 liter ved 20 grader.

Da konkluderer jeg med at utbyttet mitt har vært bedre enn først antatt.
Jeg må se nærmere på regnearket, og rutinene.
Egil B.

Egil B. skrev:
Hvis du sitter igjen med 70% volum i gjæringskaret av det du hadde i kjelen når du begynte å koke,
så viser jo det at det har stor betydning hvilket volum, og hvilken avlesning av sukkerinnholdet som legges til grunn ved beregning av meskeutbytte.
Jeg har hittil benyttet et enkelt regneark fra de gamle nettsidene til Petit for å sette opp resepter, og beregne utbytte og bitterhet.
Ser at jeg må lage meg et nytt regneark, der jeg kan legge inn volum og sukkerinnhold, både før og etter kok.

Egil B.

70% utbytte var det jeg tenkte på, ordla meg litt klønete.

Hmm... har vel egentlig altid målt utbyttet i forhold til mengden i gjæringskarret, men dette er mest p.g.a. det ellers ville blitt feil når jeg legger inn tallene i BS.
Får kanskje prøve å oppgradere tallene til å vise "batch size" som mengden vørter i gryten etter kok, istedet for mengde vørter i gjæringsdunken.
Har dog regnet utbyttet etter att jeg har tilsatt gjæren med noe av starter vørteren, å dermed tengt att det kompanserer til en vilss grad.

Noen som vet ca. hvor mye plass humle tar?
Hvist man bruker f.eks. 300g humle, kan man da regne det til å tilsvare ca.3dl, å dermed trekke fra 3dl på målingen?

Fyll en bøtte breddfull med vann og stikk humleposen nedi, mål det som renner ut, for mitt vedkommende blir ikke det så mye at det ikke går opp i opp med unøyaktigheten i målingene, neppe mer enn 1 %.

Edit:
ikke 1 men 0,1 %

Oddvar Demmo skrev:
Fyll en bøtte breddfull med vann og stikk humleposen nedi, mål det som renner ut, for mitt vedkommende blir ikke det så mye at det ikke går opp i opp med unøyaktigheten i målingene, neppe mer enn 1 %.

Edit:
ikke 1 men 0,1 %

Men når man så tar humla ut igjen, tar man også med seg en mengde vann som er større en den fortrengte væskemengden..

mojo skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Edit:
ikke 1 men 0,1 %

Men når man så tar humla ut igjen, tar man også med seg en mengde vann som er større en den fortrengte væskemengden..

Her tror jeg det var snakk om hvor mye volumet øker når humle tilsettes, slik som når kjøler senkes i vørteren (10 m 12 mm rør utgjør 1 liter) Måler du antall liter vørt i kokekjelen etter fx. koking må alt som ikke er vørt trekkes fra for å få rett antall liter.

Tilbake
Topp