Surøl prosjekt

planlegger et langtidsprosjekt med surøl og trenger litt innspill. planen er å ha et enkelt maltskjema med 3.5 kg pale malt og 1.5 kg hvete. tenkte å bruke White Labs sin sourmix-gjær.
jeg tenkte å sette selve "basisen" nå, 18 liter, og la den stå frem til høsten. når jeg da hiver den over i secondary tenkte jeg å splitte den opp i 4 og bruke disse små glassgrowlerene (5L?) hvor jeg tenker å tilsette diverse snadder. tenker blåbær i en, bringebær i en, stikkelsbær i en og kirsebær i den siste. humlen har jeg ikke helt bestemt meg over, men tenker å holde det veldig enkelt der også! 30 gram pellets som har fått kjørt seg litt i ovnen på 100 grader for å ødelegge de antibakterielle egenskapene. er jeg helt på vidda nå eller virker dette som et gjennomførbart prosjekt? kom gjerne med innspill  på maltskjema og hvilken type humle som kan passe, og om bærene jeg har tenkt å bruke er way off :p den sourmixen til whitelabs er vel litt belgisk inspirert om jeg ikke tar helt feil.

Surøl er spennende, Det ligger en veldig bra artikkel i medlemseksjonen skrevet av O Store om emnet, Der er det også bra oppskrifter. Prøv der.

Tilbake
Topp