Kjell_inn skrev:
borander skrev:
Tenker at vi heller kan bryte signalet fra PID-en, f.eks.
Det å bruke en kontaktor er nok det beste, da vil begge fasene ut til elementet kunne brytes, ved å bryte signalet fra PID en så stopper det bare SSR en og da vil ene fasen ut til elementet vere spenningsatt. Så blir nå litt tryggere når begge fasene er brutt.
Bjarte H skrev:
Da vil du ha varme på elementet eller pumpe på dersom ssr eller annet rele henger seg opp. Med hovedbryter er alt helt av.
Jeg kan jo mene litt om dette:
Kort versjon:
Hør på de to som jeg har sitert her.
Litt lengre sysning og mening:
Bygg anlegget ditt med flerpolig brudd før SSR, dette gir anlegget ditt en høy grad av sikkerhet og en enkel måte å koble vekk effekten på, når SSR henger seg, og det vil den nok gjøre før eller senere, det er i hvertfall min erfaring, om du velger å gjøre dette med en ren bryter eller en kontaktor må du nesten vurdere selv, men jeg heller mot kontaktor, da styringen kan bygges opp slik at den kobles vekk når du ikke har behov for effekten fra SSR'n.
SSR har som regel heller ikke galvaniskskille derfor er det ofte en liten lekkstrøm fra sånne, den unngår du ved å gjøre SSR spenningsløs når den ikke er i driftsmodus. Hvis en mener at en driftslampe greit å bruke for å oppdage at SSR har hengt seg, så må man bygge inn en lampetest funksjon og etablere rutiner for bruk av denne for å være sikker på at dioder/pærer er hele.
Hvis du alikevel ikke vil bygge med flerpolig brudd, så sørg ihvertfall for at kontaktene du bruker for å koble lasten til styreskapet har bryterkapasitet for aktuelle strømmer, slik at du er på den sikre siden når du manuellt må bryte laststrømmen.
Hvis du har lyst til å kikke på hvordan lignende oppgaver er løst i Automatiseringsfaget så har du en link til illustrasjonene fra en lærebok i fra 2011
her.
mvh
Bjørn Erik