Stout på maltekstrakt

Hei! Er det noen som har oppskrift på en god stout (type Guinness) brygget på maltekstrakt? :biersmile:

Nei. Noe av det som gjør Guinness til Guinness er munnfølelsen og skummet som kommer dels av kombinasjonen nitrogengass og lavt CO2-innhold, dels av bruken av flaket bygg. Flaket bygg må nesten meskes, om den skal bidra med annet enn stivelse. Men en delmesk er ikke så vanskelig å få til, om du har en beholder som kan romme en ca 10 liter, og kan gi en god stout, om enn ikke akkurat som Guinness:

23 liter etter kok

Mesk i finmasket silpose med ca 7 liter vann på 66 grader, 90 minutter:
1 kg pale malt
900 gram flaket bygg
450 gram roasted barley (knuses til fint pulver)

--
1,6 kg lys maltekstrakt

Humle:
ikke så nøye hvilken type, sikt mot 40 IBU, kok i 60 minutter.

Gjær: US-05.

Heldigvis er det veldig lett. Du kan selvfølgelig lage en stout med en tilsvarende mengde roasted barley og kun maltekstrakt (men øke mengden til du treffer omtrent samme OG), men det er en viss fare for at den vil kjennes mye tynnere -- eller du kan lage en sterk stout, OG rundt 1,060 eller mer. Men da er du over i en annen type drikke, og kan ikke lenger drikke litervis på litervis, som Guinness vel er laget for.

Du kan fint lage en god stout uten mesking også. Bruk maltekstrakt som base, og ca. 10 % roasted barley. Om du vil ha litt mer fylde, kan du f.eks. bruke 5 % medium krystallmalt også.

Kjetil foreslo å sikte seg inn mot 40 IBU. Så her må man ta i betraktning hvor bitter humlen er, og hvor lenge man koker. Anbefaler å mate inn ingrediensene og riktig mengde vørter etter kok (nesten helt øverst) i f eks beercalc.dk og sette koketiden på 60 eller 90 minutter (jeg koker som regel 75 min).

Så skriver du inn den type humle du tenkte å bruke, og alfasyreverdien (f eks 6.2 %) og en tilfeldig mengde humle (f eks 40 g) og da vil du se hvor bittert ølet blir. Juster så mengden med humle inntil du havner på ca 40 IBU. :)

Sjokolademalt trenger heller ikke mesking, og vil gi en del fylde og farge. Selv ville jeg vel kombinere med roasted barley og krystall.

Hei

Har nå fått i hus maltmølle og ingredienser til denne Stouten. Hadde tenkt til å foreta "del-mesk i pose", men mens jeg har ventet på varer har jeg snekkret ihop meskekar med sil og overrislingsanlegg og er derfor ihvertfall materiellt klar for "ekte" mesking av malt. Det er værre med det mentale. Er det noe iveien for å meske oppskriften (på ekte vis) foreta parti-skylling over i kokekar og så tilsette maltekstrakt?
Jeg ønsker å gå steget via partiskylling første gang jeg mesker. Ganske enkelt fordi jeg innbiller meg at dette er lettere.

Det eneste som mangler nå er en varmtvannstank og en bedre varmekilde. Regner med at dette er i boks imorgen. Ikke spesielt lett å fremskaffe det i Kragerø og imorgen skal jeg til Porsgrunn/Skien i andre sammenhenger, så da får vi se.

Sabeltann31

Det bør gå helt fint å delmeske, men det er ikke vanskeligere å meske alt, om du først har utstyret til det. Snarere tvert imot, siden du da har mer basismalt til å konvertere umaltet og røstet bygg.

Kjetil S skrev:
Nei. Noe av det som gjør Guinness til Guinness er munnfølelsen og skummet som kommer dels av kombinasjonen nitrogengass og lavt CO2-innhold, dels av bruken av flaket bygg.
Funderte på dette over en guinness, det er jo egentlig litt speielt. Hvordan kan man som hjemmebrygger få til noe tilsvarende?

Hei igjen.
Har brygget dette greiene i kveld. Lukter ihvertfall veldig digg sålangt.

Hva er det ønskelig å ende på vedr. OG på det oppsettet? Jeg endte selv på 1045. Hadde nok oppi en skvett ekstra (75-100 gram) med maltekstrakt.

Sabeltann

1,045 er helt OK for en vanlig dry stout. Litt over Guinness, men ikke mer enn at du bør kunne kjenne det igjen.

Dette har jeg også tenkt på.
Liker veldig godt både guiness, boddington og kilkenny creamy som alle har den typiske guiness konsistensen og moderat med kullsyre.
Har sett noen bygger tappetårn med en spesiell kran for stout vil det virke på hjemmebrygg karbonert med vanlig kullsyre?
Andre igjen har løst dette med å anskaffe nitrogenbeholder og blande kullsyre og nitrogen direkte i fatet om jeg skjønte rett.

Så spørsmålet blir rett og slett om on stoutkran vil gi meg en typisk guiness øl fra cornelius fat?

Stoutkran gir fuint skum, men om du vil ha det samme skummet som på Guinness, må du bruke en balnding av CO2 og N2.

Wikipedia sier: "Draught Guinness and its canned counterpart contain nitrogen (N2) as well as carbon dioxide."

Tror det mest vanlige blandingsforhold som brukes i slik "beergas" er 75/25 (N2/CO2), men mener også å ha hørt om 50/50.

EDIT: Her står det litt om dette.

OK, da vet vi det. Men en velbrygget og fyldig stout danner vanligvis et fint skum bare ved hjelp av CO2, så Guinness-metoden med nitrogenblanding er sånn sett litt "juks". Den meget utbredte folkelige oppfatningen av at "Guinness er et så tjukt øl at det nesten er et måltid i seg selv" er jo nokså langt fra virkeligheten. Original + final gravity, samt viskositen, i en vanlig Guinness (ikke Foreign Stout og slikt) er ganske lav, og alkoholprosenten er lavere enn i en vanlig pils. Det er den kremige munnfølelsen av nitrogenskummet, samt den svarte fargen, som skaper illusjonen om et "tjukt" øl.

Tja, hva er juks? :)
Synes da produktet "foam control", som jeg tror er forbudt i enkelte konkurranser, heller mer mot dette.
Selv kan jeg ikke huske å ha smakt egne eller andres (kommersielle eller hjjemmebryggede) øl som kommer helt opp mot den kremete følelsen som god irsk stout gir.

Enig i resonnementet om hvorfor så mange har et merkelig syn på Guinness. I tillegg er det jo gjerne etter msn har drukket endel pils og vil prøve "noe annet" øl i baren, at Guinness smakes første gang, og overgangen er så stor i konsistens, farge og smak at de fleste blir satt ut, tror jeg. Jeg har også stor tro på at hvis ølet blir presentert på en god måte, vil også opplevelsen kunne bli noe helt annet.

Tilbake
Topp