Styreskap og bruk av kontaktorerer/reléer.

Heisann. Sitter og tenker litt på dette, og hverken jeg eller elektrikeren i bryggeriet vårt ser hvorfor The Electric Brewery er koblet slik det er gjort. Noen som har en rask forklaring på hvorfor han velger å bruke kontaktorer for å håndtere sterk strøm som bryterne ikke klarer, når man kan koble bryterne andre steder, og unngå problemet i sin helhet?

Er vi på bærtur her?
 
Da vil du ha varme på elementet eller pumpe på dersom ssr eller annet rele henger seg opp. Med hovedbryter er alt helt av.
 
borander skrev:
Tenker at vi heller kan bryte signalet fra PID-en, f.eks.

Det å bruke en kontaktor er nok det beste, da vil begge fasene ut til elementet kunne brytes, ved å bryte signalet fra PID en så stopper det bare SSR en og da vil ene fasen ut til elementet vere spenningsatt. Så blir nå litt tryggere når begge fasene er brutt.
 
udyjy7ur.jpg


Slik hadde vi tenkt oss det, hvis dette ga mening?
 
Ser gjerne ut som dere tenker litt feil med oppkoblingen av SSR, ser ut som dere har tegnet det to polt. Signalet fra piden er bare et styresignal som skrur av og på "reelet"/mosfeten i ssren, denne vil da switche utgangen og kappe opp spenningen. På tegningen ser du hvordan det henger sammen visst du skjønner den.
 

Vedlegg

  • SSR.1.jpg
    SSR.1.jpg
    9,9 KB · Sett: 385
Kjell_inn skrev:
Ser gjerne ut som dere tenker litt feil med oppkoblingen av SSR, ser ut som dere har tegnet det to polt. Signalet fra piden er bare et styresignal som skrur av og på "reelet"/mosfeten i ssren, denne vil da switche utgangen og kappe opp spenningen. På tegningen ser du hvordan det henger sammen visst du skjønner den.

jaja men prinsippet er det samma
 
Bjarte H skrev:
Da vil du ha varme på elementet eller pumpe på dersom ssr eller annet rele henger seg opp. Med hovedbryter er alt helt av.


Er dette et stort problem ?
Pleier SSR å henge seg opp?

EDIT: lampa vil lyse hvis det forsatt er på, det er jo akkurat derfor man har en driftslampe
 
Kjell_inn skrev:
borander skrev:
Tenker at vi heller kan bryte signalet fra PID-en, f.eks.

Det å bruke en kontaktor er nok det beste, da vil begge fasene ut til elementet kunne brytes, ved å bryte signalet fra PID en så stopper det bare SSR en og da vil ene fasen ut til elementet vere spenningsatt. Så blir nå litt tryggere når begge fasene er brutt.


Hva er poenget med å ha et allpolig brudd?

EDIT:

Man skal jo ikke fikle med sakene når skapet er på. Jobbe under spenning er alltid fyfy.....
 
hans kopp skrev:
Hva er poenget med å ha et allpolig brudd?

EDIT:

Man skal jo ikke fikle med sakene når skapet er på. Jobbe under spenning er alltid fyfy.....

Klart man skal holde fingra vekke fra spenningen ja, men jordfeil kan nå oppstå da har du muligheten til å koble ut det elementet mens de andre kan fungere. Så er det vel en liten lekkasjestrøm med i SSR når de er i off, har ikke så stor betydning men er nå greit å unngå.
 
har man klart å lokalisere feilen på et element er det vel bare å nappe ut strømmen på det elementet?
det er jo powercønts hele veien.

ser forsatt ikke et reelt problem med å bryte styrestrømmen i stede for hovedstrømmen.
å bryte begge faser kan kan sikkert lønne seg, men hvor dette er nødvendig ser jeg ikke.
 
Kjell_inn skrev:
borander skrev:
Tenker at vi heller kan bryte signalet fra PID-en, f.eks.

Det å bruke en kontaktor er nok det beste, da vil begge fasene ut til elementet kunne brytes, ved å bryte signalet fra PID en så stopper det bare SSR en og da vil ene fasen ut til elementet vere spenningsatt. Så blir nå litt tryggere når begge fasene er brutt.
Bjarte H skrev:
Da vil du ha varme på elementet eller pumpe på dersom ssr eller annet rele henger seg opp. Med hovedbryter er alt helt av.

Jeg kan jo mene litt om dette:

Kort versjon:

Hør på de to som jeg har sitert her.

Litt lengre sysning og mening:

Bygg anlegget ditt med flerpolig brudd før SSR, dette gir anlegget ditt en høy grad av sikkerhet og en enkel måte å koble vekk effekten på, når SSR henger seg, og det vil den nok gjøre før eller senere, det er i hvertfall min erfaring, om du velger å gjøre dette med en ren bryter eller en kontaktor må du nesten vurdere selv, men jeg heller mot kontaktor, da styringen kan bygges opp slik at den kobles vekk når du ikke har behov for effekten fra SSR'n.

SSR har som regel heller ikke galvaniskskille derfor er det ofte en liten lekkstrøm fra sånne, den unngår du ved å gjøre SSR spenningsløs når den ikke er i driftsmodus. Hvis en mener at en driftslampe greit å bruke for å oppdage at SSR har hengt seg, så må man bygge inn en lampetest funksjon og etablere rutiner for bruk av denne for å være sikker på at dioder/pærer er hele.

Hvis du alikevel ikke vil bygge med flerpolig brudd, så sørg ihvertfall for at kontaktene du bruker for å koble lasten til styreskapet har bryterkapasitet for aktuelle strømmer, slik at du er på den sikre siden når du manuellt må bryte laststrømmen.

Hvis du har lyst til å kikke på hvordan lignende oppgaver er løst i Automatiseringsfaget så har du en link til illustrasjonene fra en lærebok i fra 2011 her.

mvh
Bjørn Erik
 
Eg har brukt kontaktorar før SSR'ane av eit par grunnar:

Om eit SSR skulle feile er tendensen at den feilar i lukka tilstand, då vil eg kunne kutte spenninga til dei ved å legge ut kontaktoren (styrt med brytar på panelet). Eg kan fortsette bryggedagen ved å manuelt kunne legge inn og ut element i kokekjele og HERMS (separate trefasekontaktorar).

Under brygging vil HERMS vere aktiv under mesking og kokekjelen vil vere av, og vise versa. Eg ynsjer ikkje at det står spenning på SSR'ane som ikkje er i bruk fordi i verste fall skulle ein SSR feile i lukka tilstand vil det stå spenning ut på eit element som ikkje har vatn på seg med tørrkøyring som resultat.

Det er god praksis å ha topolt brudd på alt som er brukt i våtrom. Dette er også eit krav i fastinstallasjon.

Om ein ynsjer nødstoppbrytar så skal den ha normally closed (NC) kontaktsett som er kobla i serie med kontaktorspolen slik at kontaktoren legg ut om du trykker inn nødstopp. Iom NC kontaktsett vil styrestraumen brytast om det skulle bli dårleg kontakt i styrestrau/nødstoppkretsen.


Lekkasjestraumen i eit SSR har ingenting med galvanisk skille å gjere, den er det uansett om SSR er galvanisk skilt eller ikkje. Denne lekasjestraumen er nok til å få lys i ein 230v LED eller glimlampe. Glødelamper vil neppe lyse. Eit SSR er ikkje eit brudd i kretsen som ein brytar/rele/kontaktor, så det kan ikkje definerast som einpolt/topolt brudd.
 
Tilbake
Topp