Stor HERMS-beholder?

Jeg klarte ikke kveile 12mm kobberet mitt skikkelig. Planen var å dytte det inn i 110mm sylinder.

Etter litt banning og sverting var det frem med drillen og lage noen hull i en ti-liters kjele og legge spiralen oppi.

Ti liter er jo ganske mye, målet var å ha ca to liter.

Da jeg testet litt før i dag virket det som om det tok veldig lang tid å gå fra 66 til 78. Vannet i herms-kjelen slet litt. Jeg tror jeg vet svaret på dette, men tenkte om noen kanskje hadde noe input likevel.

Jeg prøvde å gå fra 66 til 78 med ca 40 liter vann. Vannet i herms-beholderen slet litt med tempen, jeg har et 3kW element oppi der.

De 40 literne med 66 grader kjøler jo ned vannet i herms-beholderen (ifht til at elementet prøver å dra det opp til 78) og kjempet mot 3kW-elementet.

Jo større sylinder, jo mindre effektivt blir vel elementet mot spiralen som ligger der. Men det hadde gått like mye 66grader vørter gjennom spiralen selv om beholderen hadde vært 2 liter, men i en to-liters beholder er vel 3kW elementet mer effektivt i kampen mot vørteren i spiralen?

Holder på å tråle ebay og aliexpress selv etter hermsbeholder... Hvilke dimensjoner trenger du? (Høyde, diameter)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jarle T skrev:
Holder på å tråle ebay og aliexpress selv etter hermsbeholder... Hvilke dimensjoner trenger du? (Høyde, diameter)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er forsåvidt ikke noe problem å få tak i hermsbeholder som er så stor som jeg ønsker. Skulle jeg hatt noe nytt hadde jeg heller skaffet meg en kveil som er liten nok. En vakker dag blir det kanskje coilen fra gryphon. Selv om den virker en smule kort. Eller huke tak i noen som er flinke til å coile kobber.

Du får raskare respons ved forandring med mindre volum fordi du har mindre vatn å varme opp totaltsett. Når du først er nådd ønska temperatur og berre skal holde den har det mindre å sei.

Du vil få eit litt anna forløp når du har malt i kjelen fordi maltpluggen sørgar for skikting mellom "kaldt" på 66º og varmt på 78º. Men den totale tida vil bli ganske lik sjølvsagt (litt lenger vil eg tru for malten skal varmast den og).

3kw på tilsammen 50l vil jo ta ei viss tid uansett. Har du mykje lange slangar so kan gi tap til omgivelsane? Og eventuelt er meskekaret isolert?

protto skrev:
Du får raskare respons ved forandring med mindre volum fordi du har mindre vatn å varme opp totaltsett. Når du først er nådd ønska temperatur og berre skal holde den har det mindre å sei.

Du vil få eit litt anna forløp når du har malt i kjelen fordi maltpluggen sørgar for skikting mellom "kaldt" på 66º og varmt på 78º. Men den totale tida vil bli ganske lik sjølvsagt (litt lenger vil eg tru for malten skal varmast den og).

3kw på tilsammen 50l vil jo ta ei viss tid uansett. Har du mykje lange slangar so kan gi tap til omgivelsane? Og eventuelt er meskekaret isolert?

Det med 50 liter var bare en test. Jeg skal ikke brygge så store batcher. Holder meg til 25 liters-batcher tenker jeg. Etter å ha dillet litt i går og idag så har jeg nå så og si 0 tap i slanger (mellom herms og utløp i karet er det jeg har målt iallefall) og meskekaret er isolert med 20mm dempeplate fra biltema, lite gjennsomslag av varme gjennom de. Mangler bare å sette noe isopor i bunn.

Det tar forsåvidt ikke så veldig lang tid å varme opp herms-beholderen. Men sånn jeg ser det så "kjøler" vørteren mer enn om det skulle vært mindre beholder.

Den svingte fint den. Er forsåvidt up for grabs nå. Men jeg ville ha noe med større tverrsnitt på coilen. Men den andre kobberkveilen jeg kjøpte klarte jeg ikke kveile smått nok.

Vi prøver oss med denne:
9l Corneliusfat og 10mm coil fra humle og malt. Om det blir for stort volum er jeg ikke sikker på, coilen er jo lang så vil vel muligens kompensere en del.
prøver oss med 4.5 eller 3.5KW kolbe når dette dukker opp.

Vedlegg

• Herms 1.jpg
    Herms 1.jpg
    1,7 MB · Sett: 270
  • Herms 2.jpg
    Herms 2.jpg
    1,9 MB · Sett: 272
aakvik skrev:
Vi prøver oss med denne:
9l Corneliusfat og 10mm coil fra humle og malt. Om det blir for stort volum er jeg ikke sikker på, coilen er jo lang så vil vel muligens kompensere en del.

Whoa. Det var en fin coil. Har du dimensjonene på den? Bare synd at den ikke er mer kompakt. Litt teit med tappen underifra som stikker så langt ut.

Miguel skrev:
aakvik skrev:
Vi prøver oss med denne:

Whoa. Det var en fin coil. Har du dimensjonene på den? Bare synd at den ikke er mer kompakt. Litt teit med tappen underifra som stikker så langt ut.
Skulle gjerne hatt tappen en del lengre horisontalt fra bunn på coilen, da hadde jeg ført vørter inn nede på fatet :) hullet jeg tredde coilen ned i er 14cm, det er total bredde på coilen er det samme med utstikket i bunnen. Selve coilen er 10cm, høyden er 24cm.

Problemet med for stor spiral kan jo løses veldig enkelt. cluet er å få vannmengden så liten som mulig, for at det skal gå raskere å varme opp, riktig? dvs hvis du bruker en panne som er stor nok til at du får den spiralen du ønsker nedi, og legger distansestykker så den ligger stille. og så tar du bare og setter nedi en sylinder med noe tungt i i senter av spiralen for å fylle opp litt mere tomrom. på den måten er hele spiralen dekket av vann uten at du behøver å ha så voldsomt mye av det. husk at den indre og den ytre kjelen ikke kan ha kontakt med hverandre i bunnen, da økes varmetapet en god del vil jeg tro. kan løses feks ved å legge noen klosser av et slag mellom, slik at man får et tynt lag av vann mellom bunnene på "kjelene".

Hans_K_S skrev:
Problemet med for stor spiral kan jo løses veldig enkelt. cluet er å få vannmengden så liten som mulig, for at det skal gå raskere å varme opp, riktig? dvs hvis du bruker en panne som er stor nok til at du får den spiralen du ønsker nedi, og legger distansestykker så den ligger stille. og så tar du bare og setter nedi en sylinder med noe tungt i i senter av spiralen for å fylle opp litt mere tomrom. på den måten er hele spiralen dekket av vann uten at du behøver å ha så voldsomt mye av det. husk at den indre og den ytre kjelen ikke kan ha kontakt med hverandre i bunnen, da økes varmetapet en god del vil jeg tro. kan løses feks ved å legge noen klosser av et slag mellom, slik at man får et tynt lag av vann mellom bunnene på "kjelene".

Det var neimen ikke en dum ide, å fortrenge overflødig vann. Da må jeg bare finne en smart løsning siden min spiral ligger horisontalt i kjelen.

Sett varmeelementet i midten på spiralen og fyll opp med klinkekuler? for å redusere vannvolum

Miguel skrev:
Jack MM skrev:
Sett varmeelementet i midten på spiralen og fyll opp med klinkekuler? for å redusere vannvolum
Klinkekuler? Kommer ikke de til å kreve å bli varmet opp og`?
Jo, de må jo varmes opp, da vil de holde godt på varmen etterpå. Men du får veldig lite vann å varme opp da kulene vil pakke seg godt. Kansje du på en måte med et enkelt gitter rundt spiralen kan få de til å ligge kun i ytterkant. Blir litt som å ha et finmasket gabion nett utenfor spiralen.

Miguel skrev:
Jack MM skrev:

Tror det går helt fint, klinkekuler er mye brukt som "kondensator hjelp" i apparater som gjerne jobber rundt 78`c

Bernts skrev:
Miguel skrev:
Jack MM skrev:

Tror det går helt fint, klinkekuler er mye brukt som "kondensator hjelp" i apparater som gjerne jobber rundt 78`c

Kondensatorhjelp? Hva skal det være for noe? Og, tuller du med meg?

Tilbake
Topp