Stuck fermentation

Har en batch med hveteøl som har stoppet på 1020. Prøvde for første gang Mangrove Jack`s M20 Bavarian Wheat. Jeg pitchet nok gjær, luftet vørter osv. Har forsøkt å røre forsiktig i bunnen av karet uten resultat. Noen som har noen tips? Pitche ny gjær? Kan dette flaskes, eller blir det flaskebomber?..

OG, og gjæringstemperatur? Hadde samme problem med WLP566, stoppa på 1020. Øka temp til 23, og den drog i vei ned til 1010.

Har akkurat flaska noe som endte som "letthveteøl":confused:. Først skjedde et eller annet rart under meskingen (tror jeg maler for grovt - hvetekorn er mindre enn byggkorn), så effektiviteten ble bare 68%, og jeg fikk ikke kokt det nok inn, så jeg startet gjæringa med en OG på 1.046. Så stoppa den på 1.020, og selv om jeg satte den opp i romtemperatur, klarte ikke gjæren - wlp300 - å dra den lenger enn til 1.016 => ABV 3,8%.
Jeg gjæret på 16-17 grader, og det ble kanskje litt kjølig (fulgte Zainasheffs råd om 17 grader). Prøv å øke temperaturen. Om du får flaskebomber, vet jeg ikke. Det kommer litt an på mesketemperatur, også - lå du høyt, er det kanskje ikke så mye mer fermenterbart sukker der? Hveteøl skal jo dessuten karboneres ganske kraftig, så du kan heller være litt forsiktig med sukkeret når du flasker. Jeg nøyde meg med 6 gram pr. liter, og kjenner meg ikke veldig urolig, men har nok tenkt å følge litt ekstra med:).

OG, og gjæringstemperatur? Hadde samme problem med WLP566, stoppa på 1020. Øka temp til 23, og den drog i vei ned til 1010.

OG på 1058. Litt høy OG for en hveteøl, men det var tilsiktet. Tenkte å lage en litt hoppy variant :)
Startet gjæringen på 20 grader. Har økt temperaturen til 24 grader, uten at dette hjelper.

Hvor lenge har den stått til gjæring - og hvor lenge på 24 grader? Selv om det tilsynelatende ikke skjer noe, kan det foregå noe likevel. Og alle monner drar.

Tilsetter du ny gjær er kanskje WB-06 et alternativ.
Får normalt minst like god utgjæring med den enn f eks US-05.

Tilbake
Topp